Direktlänk till inlägg 22 augusti 2021

Björka Säby slott och naturreservat

Av Amisa - 22 augusti 2021 23:33

Idag har jag varit ute och gått en bit på Östgötaleden vid Björka Säby slott och bort till Säby Västerskogs naturreservat där det finns urskog.



Det nyare slottet på Björka Säby.

Det äldre slottet där det brukar hållas julmarknader.



Vet inte riktigt vad det här huset används till, men det ser lite speciellt ut.





Och ett rejält stort stall.




Vandringsleden går över fält och upp på en ekbacke.





Förbi en backe med hasselträd. Jag ser inga nötter på träden, men under träden ligger den en del på backen.




Jag går förbi en äng med gärdsgård runt. Det är inte så ofta man ser det här i Östergötland.




Här växer också enormt stora granar. Ska man räcka runt här får man nog vara sådär fem personer. Ser ni vad liten min väska är i förhållande till trädstammen! Jag tror aldrig jag sett så här grova granar förut, men jag tror inte det här är en vanlig gran? Barren ser platta ut.





Sedan är jag på vägen som leder upp till naturreservatet. Där finns bikupor och stora ormbunkar.





Efter ett tag är jag framme där naturreservatet börjar.




Gamla stockar ligger och murknar. Här är det biologisk mångfald som gäller!





På vissa ställen får man klättra över och krypa under bäst man kan, men när jag ligger där på alla fyra hittar jag harsyra.





Det hade jag nog inte lagt märke till om det inte vore just för att jag kröp på backen.





Jag tänkte gå ner till ett vindskydd som ligger nere vid en sjö. Jag hade tänkt mig en plats med kvällssol och sjöutsikt där jag skulle sitta och äta min frukt. Tja, lite kvällssol var det ju.......





......men sjöutsikt en var det inte mycket bevänt med, det är helt igenväxt med sly framför.




Lite längre bort på vägen ser man sjön, men det är fortfarande en hel del träd framför. Jaja, urskogen var i alla fall rätt häftig.




På tillbakavägen ser jag en klippa som ser ut som ett ansikte på en filur. Ser ni det också?

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

23 augusti 2021 19:48

Lyckliga ni som har stigar att gå på. Här har skogsbolagen gjort kalhyggen över både stigar och bäckar så det finns ingenstans att gå längre utan att ramla på ris och i stora gropar efter skogsmaskinerna

http://skogsnuvan.bloggplatsen.se

Amisa

23 augusti 2021 22:56

Ja det är tråkigt med stora kalhyggen, det är som stora sår i naturen. Vi har sånt här också, men oftast inte i naturreservaten.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards