Alla inlägg den 8 juni 2021

Av Amisa - 8 juni 2021 23:00

Min "överhettning" har gått över och jag har tagit mig till en sjö i Linköpings utkanter. Jag kom inte hit förrän sena eftermiddagen så idag blev det bara en kort paddeltur. Precis när jag kom mötte jag en man som just kom tillbaks från en paddling så jag passade på att fråga lite om sjön för här har jag aldrig varit förut.

Det är en stor sjö, jag tror den kan vara ca 2 mil lång och den är flikig så det finns många vikar att utforska så imorgon har jag tänkt att paddla ungefär halva dagen.

Jag har bara hittat den här badplatsen vid den här sjön, men en så stor sjö borde väl ha flera badplatser? Det vore spännande att utforska sjön också från andra hållet.



Här finns en båtplats och en badplats.





Här finns fina badklippor, här på en ö.





På kvällen fick jag sällskap av ett gäng ungdomar som åkte vattenskidor.

Av Amisa - 8 juni 2021 11:00

En studie bland 3000 läkare och sjuksköterskor i Europa och USA tyder på att risken att drabbas av allvarliga covid-symptom minskar med 73 % för personer som äter vegetarisk mat. Forskarna tror att denna kost stärker immunförsvaret med nyttiga näringsämnen, vitaminer, mineraler och fetter. Även fisk har en god effekt på immunförsvaret då det innehåller mycket D-vitamin och Omega-3 fettsyror.


Själv tänker jag också på motsatsen – Hur nyttigt är det att äta djur som pumpats fulla med antibiotika för att överleva sitt liv i trånga bås eller burar samt har höga nivåer av stresshormoner ända tills dom blir mat på din tallrik. Det kan väl knappast vara särskilt bra för din kropps immunsystem?




Stroganoff med champinjoner

 





Få mer inspiration till att laga vegetarisk mat:
https://www.landleyskok.se/recept/basta-kottfria-recepten-till-12-vegetariska-middagar



Hör mer om rapporten på SvtPlay:
Vegetarisk kost verkar minska risken för svår covid-19


  


#minskariskenförcovid

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards