Direktlänk till inlägg 2 augusti 2021

Jag och forsen

Av Amisa - 2 augusti 2021 23:30

Dagen efter att forspaddlingskursen var slut ville jag gå till forsen och filma den. Jag tänker att någon dag när jag inte tror mig om att klara det jag vill så kan jag kolla på mina videor och påminna mig om att jag kan och törs mer än vad jag tror. Jag ville också visa dottern vart vi åkt.






Här är den första delen av forsen som vi åkte in i. Det guppade till lite och sedan skulle man ta sig in i bakvattnet bakom stenarna till vänster i bild.







Därefter skulle man paddla sig över forsen och in i bakvattnet in bakom ön på andra sidan som ligger innan den mer intensiva delen av forsen.






Sedan kommer den mest intensiva delen av Skålforsen som är en klass 2 fors. Till vänster i bild syns valsen som måste undvikas eftersom vattnet blir som en centrifug framför den och det är lätt att dras ner under vattenytan. Längst till höger är det ganska mycket stenar, så den bästa vägen genom forsen är att gå ungefär i mitten. Där gungar det och slår in vatten i båten, men det ser läskigare ut än det är. I bakgrunden syns det stilla bakvattnet bakom ön. Det är viktigt att hela tiden läsa av vattnets rörelser för att upptäcka farligheter i vattnet, men också för att se vad i vattnets rörelser man kan utnyttja. Till exempel utnyttjas stilla bakvatten för att få vila och för att få tid att studera nästa etapp neråt i forsen så att man är förberedd på vad som ska komma. På vissa ställen trycks vattnet utåt vilket utnyttjas då man vill ta sig ur forsen så snabbt som möjligt. Man vill röra sig så kontrollerat som möjligt genom forsen - inte bara svepas med som ett löv i en storm!





Efter Skålforsen kommer sedan två mindre och enklare forsar, bland annat Forsgärdesforsen.



Senare under dag 2 åkte vi i den nedre delen av forsen utanför paddlingscentret. Det slutade med att jag kantrade tre gånger och flöt med i forsen tills jag blev upplockad av min instruktör och efter det var jag så trött att jag gav upp. Jag vet inte om den forsen också är klass 2 eller om det är en klass 3 fors, jag tyckte i alla fall att den var mycket svårare. Forsen är smalare där och det är stenar överallt som påverkar hur vattnet rör sig och som skapar underströmmar lite här och där. Allt går fortare och mindre tid finns för att korrigera kursen och eventuella misstag och min teknik var inte tillräckligt bra. Jag skulle ha behövt lite mer "snälla forsar" att träna teknik på innan jag testade den här platsen.







I en meditation några dagar efter kursen såg jag paddlingen som en metafor för livet. Om man lär sig hantera jobbiga känslor vid livskriser på ett sunt sätt så kan man uttnyttja kraften i känslorna och kunskapen om hur känslorna fungerar och ganska snabbt komma in i en lugnare sinnesstämning, men om man saknar den kunskapen är det lätt hänt att översköljas och slås omkull av känslostormarna och då tar det mycket längre tid att komma in i en lugn sinnesstämning och återigen hitta harmonin. Kanske inte så konstigt att känslor ofta symboliseras av vatten - man kan lätt se likheten!
 
#forspaddling #västerdalälven   
 

 
 
Ingen bild

Tim

3 augusti 2021 13:02

Ballt moms! Jag skulle dö där..
Och Riksfet metafor! 👊🤯🙂

Amisa

4 augusti 2021 15:12

Nä, du skulle nog inte dö där - du överlevde ju att hoppa ut från ett flygplan! Metaforen kom från en syn jag fick då jag mediterade. Det är inte så ofta jag får syner, men det händer någon gång ibland.

 
wiper

wiper

3 augusti 2021 15:21

Vad kul att få ta del av dina fina klipp från forsen. Det låter så spännande med forspaddling, vilket äventyr du är ute på. Fint skrivet om vad detta kan betyda för kropp och själ. Du har verkligen en händelserik sommar och du hittar på saker att göra och uppleva.

Ha det fortsatt bra och händelserikt
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

4 augusti 2021 15:08

Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards