Direktlänk till inlägg 2 augusti 2021

DNA-spiraler långt innan dom upptäckts

Av Amisa - 2 augusti 2021 16:15

I början av 1900-talet började konstnären Hilma af Klint att måla abstrakt konst efter att tidigare mest ha målat porträtt, naturbilder och stadsmiljöer såsom oftast var brukligt på den tiden. Hon var en andlig sökare och medlem i en grupp på fem personer som sökte kontakt med den andliga världen. Efter att ha haft en övernaturlig upplevelse där hon kom i kontakt med en högre makt började hon med sitt abstrakta måleri. Eller är det egentligen rätt att kalla det abstrakt? Kanske var det bara så att det upplevdes abstrakt av dåtidens medlevare för att dom inte visste vad det föreställde och sannolikt är det många av hennes bilder vi fortfarande inte förstår?


Hilma insåg ganska snabbt att världen inte var redo för hennes bilder ännu och därför visade hon dom endast för ett fåtal personer. Före hennes död bestämde hon att bilderna skulle ställas undan och det var inte förrän flera decennier senare som dom hittades av efterkommande släktingar som förstod att dom hittat en riktig skatt. Hilma af Klint signerade aldrig sina abstrakta verk för hon menade att det inte var hennes egna bilder utan bilder som förmedlades från den högre makten genom henne, att hon själv bara var ett redskap.




En av Hilmas tavlor.

 




Och så vetenskapen.

 

Källa: https://www.genteknik.se/genetik-och-genteknik/genetik/fran-gen-till-protein/





När jag ser den här bilden av Hilma tänker jag att den visar en DNA-spiral. Den var INTE upptäckt vid tiden då hon målade den (1915). Ett halvt sekel senare kom forskare på att det förmodligen var så här våra DNA-molekyler såg ut och några av dom fick senare Nobelpriset i medicin för sin upptäckt. Intressant i bilden är också motsatserna och dom starka färgerna längst ner. Färgerna motsvarar dom som finns i färgspektrumet vi ser i ett prisma eller en regnbåge, vilket också är samma färger som våra chakran har enligt österländskt tänkande: Rotchakrat (röd – ”Jag ÄR”), sakralchakrat (orange – ”Jag KÄNNER”), solar plexus (gul – ”Jag KAN”), hjärtchakrat (grönt – ”Jag ÄLSKAR”), halschakrat (ljusblå – ”Jag TALAR”), pannchakrat eller ”tredje ögat” (mörkblå – ”Jag SER”) och kronchakrat (violett – ”Jag VET”). För att må bra behöver vi ha balans i alla våra chakran, att jag vet vem jag är, känner mina känslor och förstår vad dom försöker förmedla till mig, att jag tror på mina förmågor, att jag vågar vara öppen för kärlek, att jag klarar av att kommunicera tydligt och klart vad som är viktigt för mig, att jag kan använda min intuition och att jag har tillit till andra och till den högre makten.


Jag tänker också på mitt eget spirituella uppvaknande och vissheten av att jag inte ska vara rädd för att visa hela mig och våga lysa i alla regnbågens färger. Just mina unika färger, min DNA-uppsättning och mina livserfarenheter, är ju just det som format mig till den jag är idag. Kanske är det därför Hilma låter DNA-strängen knyta ihop dom två olika sidorna av hjärtat? Visste ni förresten att allt vårt DNA inte aktiveras, utan att det också beror på vad som stimuleras av vår omgivning under vårt liv. Det har man kunnat se i studier av enäggstvillingar som växt upp med olika familjer och i olika miljöer. Man kan alltså ha en predisposition för att utveckla någonting, gott eller dåligt, men om det inte stimuleras av omgivningen (människorna och miljön) så kommer det inte att utvecklas.


Hilma och hennes syster var vad jag förstår välutbildade även i ämnen som vetenskap och kanske hade hon också kunskaper om österländsk filosofi och kanske det omedvetet också syns i hennes målningar? Hon kom från en adlig familj och tur var det tänker jag för en fattig konstnär hade nog haft svårt att lägga ner så mycket tid på att måla konst som inte gav några större inkomster? Det fanns också personer som värderade hennes arbete och som hjälpte henne ekonomiskt.


Om jag någonsin skulle få chansen att komma i kontakt med en person som inte längre finns hos oss fysiskt så skulle det vara oerhört spännande att få möta denna högintressanta person! Något jag undrar över är vad hon själv förstod av motiven på sina tavlor. Visste hon att denna tavla föreställer en DNA-sträng eller var det bara just ett motiv som skapades för att senare kunna väcka tankar hos någon annan som hade mer specialkunskap inom just detta område och som kunde använda den inputen för att komma framåt? Konst är undervärderat i vårt samhälle och den högre maktens vägar är märkliga!





Här kommer en video om Hilma af Klint och hennes konst.


Art History School, “Hilma af Klint, The Life of an Artist”, ( Ca 15 min); (https://youtu.be/6ab_QfeL4u4):


#hilmaafklint #dnasträngar







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30 31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards