Alla inlägg under maj 2021

Av Amisa - 18 maj 2021 20:46

En fin röd skalbagge. Har också sett en grön glänsande skalbagge, men inte lyckats fånga någon på bild ännu.

Sen har jag också sett en massa andra djur dom senaste dagarna: en räv, en älg, flera rådjur och en hare.

Av Amisa - 18 maj 2021 20:43

Jag har en jättebil som granne idag, men jag har inte sett någon där. Kanske dom övernattar uppe på Simonsberget?


Kolla monstret!

Av Amisa - 18 maj 2021 20:34

Brevid badet finns en etapp av Sörmlandsleden. Den går härifrån och över ett högt berg, Gullängsberget, och sedan ner i en annan vik, Stora Uttervik. Den vägen har jag vandrat idag.



I början på vandringen kommer jag förbi flera stensättningar från Bronsåldern. Jag har aldrig sett något liknande i den här delen av landet förut.

Vilka enorma rötter! Dom får mig att reflektera över hur viktigt det är att ha en stabil grund att stå på i livet. Det är helt avgörande för hur man klarar av svårigheter och livskriser. Det jag fått kämpa med tidigare i mitt liv är brist på tillit till andra och en självkänsla som inte var tillräckligt bra.



Efter en bit delar sig stigen och en stig går rakt upp på berget, medan en alternativ väg går en lättare väg runt berget. Tar man den får man naturligtvis inte se den vackra utsikten som utlovats från berget. Klart jag vill se på utsikten! Sedan går det ganska brant uppför en bra stund.





Snart börjar jag ana utsikten mellan träden. Här är en utsikt som nästan är i 270 graders vinkel.





Sedan kommer jag fram till en gravplats från Bronsåldern. Sådana här har jag sett förut, men den här är ovanligt stor och hög. Det berättas att sjöfarare under väldigt lång tid använt den här platsen för att navigera efter.




På en tall växer en märklig svamp. Lite senare lär jag mig att det är en tallticka. Undrar om man kan använda den till att göra upp eld med? Istället för fnöske? Funkar det med vilken ticka som helst eller bara med vissa sorter?

Sedan kommer jag upp till en ännu högre plats. Där växer jättemycket styvmorsvioler och härifrån kan man se den östgötska skärgården på andra sidan viken. Där borta ligger Arkösund.

Sjömärket där ute markerar inloppet till Bråviken och Norrköpings hamn. Jag undrar om den lilla båten kanske är en lotsbåt?

Ser ni dom svarta prickarna i luften till höger om trädet? Det är gäss som flyger i en stor flock.



Sedan börjar stigen gå ganska brant nerför berget. Däruppe var jag nyss.

Efter branten ner går stigen en stund genom en mörk och fuktig granskog, som sedan övergår i en vacker blandskog.



Jag tänker att det här nog är en finfin kantarellskog på hösten. Dom brukar trivas i såna här miljöer. Nu växer här mycket ängsblommor istället.

Någon typ av viol?



Och gullviva!

Och en hel backe full av liljekonvaljer!



Jag börjar se lite hus skymta genom skogen och gissar att jag nog snart är framme i Stora Uttervik.





I ett dike växer det kabbelekor.





Sedan är jag äntligen framme i Stora Uttervik och jag bestämmer mig för att gå ner till badet för en vilopaus innan jag börjar vandringen tillbaka igen. Först passerar jag en småbåtshamn.





Här doftar det fantastiskt av en blommande hägg!





Och i diket växer det vilda björnbärssnår.





Här är badet! Det är stort och fint och har också en lekplats för barnen. Det ligger ett rätt stort hus här, undrar om där finns ett kafé sommartid? Efter lite vila och en banan börjar jag min vandring tillbaka igen.





Innan jag går in i den mörka granskogen igen, vilar jag lite på en sten. En liten myra klättrar upp på min vandringsstav, men jag petar ner den - den kanske inte kommer trivas dit där jag är på väg?





Har ni sett vilka konstiga träd? Dom har samma rot, men olika stammar. Dom ser nästan ut som enäggstvillingar där dom står och håller om varandra!





Snart är jag tillbaka där en väg går upp på berget och den andra går nedanför berget. Nu räcker det med bergsbestigning för idag tänker jag så det får bli den lättvandrade vägen hem igen!

Efter en oväntat kort promenad är jag återigen tillbaka vid Lilla Koviken.





Nu är dom här fötterna trötta och har gjort sitt för idag.




Men imorgon väntar en ny dag och nya utmaningar! Jag ska antingen gå vid Koppartorpet eller uppför Simonsberget.


Ha det gott!

Av Amisa - 18 maj 2021 10:56

.....finns det liv!

Av Amisa - 18 maj 2021 10:55

Frukost på klippan och jag får sällskap av några fina svanar som letar efter mat på vikens botten.





Ute i farleden åker ett lastfartyg förbi.

Av Amisa - 17 maj 2021 21:43

Bara en månad kvar till midsommar och kvällarna börjar bli ljusa och magiska.

Länge leve livet!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards