Alla inlägg den 10 maj 2021

Av Amisa - 10 maj 2021 21:16

Ikväll får det bli en fridfull meditation strax innan mörkret kommer här vid sjön.



Av Amisa - 10 maj 2021 20:24

Jag hörde ett väldigt bra radioprogram om hur psykisk ohälsa i en generation sprider sig som ringar på vattnet i senare generationer, utan att dom personerna alls vet vad det handlar om.

Det här är jätteintressant och det är också något som blev väldigt tydligt när jag förra våren deltog i någonting som kallas Familjekonstellationer. Någonting som är väldigt vanligt är att det finns en person som inte är fysiskt närvarande, men som ändå påverkar människornas beteende och känslor.

Av den anledningen bör vi undvika att ha hemligheter för våra nära och kära, inte minst våra barn. Försök att prata öppet också om det som är svårt i livet. Det möjliggör en läkning i själen för alla personerna som ingår i familjedynamiken. Man kan prata och reda ut vad som hänt och vilka känslor det gett upphov till. Det ger förståelse och att individerna kommer i kontakt med förträngda känslor.




Hör programmet på SR (28 min):

Annikas mormor hölls hemlig: "Glöm henne"




Om länken ej fungerar så klipp och klistra länken. Programmet heter Familjehemligheter och sänds på P1.

Av Amisa - 10 maj 2021 17:53

Idag är jag vid Lilla Älgsjön i Kolmården, alltså nära mina hemtrakter. Det regnade rätt rejält inatt och under den tidiga morgonen, men sedan vände vädret och nu skiner solen och det är varmt och skönt.

Här finns förutom en badplats också flera vandringsleder av olika längd och jag valde att gå en led som är 7 km lång.



Här är badplatsen där det är klipphällar och sandbotten. Hela den här sidan ser ut så här så det är ganska lätt att hitta en fin plats även om här kan vara mycket folk.





Jag börjar min vandring runt sjön. Lite här och där är det blött och på en del ställen finns det slanor att gå på.

Jag får syn på en liten sjö och sneddar nerför en backe. Här skulle man kunna bada om man har badkläder på sig, här är sandbotten.





Här brukar någon hålla till som gillar att snickra, för här finns virke och ute i vattnet ligger en hemmabyggd flotte med tak över.





Sedan går jag tillbaka där den riktiga vägen kom ner och fortsatte rakt fram, men nu ser jag inte längre dom blåa prickarna som jag följer. Jag ser bara dom oranga som Östgötaleden följer, men det är inte en rundslinga utan en led som går från plats A till plats B. Jag tänker först att lederna nog går samma väg, så jag följer dom oranga prickarna en bit. Sedan kommer jag ut i en vägkorsning och jag tycker pilen pekar i helt fel riktning, så jag bestämmer jag mig för att gå tillbaka där jag såg den sista blåa pricken. Då ser jag att dom blå prickarna går ner till sjön där jag förut var, men jag missade det när jag genade och när jag gick tillbaka tidigare såg jag inte prickarna som var på fel sida av träden. Skönt att jag alltid kan lita på mitt lokala inne, jag känner oftast på mig om riktningen blir fel. Nu är jag på rätt väg igen!




Den här lilla fjärilen gillade mina gråa byxor. Kanske såg dom ut som vitmossan som han sedan satte sig på? Jag har sett mycket fjärilar idag, bland annat citronfjärilar som flyger runt två och två.





Sedan kommer jag till ett rätt tråkigt område, en nyplantering av tallskog. Den följs sedan av sönderkörda skogsvägar där man kört med avverkningarna skiner. Det är lite jobbigt att gå där - djupa vattenfyllda hjulspår där man får försöka gå på sidan om hela tiden.




Det här ser ut som ett gammalt gruvhål och brevid finns ett till men det har ett staket runt så att ingen ska ramla i av misstag.

Till slut skymtar jag Lilla Älgsjön igen. Jag har nu nått andra änden av sjön.



Det känns bra att ha kommit ut från den sista besvärliga vägen, den slet på min onda höft. Nu är det bara någon km kvar till platsen där Pärlan står och nu är det en lättvandrad väg som återstår - först en grusväg och sedan en rejäl stig.





Skönt att komma fram! Jag är både törstig och kaffesugen.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards