Direktlänk till inlägg 18 januari 2022

Utflykt till Kanelbullen

Av Amisa - 18 januari 2022 18:25

Idag har vi motionerat Pärlan och jag, vi har varit en sväng till Kannelbullesjön lite nordost om Finspång. Efter den senaste tidens mildväder hade jag fått för mig att jag snart skulle kunna börja paddla igen - men nej det var ganska tjock is på sjön.




Solen gassande medan jag åkte dit men försvann sedan bakom lite slöjmoln, men vackert ljus blev det i alla fall på bilderna.





Här har grisarna varit och bökar runt.





Ett stort pampigt flyttblock ligger här.





På sommaren brukar det vara konkurrens om den här platsen då den gillas stort av både badgäster och häckande fiskmåsar. På ön lite längre bort såg jag förra sommaren en stor rovfågel som häckade. Kanske var det en fiskgjuse? Jag hoppas se den nästa sommar igen!





Och så var det det där med det mjuka vinterljuset. Det är så vackert även om jag hade föredragit mer solsken.





Det har blåst en del här den senaste tiden, så det ligger lite träd här och där. Man får gå med lite försiktighet ifall fler är på väg att ramla.





Sedan dyker det upp en familj som är ute och åker skridskor på isen.





Och så sprang jag på deras mormor och hon berättade att man sett både fotspår och spillning av varg här. Ja, det är inte jätteöverraskande för på andra sidan av Finspång finns det ett vargrevir med ganska många djur. Ungdjur som söker efter ett eget revir kan ju röra sig långa sträckor och hit är det ju inte så långt.





Sedan var det dags att åka hem igen innan mörkret föll.


#kanelbullenbywinter

 
 
wiolettan

wiolettan

20 januari 2022 09:26

Så många fina naturbilder du visar. Det ser verkligen vackert och rogivande. Trevligt att få se.
Isen kan ju vara lite lömsk denna årstid, men kanske inte där du vistades.
Varg, det skulle man inte vilja möta i skogen.
Ha en finfin dag.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

20 januari 2022 10:53

Jag inbillade mig att det inte skulle finnas någon is alls på sjöarna eftersom vi haft plusgrader rätt länge nu och vi inte ser någon is på havet, men det är lite kallare i Finspångstrakten än hemma.

Rovdjur tycker många stadsbor är trevligt, bara dom själva slipper ha dom utanför knuten. Jag förstår att om man har småbarn och husdjur så känns det otryggt om man ser vargar eller björnar som regelbundet stryker över tomten. Problemet är väl om dom tappar respekten för människor och kommer alltför nära? Annars borde det väl finnas plats för oss alla Sverige består ju av mycket glesbygd.

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards