Direktlänk till inlägg 13 januari 2022

Tänk vad man kan ta fel!

Av Amisa - 13 januari 2022 18:00

Igår tittade jag på en intervju med Sara Skyttedal som är EU-parlamentariker för KD. Jag drogs till att se den, för Sara är en person som jag känner ett väldigt stort motstånd mot och nu fanns en chans att få förstå lite mer om vem hon är bakom den mediala fasaden. Sedan är det ju också så att då man reagerar starkt på hur någon är eller vad denne säger så säger det något viktigt om en själv. Det finns sannolikt något hos henne som finns i min skugga (mitt omedvetna jag) och som behöver få uppmärksamhet och här fick jag chansen att komma i kontakt med det.


Vad är det då jag tycker så illa om hos Sara? Jag ser en väldigt stark fasad runt henne, en riktig mur, och jag uppfattar henne som väldigt överlägsen i sättet. Kanske är det ett sätt att dölja det sårbara som finns inuti henne? För mig framstår hon som totalt kompromisslös och som om hon bara ser saker ur ett perspektiv, empatilös? Å så den flashiga utsidan: pråliga kläder och så kommer jag ihåg att jag på TV tidigare sett henne med någon tjusig sportbil. I mina tankar har jag tänkt att hon nog är ett rikemansbarn som alltid fått allt i livet serverat på ett silverfat.


Ja ni hör ju själva vilka förutfattade meningar jag hade om henne och dom säger nog mycket mer om mig och mina tillkortakommanden än om henne för under intervjun så växer också en annan väldigt annorlunda bild fram av henne och för mig förvandlas hon från att vara en demon med horn och svans till att bara vara en människa med ett förflutet, precis som du och jag. Det visar sig att hon inte alls är ett rikemansbarn och att hon växte upp i ett miljonprogramsområde med en ensamstående mamma som ibland knappt fick ihop tillräckligt med pengar för mat och hyra och med en pappa som lyste med sin frånvaro. Hon fick verkligen ingenting gratis utan tog mycket ansvar för småsyskonen och började jobba redan som väldigt ung för att pengarna verkligen var nödvändiga. Kanske inte så konstigt då att vara så intresserad av vackra materiella statusprylar om man har växt upp med stor brist på just det?






Nej Sara är inte en demon med horn och svans, bara en vanlig människa med ett ganska tungt bagage!

 






Sara pratar om livet i förorten och hur hon irriterar sig på folk som bär sig illa åt och som sedan skyller ifrån sig med hänvisning till sin bakgrund. Så kanske kommer kompromisslösheten därifrån, kanske svårt att känna förståelse för att alla inte har samma viljestyrka, beslutsamhet, självförtroende och optimism som hon själv haft då hon tagit sig fram genom livet för att skapa en bättre framtid för sig?


Samtalet kommer också in på rasism och aborter. Sara visar sig vara gift med en svart person som hon också har barn tillsammans med och den rasism hon upplevt har huvudsakligen kommit från folk som hon uppfattar som vänstermänniskor. Frågan om abort verkar vara smärtsam för henne då hon själv genomgått en abort för några år sedan och ännu inte hunnit läka det såret, men hon anser att abort ska vara tillåtet och att kvinnan själv ska få bestämma om hon ser det som möjligt att ta hand om ett barn eller inte.


Jag är glad för att jag tittade på den här intervjun, för nu ser jag så många fler sidor av Sara som jag inte kunde uppfatta förut och min förutfattade bild av henne visade sig vara min tankekonstruktion som låg ganska långt från den sammanlagda bilden jag nu ser. Jag tänker också att det visar hur viktigt det är att vi vågar öppna oss för varandra och hur viktigt det är att ta sig tid att lyssna för att förstå den andra personen: vem den är, var den kommit från, vilka livserfarenheter den har med sig och så vidare. Rent politiskt kommer Sara och jag att sannolikt tycka väldigt olika även i framtiden, men i fortsättningen tror jag att jag kommer att ha mycket mer förståelse och respekt för hennes åsikter. En sak till måste man ha med sig i åtanke – en politiker på den här nivån är mediatränad och har säkert funderat på hur hon vill framställa sig själv och har kanske också diskuterat det med andra, så det hon berättar behöver man ta med en nypa salt för det kanske inte är hela sanningen utan kan vara lite vinklat. Det gäller nog särskilt nu när vi är så nära inpå ett val?


Ja och hur gick det då med min egen skugga? Jag får erkänna att jag igår kväll hoppade över min meditation och därför ännu inte hunnit få någon djupare insikt om vad min reaktion på Sara handlar om. Om jag spekulerar lite så kan det kanske handla om jag själv kan ha svårt för att vara väldigt bestämd och säga ifrån då det behövs (min själ tycks ju fortfarande bebos av fröken Snäll som inte vill trampa någon på tårna), att jag kanske avundas hennes starka självförtroende och beslutsamhet och kände ett förakt för hennes kompromisslöshet då jag inbillade mig att hon hade haft ett väldigt lätt liv själv. Tänk så fel man kan ha! Jag får helt enkelt fnula vidare på mina tillkortakommanden!




Se intervjun på SvtPlay:
Min sanning – Sara Skyttedal




#saraskyttedal

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6 7 8 9
10
11
12 13 14
15
16
17 18
19
20 21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Januari 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards