Alla inlägg den 30 juni 2021

Av Amisa - 30 juni 2021 21:18

På eftermiddagen har jag varit vid Stafsäters naturreservat, ett vackert eklandskap som hålls öppet av betande kor.



Här går kossorna som betar och håller landskapet öppet här.





Här finns också en badplats, men idag nöjde jag mig med att bara på land. Det är lite mulet, men inte alls kallt.




Tidigare idag stannade jag för lite fika utanför en kyrka och upptäckte till min stora glädje att den var öppen. Jag passade på att gå in och titta på den och mediterade också en stund i den fridfullt kyrkan.



Skeda kyrka.

Det verkar vara en väldigt gammal målning. Nederst är det ett vildsvin om jag uppfattar bilden på rätt sätt.

En pilgrim eller herde?



Och en man med en gigantisk nyckel. Nyckel till visdom eller till himlariket? Kanske Sankte Per?

Av Amisa - 30 juni 2021 21:02

Kommer bara en halv sida innan texten riktigt griper tag i mig.



"Jag har inget otalt med Kristus, bara med hans präster...."


Jo biskopar och präster har genom tiderna funderat mer över hur dom ska öka sin makt, än vad dom funderat över sin tro.



"Ty detta är den stora hemligheten, som på vår tid var känd av alla som kände sanningen - att det är genom våra tankar som vi skapar världen omkring oss, för var dag ny."


Det är en så vacker och uppfriskande tanke!












Jag tänker att det fortfarande är så det fungerar även om många inte inser det. Våra tankar KAN handla om stora visioner, men kan också begränsa oss. Det beror på oss själva vad vi väljer att uppleva.

Tänk till exempel på hur jorden uppfattats. Dom gamla grekerna ansåg att den var rund och räknade ut en ungefärlig omkrets, men någon gång på medeltiden uppstod en konsensus om att den var platt. Den som vågade säga något annat blev idiotförklarad och placerad på dårhus.

Jag tror den här boken fortfarande påverkar mitt tänkande väldigt mycket, även om det är fyra år sedan jag senast läste den tjocka tegelstenen och inte alls kommer ihåg i detalj vad som hände.

Av Amisa - 30 juni 2021 15:27

Tidigt i morse lämnade jag bilen på husbilsfirman som skulle hjälpa mig med installationen av invertern (växelriktare). Medan dom jobbade med bilen gick jag på promenad till en närbelägen stadsdel för att besöka biblioteket där.

Jag har nämligen fått lust att läsa om boken "Avalons dimmor" som jag läste för några år sedan. Jag brukar inte vara något fan av fantasyböcker men läste då denna eftersom jag ville veta mer om Morgana Le Fay, Avalon, sagan om kung Arthur och Camelot. Jag formligen sögs in i denna magiska berättelse och fick många tankar om den och drömde om den på nätterna. Jag var liksom mitt i sagan på ett märkligt sätt. Senare har jag läst en annan bok av samma författare, men fick inte alls samma starka upplevelse av den.







När jag kollade efter boken på bibban så visade det sig att den bara fanns tillgänglig på två bibliotek i Östergötland just nu och ett av dom var det som ligger nära husbilfirman i Linköping. Bra att passa på alltså!

Straxt efter att bibban öppnat och jag lyckats lägga rabarber på boken fick jag sedan sms om att min bil var klar för hämtning. Så nu har jag alltså möjlighet att använda apparater för vanlig växelström här i bilen utan att för den skull vara tvungen att vara kopplad till en elstolpe på en campingplats, elen kommer istället från min egen solpanel.

Det bästa i livet är gratis, med undantag för kostnaden att skaffa solpanel och inverter förstås, men sen är solljuset en helt gratis energikälla!



Här är underverket! Jag har inte testat den ännu, men ska göra det ikväll.





Och här är mina två nya bodelsbatterier så att jag ska kunna lagra riktigt mycket ström till mina apparater. Nu ser jag fram emot att kunna använda datorn och ladda kameror i bilen och kanske skulle det vara bra med en liten vattenkokare för att spara in på gasolen, då kokning av kaffe- och tevatten är det jag oftast använder spisen till.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards