Alla inlägg den 16 september 2021

Av Amisa - 16 september 2021 18:45

Djurparksbesök? Nej faktiskt inte alls, kan intyga att det är mer regel än undantag att man ser dovhjortar då man kör i trakterna av Åtvidaberg. Vanligtvis några stycken som makligt promenerar över vägen, men flera gånger har jag också sett jätteflockar (sådär femtio djur) ute på något fält. Trakten mellan Åtvidaberg och Kisa verkar dom vara särskilt förtjusta i - ett tips om du vill åka på safari i Sverige.

  





   




Jag har lite svårt att förstå varför inte också rovdjuren söker sig till denna trakt där det finns så gott om bytesdjur? I Östergötland har vi både vargrevir i trakten mellan Finspång och Linköping och lodjur som nog finns spridda i hela länet.


Vi hör ibland att vargar utvandrar härifrån och mot sydväst till Småland och norra Skåne, så det är märkligt att inga vargar etablerat sig i den här trakten. Jag funderar på vilken roll dom stora vägarna spelar för djurens rörelser. I Östergötland har vi framför allt E4:an som är som ett dike omgärdat med vägstängsel mellan norra och södra länsdelarna och som går just i sydvästlig riktning. Men även den vägen har ju en del korsande viadukter och vägtunnlar där dom borde kunna ta sig över nattetid?


Det är svårt att riktigt veta vilken påverkan vi människor har på djurens aktiviteter, men min känsla är att den är större än vad vi är medvetna om.



#dovhjortariöstergötland

Av Amisa - 16 september 2021 13:30

Upptäckte idag att det kommit en ny bra låt med Viktor Leksell. Vore inte livet så mycket enklare om vi bara vågar vara lite mer trygga i oss själva, istället för oroliga själar som visar upp tomma fasader för varandra? Hur ska någon endaste människa kunna förstå vem vi är och vad vi behöver om vi inte visar vem vi är? Ja så tänker i alla fall jag.




Victor Leksell, ”Eld & lågor”; (https://youtu.be/Caev-Vs6XCo):





Jag gillar den här låten av Miss Li. Hon är nog inte så ensammen om att ha letat efter den boken? Själv har jag läst massor av böcker om vår insida och olika typer av filosofi och jag inbillar mig i alla fall att jag blir lite klokare av varje insikt som kommer med dom.



Miss Li, ” Instruktionsboken”; (https://youtu.be/YONxtZqMGpk):





Den här låten hörde jag första gången på radio då jag körde bil. Jag fick för mig att det var Benjamin Ingrosso som sjöng och höll på att leta ihjäl mig efter låten på YouTube, men ingen av hans låtar var rätt låt. Lite senare när jag hade skrivit ner titeln på låten och sökte på den istället upptäckte jag att det var en annan artist som jag inte kände till sedan tidigare, Newkid. Det här är en coverlåt, men han har också gjort många andra fina låtar - både covers och egna. Jag tänker att det stämmer väldigt väl att motgångar gör oss härdigare mot svårigheter i livet och att vi blir starkare. Också det som känns svårt att gå igenom för med sig något gott! Jag brukar särskilt le vid strofen "då blir han tyst där vi brukar skratta", det finns mycket igenkänning där.




Newkid

 




Newkid, ”Starkare”; (https://youtu.be/MqCDnTtC0co):


#viktorleksell #missli #newkid


Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29 30
<<< September 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards