Alla inlägg den 12 juni 2021

Av Amisa - 12 juni 2021 21:15

Dom senaste dagarna har varit väldigt soliga och varma och jag har glömt att köpa sollotion. Det resulterade i att jag bränt mig på armarna och framsidan av låren. Benen ser inte riktigt kloka ut - vit som en albyl på underbenen och baksidan av låren som är väl gömda nere i kanoten och så illröd frampå låren. Idag tog jag med mig en handduk att ha till att skyla mig lite med. Solskyddsfaktor 100 skulle man kanske kunna kalla den för?









När jag började min paddling i sjön Risten var det hela tiden låglänt skog där jag åkte förbi, så jag förväntade mig inga högre berg men tji vad jag misstog mig!





Efter att ha åkt igenom en smalare passage kom jag ut i en bredare del av sjön där det helt plötsligt tornade upp sig stora höga berg runt sjön.





Det var inte mycket hus utmed den här delen av sjön, men lite sommarstugor fanns det.





Jag kom fram till fina beteshagar där kossorna gick ute och hade det bra i solen. Så här skulle alla kor få ha det under sommartiden!





Efteråt när jag kollade på naturkartan såg jag att det är ett naturreservat, Högboda naturreservat.





Det var inte så gott om badklippor i den här sjön. Antingen stupar bergen rakt ner eller också är det mycket stora stenblock och tät skog, men till slut hittade jag i alla fall en bra plats och passade på att ta paus där.





På en ö hittade jag en stuga som såg ut som en riktig semesteridyll.





Och därefter en badplats som jag undrade om den var för allmänheten eller något som var privat. På naturkartan såg jag sedan att det var en friluftsanläggning, men jag vet fortfarande inte om den är öppen för vem som helst eller i privat ägo.

Vindskydd brukar vara utsatta för allmänheten.



Men badtunna brukar finnas på privat ägor.





Två fåglar dök upp och simmade länge en liten bit framför min kanot, men när jag tog fram kameran dök dom snabbt och kom sedan upp en bra bit bort. Dom påminde om storlommen med det smäckra huvudet och långa näbben, men var lite mer brun-beiga i färgen och lät inte som storlom som har ett kurrande varningsläte. Dom här verkade inte bry sig så mycket om mig. Det finns lom i olika storlekar, kanske var det här smålom? Lommar är väldigt duktiga fiskare och dom dyker väldigt långa sträckor.





Smålommen är lite mer brungrå jämfört med storlommen som är svart-vit.
 




Tillbaka i bilen igen blev det middag och ett dopp till innan jag åkte vidare till byn Yxnerum.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards