Direktlänk till inlägg 29 maj 2021

Jakten på Östjuten i mosquitoland

Av Amisa - 29 maj 2021 22:19

Det var för varmt att promenera under dagen, så det dröjde till kvällen innan det blev av. Jag ville kolla vägen till sjön Östjuten där jag skulle vilja paddla.

För att komma bort till samhället från badplatsen måste man först gå åt fel håll och sedan gå tillbaka igen och runt hela samhället. Jag googlade en karta och såg att det fanns en väg som var betydligt närmare åt andra hållet, men det betydde att jag var tvungen att gå en bit genom skogen.

Till att börja med gick det rätt bra, men sen var marken väldigt vattensjukt efter den senaste tidens ösregn. Med värmen som kommit igen dom senaste dagarna har det blivit en explosion av mygg och knott ute i skogen och dom höll på att äta upp hela mig. Till slut blev jag tvungen att sätta på mig en långärmad jumper trots att det var varmt. Då bet dom små monstren mig i hårbotten istället. När jag kom upp på en riktigt väg och in i samhället blev det i alla fall lugnare på myggfronten.



Passerade kanotcentret där dom tydligen också hyr ut ankringsplatser för flytbryggor.

Och så hittar jag visst alltid bäckar och åar vart jag än går.




Sedan kom jag ner i samhället i Rejmyre där det finns ett glasbruk och en hantverksby.

Här finns snickeri, garveri, silversmed, lite butiker med grejor som känns lite gamla, designkläder, kafé och restaurant.



Gästgiveriet där jag några gånger ätit julbord och påskbord om jag inte minns fel. Sedan hittar jag vägen som ska gå till sjön Östjuten.

Nåja än så länge är vägen rätt bred och asfalterad.



Har ni sett så galet mycket blommor, jag tror det är ett päronträd.





Sedan kommer jag ut ur samhället och vägen blir en gropig grusväg, men fortfarande rätt bred. Men tyvärr var det inte meningen att jag skulle gå dit idag för efter en bit är vägen översvämmad och avstängd så det här får jag kolla igen någon annan gång.





Tillbaka till husbilen går jag nu den långa vägen runt hela samhället för jag har inte lust att slåss med myggen en gång till idag. Det finns en del gamla intressanta hus här, den här första är hembygdsgården och den andra verkar vara ett vanligt bostadshus.




Här blommar kaprifolen, den första jag har sett i år.





Kul "utsmyckning"!





Jag trodde det skulle vara lugnt nere vid den här båtplatsen nu för klockan är nästan nio på kvällen, men här leker ett gäng stora pojkar (vuxna karlar) fortfarande med sina leksaker (vattenskotrar).

 
 
wiper

wiper

1 juni 2021 08:56

Vilka äventyr du är ute på. Jobbigt med så mycket mygg. Rejmyra känner jag till och jag tror jag har nåt därifrån eller haft. Vilket fint gammalt hus gästgiveriet. Sån utsmyckning hade vi hos en granne när vi hade eget hus. Man hajjar till ;)

Ja du dessa vattenskotrar verkar det bli fler av. Dom lever om rätt mycket.

Vilka härliga äventyr du är ute på och det blir lite dramatik ibland ser jag


Ha en skön tisdag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards