Alla inlägg den 8 maj 2021

Av Amisa - 8 maj 2021 18:42

Jag har velat ta premiärbadet ända sedan Valborg och 1:e maj då jag var vid "Kanelsnurran". Men där var hela tiden mer folk så jag avstod både för att jag inte vill stå och eventuellt fega inför publik, men också för att jag av någon anledning bara fått med mig ett par badshorts som jag brukar ha på mig då jag paddlar och ingen topp.

Men nu tänkte jag att det var läge för premiären - varmt väder och en hel badstrand för mig själv!





Hur det var? Alldeles för långgrunt! Jag trodde det skulle bli lite högre så jag skulle kunna slänga mig i, men det blev bara lite högre än knäna och till slut slängde jag mig i innan jag skulle hinna få kramp av kylan.

Den var nog historiens kortaste dopp!?

Av Amisa - 8 maj 2021 18:02

Sen jag hämtade bilen för 2 1/2 vecka sedan har det varit rätt kylslaget ute och jag har vant mig vid att oftast ha lite värme på och så gasa på ordentligt straxt innan jag går och lägger mig.

Idag är det nästan värmebölja och inne i bilen är det över 26 grader varmt trots att värmen står på den allra lägsta temperaturen.




Halleluja! Sommarvärmen är äntligen på väg!
:)

Av Amisa - 8 maj 2021 17:50

Jag har fortsatt en bit söderut mot Nyköpingshållet och har stannat till vid en fågelsjö vid Husby-Oppunda.



Här är utsikten från mina fönster.





Först stannade jag vid den vackra gamla kyrkan.





Efter lite fika tog jag en promenad och passade då på att kolla in en badplats i närheten. Jag tänkte att jag kanske skulle bo där, men parkeringen låg på en skuggig plats mitt i skogen så därför blev fågelsjön min vinnare idag.



Byn på lite avstånd. Runt omkring finns också flera vandringsleder, bland annat en som går ner vid fågelsjön.

Här går vägen till badet upp. Husen verkar vara fritidsbostäder för jag såg varken bilar eller folk där trots att det är helg.





Och här är parkeringen som låg väldigt skuggigt.





Men badet var väldigt trevligt och inga hus ligger så jättenära! Bryggorna ligger inte i än förstås, men här ser fint ut och kanske går jag dit igen då det ligger ganska nära där jag är nu.

Ha det fint och ut i solen med er!

Av Amisa - 8 maj 2021 17:24

I morse vaknade jag vid Herrökna naturreservat mitt emellan Gnesta och Malmköping och kan ni tänka er att klockan bara var 6:30, jag som är en riktig sömntuta. Det har nog aldrig varit så mycket ordning på mig, med undantag för när jag var ute och vandrade Camino då.
:)

Naturreservatet består av öppen hagmark och jättefina ekbackar som ligger ut på en halvö i en sjö.

Det är mäktigt att tänka att dessa gigantträd förmodligen är så där 1000 år eller kanske till och med äldre.



Här brukar man kunna fortsätta ut, men idag var vattennivån i sjön högre än vanligt så här var rejält blött och jag bestämde mig för att vända tillbaka.





Här fanns också en långgrund sandstrand där man skulle kunna bada.




Också viktig för biotopen antar jag? En gammal jätteek har kollapsat och är nog hem för många insekter nu.

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4
5
6 7 8 9
10 11 12 13 14 15
16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29
30
31
<<< Maj 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards