Direktlänk till inlägg 31 augusti 2022

9:11

Av Amisa - 31 augusti 2022 16:01

En sifferkombination jag ofta lägger märke till är 9:11. Ja oftast ser jag den på någon av mina digitala klockor. Kanske är det så att jag rätt ofta går upp ungefär den tiden, men även om jag sover så dags tycks jag vakna upp och slänga en blick på klockan exakt vid den tidpunkten.

Jag vet inte vad ni associerar 9:11 med, men jag tänker genast på terrorattacken på World Trade Center år 2001. Jag tänker också på militärkuppen i Chile som också inträffade på just det datumet. Ett riktigt ödesdatum alltså och ett datum som känns som ett dåligt omen.

Idag slog det mig att det i år är det datum då det svenska valet äger rum och jag vet inte hur jag ska tänka om det. Kanske att det är ett ödesval där vi verkligen behöver välja en klok regering nu när vi står inför så stora problem?





Själv har jag redan röstat och i valet mellan alla partier försöker jag att främst tänka på vad jag tror är bäst för hela samhället, inte bara för min egen plånbok.



Vi står nu inför så många allvarliga kriser: miljö- & klimatkris som verkligen eskalerar fruktansvärt fort nu med bränder, översvämningar, uttorkade floder, missväxt och smältande permafrost och isberg, krig i ett europeiskt land, pandemi som fortfarande kan blossa upp igen, bränslebrist och energikris och en galopperande inflation som gräver djupa hål i plånboken då vi handlar mat och som vi inte vet när den ska avta. Energikrisen riskerar inte minst att slå ut företag och kan då riskera att ödelägga hela vår välfärd om vi får massarbetslöshet och hög inflation samtidigt. Det var väl typ så inledningen till Andra Världskriget såg ut? Den gången tog frustrerade människor ut sina aggressioner på judarna. Undrar just vilka vi ska utse till syndabockar denna gång? Kanske afghaner eller somalier?

Nä, jag tror att i kristider behöver vi hålla ihop och lösa problem tillsammans. Inte vi och dom, utan VI ALLIHOPA, vi alla människor på denna planet. I slutänden sitter vi allihop i samma båt och här sitter också djuren och växterna, precis som en Noaks Ark. Vi lever alla i symbios och det som är ett hot mot någon eller något i den här kedjan är ett hot mot oss alla! Därför är det inte läge för någon att bara tänka på vad som är fördelaktigt för just den själv. Livet är inte starkare än dess svagaste länk och det är dom som gör egoistiska val som är den svaga länken - inte dom stackare som drabbas värst av följderna!



Jag har förstått att människor inom Jehovas vittnen pratar mycket om Armageddon, alltså det stora slaget mellan det goda och det onda straxt innan man ställs inför Domedagen där ens livsgärningar bedöms. Kanske har dom rätt, kanske är det där vi befinner oss nu? Jehovas vittnen tar avstånd från alla som inte satt sig i båten, dvs valt att inte vara med i deras samfund. Jag tänker tvärtom att nu är det viktigare än någonsin att vi kommunicerar med varandra. Att bara ge upp stora delar av mänskligheten så där är väl bara ett uttryck för brist på tro? Tro på att det finns en högre makt i Universum som vill oss alla väl och som verkligen är beredd att stödja oss och hjälpa oss den dag vi väljer att ta vårt första steg i rätt riktning.



För oss som brukar syssla med tarotkort så är det som händer inte så svårt att förstå, men vi brukar se skeendet i ett personligt sammanhang inte i ett världsligt. Då brukar man först få lite varningar i livet att något man gör inte är så bra och behöver förändras. Då är det vanligt att man inledningsvis stoppar huvudet i sanden och bara fortsätter som vanligt. Det var nog bara en slump som inte kommer inträffa igen? Sedan händer samma sak igen och igen och nu inser man att man verkligen borde förändra något, men fortfarande är det lättast att bara fortsätta som vanligt - det är ju jobbigt att ändra på sig. Det som händer därefter om man valt att inte göra nödvändiga förändringar är en total kollaps där man råkar ut för en riktig omvälvande händelse, där man inte längre har något val utan bara får anpassa sig bäst man kan till den nya situationen. I det läget har man tappat all kontroll över det som sker och hur saker sker.




Grunden i hela din tillvaro rasar ihop eftersom du struntat i att göra nödvändiga förändringar. Här som tarotkortet Tornet som raser samman.





Har man varit med om några sådana händelser i livet, så vill man inte frivilligt vara med om det igen. När man känner att det är på väg att börja rasa lämnar man frivilligt Tornet i förväg. Här som Tornet upp & ned (investerat).





Senare brukar man bli mer uppmärksam på vilka förändringar man behöver göra och gör dom därför i ett mycket tidigare skede. Då finns fortfarande valmöjligheter som gör att förändringen kan göras på ett mer skonsamt sätt, med en enklare övergång till det nya. Som ni nog förstår har vi passerat detta stadium vad det gäller Armageddon, vårt val nu står emellan att göra förändringarna nu innan ännu mera rasar eller att invänta den totala kollapsen som inte kommer att bli nådig för någon av oss att hamna i.


Så vad är ditt val? Att fortsätta att bara tänka på dig själv eller att göra det du innerst inne vet behöver göras och som också betyder att också du behöver göra en del uppoffringar till förmån för oss alla och vår överlevnad?


#9:11 #armageddon #sundaval

 
 
wiper

wiper

1 september 2022 08:03

Jag håller med om vad du skriver om klimatkriser men när det gäller religion så tar det stopp för mig. Har sett och hört för mycket så det skrämmer mig. Alla som inte är religiösa ses som syndare och det är så långt ifrån mig och många andra som inte är troende.

Jag är inte så bevandrad i Tarotkort men har av erfarenhet gjort förändringar genom livet. Du tycker att man skall sluta tänka på sig själv men vad gör du åt saken själv?

Jag har arbetat både fackligt och i andra grupper för att förändra, även demonstrerat flera gånger. Sen har vi dom som kämpar för klimatet och andra som demonstrerar. Så det finns faktiskt folk som går ut och kämpar och inte bara pratar om eländet

Ha en fin dag

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

2 september 2022 13:05

Precis som du har jag också haft fackliga uppdrag och varit aktiv i solidaritets grupper i Sverige och utomlands. I kyrkan håller vi också på med socialt arbete: bjuder på frukost till behövande och har språkkafe för nyanlända. Det finns alltid mer man kan göra, men jag är liksom alla andra en människa med fel och brister och gör så gott jag förmår.

Vad det gäller klimatet så tänker jag att det är dom val man gör i vardagen som är dom viktigaste. För mig innebär det att äta vegetarisk mat (som ger ett mindre klimatavtryck än kött och inte bidrar på samma sätt till att resistenta bakterier stammar uppstår), jag äter inte odlad fisk (typ norsk lax som matats med annan fisk och som bl a leder till att Östersjön nu börjar bli rätt tom på fisk), köper svensk frukt och grönsaker då det finns i butiken, slänger inte överbliven mat, cyklar eller går inom stan och även till sommarstugan som ligger några mil från staden, klipper gräsmattan med handjagare, jag köper bara kläder när jag verkligen behöver något (tror det blivit två par byxor under det senaste året), skänker grejor jag inte längre har användning för till secondhand butiker, har ett möblemang som nästan uteslutande består av arvegods och loppisfynd som recyklas och används igen, sopsorterar (det gör väl dom flesta nu för tiden hoppas jag), lagar kläder och saker om det är möjligt (lagade nyligen min 25 år gamla hårfön som blivit glapp i sladden till kostnaden 0 kr) stänger av vattnet medan jag tvålar in mig i duschen, badar i sjö och hav där det inte går åt extra vatten eller energi för mitt bad, tillbringar min semester i den svenska naturen några mil hemifrån istället för att flyga till någon annan del av världen och tar tåget eller bussen då jag ska till en annan stad. Jag tänker att jag gör ganska många saker rätt i min vardag och det har jag mina föräldrar att tacka för. Dom växte upp under 2:a världskriget då det var brist på en massa saker och då gällde det att hushålla väl med det man har. Det som är bra för miljön är också det som är bra för din egen plånbok. Dessutom ger det en go känsla att fixa något istället för att bara kasta och köpa något nytt.

Att vara ute och demonstrera för klimatfrågan är en bra idé tänker jag, men då det ordnas demonstrationer här brukar jag sällan höra talas om det förrän efteråt då informationen om det vanligtvis sprids via sociala medier som jag inte har och inte heller vill ha. Istället debatterar jag ämnet på min blogg och hoppas att det väcker tankar och reflektion hos andra människor, men jag gissar att dom flesta som läser det sannolikt är dom som liksom jag redan är engagerade i frågan.

Hur tänker du om att vi nu ser så många kriser på en och samma gång? Tänker du att det bara är slumpen eller att det har något att göra med dom val vi människor gör i våra liv och hur våra samhällen fungerar? Jag tänker på dom här frågorna som väldigt existensiella frågor som angår alla oavsett om man är troende eller ej.

Ha det bra!

 
wiper

wiper

11 september 2022 12:12

Jag själv försöker leva så klimatsmart som möjligt men politikerna måste bestämma sig för att göra nåt åt detta. Isarna smälter och vi får fler översvämmingar. Regnskogen skövlas dagligen och sen tror jag inte på kärnkraft för man ser ju vad som händer i krig. Vi har ju ledare utan nån empati och dom drar sig inte för något. Jag har inte flygit många gånger i mitt liv och det var länge sen. Har valt bort bil men hyr elbil men nu hör man ju att dom inte är så bra för miljön heller. Jag har mest åkt tåg i mitt liv

Bra att du kämpar själv och har gjort en del för miljön. Som du säger så är det bra att inte köpa alltför mycket och då är ju second hand bra. Jag kollar alltid på second hand först och sen har jag inte så mycket skor och kläder som många andra. Det låter bra det du gör för miljön. Sen att inte slänga mat utan att äta upp allt och även ekologiskt och svenskt som du skriver.

Vi har till och med börjat tvätta fryspåsar och andra små plastpåsar och sen vrider vi ut allt ur tuber innan vi sopsorterar. Vi tvättar även disktrasor och svampar mm så man har blivit bättre på detta och tänker sig för

Tack för ditt svar som sa allt

Ha en skön söndag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

11 september 2022 22:07

Ja, jag hoppas att våra politiker ibland vågar göra det som behövs, även om det är impopulärt bland väljare. För stora ödesfrågor behövs en politik som är långsiktigt hållbar och vi väljare behöver ha en förståelse och en acceptans för att det är nödvändigt i det läget vi befinner oss.

Vad det gäller bilar är det knepigt. Elbilar ger ju lägre utsläpp, men samtidigt är batterierna miljöfarliga, gruvor behövs och bilarna är farliga när dom brinner. Hur blir det om det uppstår en bilbrand på en finlandsfärja eller i ett stort parkeringshus?Dessutom har vi nu elbrist i Europa, ska vi då belasta elnätet ännu mer? Om vi nu ska ha elbilar kanske biltaket skulle kunna produceras av ett solcellsmaterial så man inte behöver ladda vid en laddstolpe lika ofta?

Något jag inte heller förstår är varför HVO100 är så dyrt (nästan 31 kr/L). Varför har man inte lägre skattesats på bränslen som är bättre för klimatet? Morot brukar funka bättre än piska.

Jag tror vi behöver bli bättre på att resa kollektivt inom städer och mellan städer och mest använda bil för resor där kollektivtrafik saknas. Bilpooler är ju också jättebra om man bara behöver en bil någon gång ibland, problemet med det är väl att det är svårt att göra spontana resor allt måste planeras väl i förväg.

Låt oss hoppas på en stark och klok regering med ett klart mandat!

Ha en fin (och spännande) valkväll!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11
12
13
14
15 16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards