Alla inlägg den 27 april 2021

Av Amisa - 27 april 2021 23:54

Tidigare ikväll var det molnigt, så jag trodde inte att jag skulle få se någon måne idag. Men här är den nu i full blom (eller vad man nu säger)!


Av Amisa - 27 april 2021 20:54

Jag står på första parkett idag. En rätt okej utsikt va?

Av Amisa - 27 april 2021 20:31

Här i Kvarsebo finns en å som rinner i en ravin som vattnet gröpt ur i sluttningen. Där kan man vandra på små stigar och över små broar. Namnet Kvarsebo lär betyda "Kvarnen vid bodarna".

Vid ån har det förr legat både en kvarn och en såg. Kvarnen fanns här redan på 1300-talet och ägdes bland annat av Gustav Wasa.

Här är väldigt speciell miljö och bland annat så går öringen upp och leker i ån här.

Sågen fanns här sedan 1500-talet. Här är en turbin som fanns i sågverket tills det lades ner i början på 1900-talet.

Övre dammen.

Därefter gick jag förbi byns kyrka. Den ser lite konstig ut med sitt trubbiga torn. Det är en fin liten kyrka och jag har varit där på min kusins dop och nu på senare tid två gånger då jag deltagit i en projektkör där vi gjorde en gospelkonsert på midsommardagen. Då är hela kyrkan full, för här på landet så går folk man ur huse då något händer i byn. Jag gissar att det nog tyvärr inte blir någon konsert i år, med tanke på Coronan.

Och här är församlingshemmet där vi brukade träna. Det brukar bli ett härligt gäng som är med och sjunger: en del bybor, en del som bor på andra sidan länsgränsen, några från samhällena hitom Norrköping och så en del Norrköpingsbor. Det fungerar liksom så att Indiantelegrafen sänder ut sitt budskap, ryktet går och alla som tycker det verkar kul att vara med ansluter.

Undrar varför dom här figurerna vänder ryggen mot åskådarna? Eller är det så att dom vänder sig mot kyrkan?

Här är hembygdsgården.

Och titta nu ordentligt alla unga människor! Det här är en mjölkpall. Sådana fanns överallt när jag var barn. Bönderna ställde ut mjölkkannor där och sedan kom det en lastbil från mejeriet och hämtade kannorna. Nu för tiden ser man sällan mjölkpallar här i Östergötland.

Sedan gick jag upp mot Kvarsebo klint, ett högt berg ovanför byn. Hela Bråvikens norra strand är väldigt bergig, medan den södra stranden är mer låglänt.

Man ser alltid intressanta stenar i det här området. Jag undrar om det här är marmor? Spännande är det i alla fall med den här blandningen av stenarter och färger.

Här finns ett märkligt hål och jag fantiserar om vad det kan vara.

Och så är jag uppe på toppen. Här har man en milsvid utsikt!

Lite längre ner finns ett övernattningsskydd.

Och strax bredvid har någon byggt ett eget vindskydd, fint inrett med mjuk fin mossa.

På vägen ner från berget såg jag den här roliga skylten.

Hasta mañana!

Av Amisa - 27 april 2021 14:19

Dom senaste dagarna har jag varit rätt mycket inne i stan eftersom jag hälsade på min mamma ena dagen och var på linedance nästa.

Men igår kväll åkte jag ut mot Kolmården och tillbringade natten på en plats med fantastisk utsikt över Bråviken. Det var så vackert på natten med månskenet över vattnet och i hela backen, nästan som om jag skulle ha haft en gigantisk gatlykta som lyste över nejden.

Idag var jag uppe vid Stavsjö vid Sörmlands gränsen för en mycket välbehövlig tömning av min minst sagt överfulla toa. Jag har tänkt att den ser ut att snart vara full och i morse började varningslampan att lysa. När jag hämtade Pärlan så blev jag varnad just för att den inte lyser röd förrän den är helt full. Det skulle ju vara bra om den varnar lite i förväg. Nu är den i alla fall nytömd och jag var också på macken och fyllde på vatten för det var rätt tomt i den tanken.

Därefter har jag tagit mig vidare till den lilla byhamnen i Kvarsebo. Jag älskar den här platsen! Här är långt från stora allfartsvägar och ljuden man hör kommer från naturen med undantag för en och annan fiskebåt. Konstigt nog är det också fantastiskt väder, jag som tyckte dom pratat om mulet väder. Ibland är det bättre här ute vid havet för molnen blåser in över land och lägger sig där. Sitter här på en bänk och njuter av mitt eftermiddagsfika och av livet i största allmänhet. Om det blir klar himmel också i natt kanske det kan bli lite meditation på bryggan i månljusets sken.




Min trädgård ser idag ut så här.





Jag hoppas att också ni har en bra dag!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards