Direktlänk till inlägg 26 maj 2021

Varför är alla emot mig?

Av Amisa - 26 maj 2021 11:00

Ja det är en känsla som många känner ibland och som också jag burit på i det förgångna.


Det är en känsla man bär inom sig när man inte riktigt gillar sig själv och inte vet hur man gör för att älska sig själv och därför känner sig underlägsen i kontakten med andra. Känslan blir liksom att ”om inte jag gillar mig själv, då kan väl ingen annan heller göra det?”. Därför behöver man träna sig på att se det som är fint hos sig själv och att känna tacksamhet och uppskattning mot sig själv för att man har dom fina egenskaperna. Om det pratar Thich Nhat Hanh i den här videon.





Zenbuddisten Thich Nhat Hanh.

 





Thich Nhat Hanh, ”Why is everyone against me?”; (https://youtu.be/KYZDz1DunJU):

 
 
Catharina

Catharina

26 maj 2021 11:25

Var stolt och älska dig själv.

http://bokprinsessan

Amisa

26 maj 2021 12:52

Precis, men det är inte alltid så lätt!
Särskilt svårt är det om man växt utan att få särskilt mycket bekräftelse om att man duger bra som man är.

Ha det bra!

 
wiper

wiper

26 maj 2021 15:49

Jag är uppvuxen i en tid då man inte framhävde sig själv. Att älska sig själv var nåt man inte fått lära sig utan man berömde andra istället. Sen fick man höra att man var för snäll och det är tydligen ingen bra egenskap. Själv älskar jag folk som är snälla och empatiska. Med åren så gillar jag mig själv mer och mer och vet vem jag är och vad jag uträttat.

Jag har svårt att ta till mig att ordet älska mig själv men jag älskar mina nära och kära.

Ha en fin dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

27 maj 2021 00:01

Att älska sig själv är inte detsamma som att vara självupptagen. Att älska sig själv är viktigt för att inte vara alltför snäll och bli en dörrmatta för andra. Det vet jag av egen erfarenhet, jag har själv varit en dörrmatta som inte sa ifrån då människor var respektlösa mot mig.

När vi lär oss att respektera oss själva, lär vi också andra att respektera människor i deras omgivning. Det är sunt och kärleksfullt, för då bidrar vi till att också andra lär sig hur bra relationer behöver fungera. Det är en viktig dynamik mellan människor och tillsammans skapar vi då ett bättre samhälle.

Ha det bra du med!

 
wiper

wiper

27 maj 2021 15:16

Du har helt rätt i det du skriver. På mina arbeten har jag tagit för mig och inte låtit nån trampa på mig. Jag har själv fått arbeta med självförtroende och självkänsla och det har gett resultat men lite sent. Men bättre sent än aldrig ;). Jag har lärt mig att ge svar på tal också och det känns skönt

Ha det bra

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

28 maj 2021 10:41

Detsamma gäller för mig - jag lärde mig sent i livet, men bättre sent än aldrig!

Jag tänker och hoppas att unga människor nu genom internet lyckas få insikt i hur vi fungerar tidigare i sitt liv, så att dom inte väntar tills dom är +50 innan dom inser hur sunda relationer ser ut och tar tag i sitt liv. Samtidigt är det ju ofta så att vi inte tar till oss dessa budskap förrän vi är mogna för det och då hinner man ofta bli lite äldre.

Ha en fin och solig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards