Direktlänk till inlägg 30 juni 2021

Installationen klar

Av Amisa - 30 juni 2021 15:27

Tidigt i morse lämnade jag bilen på husbilsfirman som skulle hjälpa mig med installationen av invertern (växelriktare). Medan dom jobbade med bilen gick jag på promenad till en närbelägen stadsdel för att besöka biblioteket där.

Jag har nämligen fått lust att läsa om boken "Avalons dimmor" som jag läste för några år sedan. Jag brukar inte vara något fan av fantasyböcker men läste då denna eftersom jag ville veta mer om Morgana Le Fay, Avalon, sagan om kung Arthur och Camelot. Jag formligen sögs in i denna magiska berättelse och fick många tankar om den och drömde om den på nätterna. Jag var liksom mitt i sagan på ett märkligt sätt. Senare har jag läst en annan bok av samma författare, men fick inte alls samma starka upplevelse av den.







När jag kollade efter boken på bibban så visade det sig att den bara fanns tillgänglig på två bibliotek i Östergötland just nu och ett av dom var det som ligger nära husbilfirman i Linköping. Bra att passa på alltså!

Straxt efter att bibban öppnat och jag lyckats lägga rabarber på boken fick jag sedan sms om att min bil var klar för hämtning. Så nu har jag alltså möjlighet att använda apparater för vanlig växelström här i bilen utan att för den skull vara tvungen att vara kopplad till en elstolpe på en campingplats, elen kommer istället från min egen solpanel.

Det bästa i livet är gratis, med undantag för kostnaden att skaffa solpanel och inverter förstås, men sen är solljuset en helt gratis energikälla!



Här är underverket! Jag har inte testat den ännu, men ska göra det ikväll.





Och här är mina två nya bodelsbatterier så att jag ska kunna lagra riktigt mycket ström till mina apparater. Nu ser jag fram emot att kunna använda datorn och ladda kameror i bilen och kanske skulle det vara bra med en liten vattenkokare för att spara in på gasolen, då kokning av kaffe- och tevatten är det jag oftast använder spisen till.

 
 
Pisan

Pisan

1 juli 2021 11:53

Jag älskar de böckerna! Finns ju även som film vilken jag sett flera gånger, tycker den är lika bra som böckerna. Har läst en annan bok av henne, Facklan, som handlar om Trojanska kriget - en lite annan vinkel av det. Det var den första boken jag läste av den författaren, tycker den är jättebra med. Vad bra att du nu har möjlighet att lagra mycket ström så du kan använda dina apparater. Att kunna använda vattenkokare är ju himla bra. Ha det så fint! Kramis! ♥

http://abrakadabra.bloggplatsen.se

Amisa

2 juli 2021 13:05

Ja visst är den fängslande!
Jag har läst ytterligare en bok av henne som heter "Stormens drottning" men det gav mig inte samma starka upplevelse. Det finns en bok som heter "The Planet Savers", det låter som ett väldigt aktuellt ämne som kanske vore värt att ta del av?

Ha det bra, kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards