Direktlänk till inlägg 7 juni 2021

Sol och salta bad

Av Amisa - 7 juni 2021 16:48

När jag var och hälsade på min moster i Näverkvarn i maj, så sa sedan min syster: "Varför är det aldrig nån som frågar mig om jag vill följa med när ni ändå åker dit?" Därför föreslog jag att helgens tur med syrran och husbilen skulle gå just dit.


Så i lördags brummade vi ut till Kvarsebo, där det visade sig pågå loppis i hela byn. Det var jättemycket folk där och det var nog både loppisen, badstranden och att kaféet/kafferosteriet nu dragit igång på allvar för säsongen som fått så många att åka dit. Kaféet hade så mycket gott så det blev både god smörgås med salsiccia och mozarella, hembakt toscamazarin, traktens lokala rabarbermust och en latte. Mums, inte dumt alls!


 




Vi promenerade både i åravinen och upp på berget, för jag ville visa min syster dom platserna där hon aldrig varit förut men som jag tycker är så fina.


   

 

 




Det var så varmt i helgen (sådär 29 grader) att ända stället man kunde finnas på var i sjön. Sån tur var så var det pålandsvind, det vill säga att det blåser utifrån havet så att varmt ytvatten kommer in mot land. Därför var det oväntat varmt, jag gissar på 19-20 grader vilket är varmt för att vara i början av juni. Det var så skönt att svalka sig att det blev ett par bad under eftermiddagen och strandhäng ända tills kvällen kom och det blev lite svalare ute.




Utsikt från Kvarseboklint dit vi tog med oss kvällsfikat.

 




Dagen efter invigde jag min omniaugn och passade på att göra en smuldegspaj i den, nu när jag hade sällskap. Lite jobbigt bara att ha gasspisen stå på i en halvtimme när det redan var så hett ute, annars gick det bra tycker jag.


Sedan åkte vi vidare mot Nävekvarn som ligger ytterligare 13 km bort. Lite jobbigt var det att köra den lilla smala krokiga vägen för vi fick ideligen möten av andra bilar med människor som också tyckte att det här var en trevlig utflyktsväg. Moster sken upp som en sol när vi kom och tyckte det var rolig att träffa oss, kanske särskilt min syster som hon inte sett på väldigt länge. Vi blev kvar ända till kvällen då min syster behövde åka hem för att hon skulle till jobbet idag.


     




Det har varit så varmt i helgen att det var riktigt skönt att sedan komma hem till en sval lägenhet. Här har jag häckat hela dagen och njutit av skuggan! Det ska fortsätta att vara varmt resten av veckan, så jag får se om det kanske blir en paddlingstur imorgon.



 
 
wiper

wiper

8 juni 2021 08:46

Vilken härlig tur din syster och du var ute på. Det såg ut att vara ett gammalt fint Café. Vilka fina lyriska bilder och där i skogen där vattnet forsar fram fick jag en sån känsla av att vilja stå där och bara ta in allt

Vad bra att du har en sån ugn så du kan baka lite i husbilen. Inte dumt alls. Vilken härlig liten familjeträff ni fick till

Det har varit en sån tryckande värme och den är inte så behaglig

Ha nu en skön dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

8 juni 2021 23:14

Nu är det lite svalare och det passar mig bättre. Jag provianterade på vägen hit och köpte en färdig potatisgratäng som jag också ska testa att göra i ugnen.

Kram!

 
Micke

Micke

8 juni 2021 12:11

WOW vilka vackra bilder... Älskar levande vattendrag :)

http://tomten.bloggplatsen.se

Amisa

8 juni 2021 23:06

Det gör jag också!

Senare i sommar ska jag på kurs i forspaddling. Det ska bli spännande att lära mig något nytt som jag aldrig testat förut.

Hur går det med er husvagn då? Är den klar nu för sommarens utflykter?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2 3
4
5
6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28 29 30
<<< Juni 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards