Alla inlägg den 23 januari 2022

Av Amisa - 23 januari 2022 09:28

"Det äkta miraklet är inte att gå på vatten eller i luften, utan att vandra på jorden"


  




Thich Nhat Hanh




 






Thich Nhat Hanh har ägnat sitt liv åt att lära människor över hela världen en buddhism som går ut på att få människor att ta hand om varandra och hjälpa varandra att läka dom sår och vanföreställningar vi bär inom oss så att vi kan få frid i själen. Han har kämpat emot krig och orättvisor och försökt få fiender att tala med varandra på ett respektfullt och fredligt sätt.



#fridisinnet

Av Amisa - 23 januari 2022 09:15

Det har varit så märkliga energier den sista veckan, precis som om det goda och det onda kraftsamlar för en sammandrabbning. Det finns tecken på mycket ljus, kärlek och tillit, men också andra tecken på mörker och ondska som drar till sig människor som lider av mycket oro och rädsla och därför är lätta att manipulera.


När Björn Natthiko Lindeblad dog för några dagar sedan kom det inte oväntat, för dom senaste gångerna han synts offentligt så har han sett väldigt sjuk och svag ut. Men en känsla jag också fick var att en del människor som kämpar på "Det godas sida" lämnar jordelivet för att nu leda människor på den rätta vägen, Kärlekens väg" från den plats dom nu befinner sig på.


I mina tankar undrade jag också om det inte snart skulle vara dags för Thich Nhat Hanh att vandra vidare. Därför blev jag inte förvånad när jag ikväll såg att han dött idag. Han blev 95 år gammal och har haft ett mycket innehållsrikt liv.



Cermonierna för honom kan följas på (och kommer pågå en vecka framåt):

https://plumvillage.org/memorial/           eller på        Plum Village på YouTube






Även den här gamle mannen har sett mycket härjad ut i sin kropp den senaste tiden. Det här fotot är från i höstas.

 






Enligt Thich Nhat Hanh kan vi fortfarande kommunicera med människor som lämnat jordelivet, dom har bara bytt form. Så länge vi klarar av att vara i kontakt med vårat eget Högre Jag så kan vi också vara i kontakt med andra - döda eller levande. Jag har själv upplevt när mitt hjärta börjar slå jättestarkt i takt med någon annans då jag tänker på hen och ibland har det pågått i flera timmar. Det känns märkligt men underbart!




Thich Nhat Hanh, "Can we communicate with the ones who have passed away? (Thay's Memorial)";(https://youtu.be/e2qK2wRmPRs):





Var uppmärksam när du gör ett val och välj vägen som för dig mot kärlek och ljus och inte mot mörker och egoism. Det viktiga är inte om du kallar dig troende eller inte, det finns människor som kallar sig troende men som inte har någonting att göra med "Den högre makten" dom bär bara en falsk mask. Samtidigt finns det många som inte är troende men som ändå gör oändligt mycket gott för andra. Det viktiga är hur du ser på din omvärld, hur du talar till dig själv och andra och hur du agerar i ditt dagliga liv. Ta hand om dig själv och dom du har omkring dig och var empatisk och förstående mot människor du möter och hjälp till att ta hand om vår planet! Ha tillit till att dom som styr vårt samhälle vill oss alla väl och gör så gott dom kan i den märkliga situation vi nu befinner oss i, att dom sjukvårdsanställda sliter allt vad dom kan för att så många som möjligt ska överleva och att forskare i miljöfrågan försöker hjälpa oss att ta kloka och nödvändiga beslut även om dom ofta känns obekväma och ovana för oss.




Det är inte för någon annans skull du ska välja rätt väg, det är för din egen skull du ska välja rätt för i mörker och rädsla kan ingen människa må bra!

  





Samtidigt behöver du vara uppmärksam på andras manipulation av dig, särskilt när dom försöker få dig att ta ställning utifrån din rädsla eller din ovilja att behöva försaka något du tycker att du "borde" ha rätt till. Vi har ett kollektivt ansvar mot kommande generationer och det har vi totalt struntat i och nu måste vi ställa saker till rätta igen! Mörker, rädsla och egocentriskt tänkande sprider sig som en cancersvulst i till andra människor, vidare till vårt närsamhälle, vårt land, vår världsdel, vår planet och så ut i universum. Det är därför vi ser så mycket konflikter runt oss, problem till följd av klimatförändringarna och naturkatastrofer. Låt oss sätta stopp för det nu!!!




Om man behöver ta ett svårt beslut är det alltid klokt att sova på saken och om det inte går, stanna upp ett tag - blunda - ta några djupa andetag och var i stillhet en stund innan du bestämmer dig, säger något eller agerar. Kom ihåg att sanningen alltid finns inom dig i ditt omedvetna, där vet du vad som är rätt så lyssna inåt på det.


Om du känner att du hamnar i en situation du inte klarar av att hantera själv så var inte rädd för att be Gud (eller vad du väljer att kalla Den Högre Makten) om hjälp. Jag känner en hel del människor som halkat in i tron på just detta sätt trots att dom tidigare, precis som jag, varit ateister. Gud tränger sig aldrig på människor oombedd, men om du uppriktigt vädjar till hen att visa sig så kommer du snart att upptäcka att du inte längre är ensam, utan har stöd på vägen. Det är aldrig försent och hen är alltid beredd att öppna dörren för dig, glöm aldrig det!





Välj ljuset, kärleken, hoppet och tilliten!

 

 



Thich Nhat Hanh!

 

För en tid sedan märkte jag att du alltid sitter på min axel och säger det jag behöver höra. Du är den kloka vuxna i mig som ledsagar mig genom livet. Men du finns inte bara på min axel, ditt varma hjärta slår också i takt med mitt och vi kommer att fortsätta att göra varandra sällskap - det känner jag på mig! Frid i sinnet i evigheters evighet önskar jag dig!

 

 

        





#ThichNhatHanhharlämnat


Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards