Alla inlägg den 19 april 2021

Av Amisa - 19 april 2021 21:02

Jag håller på att testa olika typer av toapapper. Det är nämligen så att man i husbil rekommenderas att skaffa specialpapper som löser upp sig väldigt lätt i toatanken. Vitsen med det är att slippa att få problem vid tömningen av tanken som sker via ett ganska smalt rör.

Men det är specialpapper är en riktig ripp off, 4 rullar i en specialbutik kostar 75 spänn. Jula har någon billigare variant som kostar 40 kr/4 rullar, bättre men fortfarande rätt dyrt.

Jag tänker att det borde gå lika bra med något billigt "skitpapper" i ordets båda bemärkelser :) Dåligt papper brukar ramla sönder hur lätt som helst och just nu testar jag min teori, både på toan och i ett vattenglas.




Mitt vanliga papper till vänster, sedan ett billigt papper från Ö&B och det gråa pappret är ett billigt papper från Willys.





Jag testar detta i vatten. Ingen av papperna löste upp sig av sig självt under den tiden jag kollade, men dom två billiga papperna föll i bitar så fort jag petade på dom. Det gjorde inte mitt vanliga papper. I toatanken ska man också tillföra en kemvätska som bryter ner pappret biologiskt, så jag tror det kan funka med detta papper.





Jag ska nog köpa lite specialpapper också och testa det på samma sätt för att se om det är stor skillnad. Om det inte är det så får det nog bli billigt papper ifrån Willys istället. Det kostade ca 15 kr/8 rullar, vilket är ett mycket vettigare pris!

Av Amisa - 19 april 2021 19:02

Nu har jag packat det jag räknar med att behöva för dom närmsta dagarna, för imorgon ska jag dra ut på utflykt med Pärlan, min husbil. Nu ska det bli finväder dom närmsta två dagarna, men sen blir det regn och rusk och eventuellt snö på lördag så jag får se vad jag hittar på och om jag återvänder hem när rusket kommer eller om jag övervintrar ute.




 

Av Amisa - 19 april 2021 18:53

I den här videon uppmanar Greta Thunberg till att vaccin ska spridas jämnare över jordens länder, inte bara till rika i-länder. Det handlar som jag ser det, både om rättvisa men även om att en jämn fördelning över världen också behövs för att bromsa ner den utveckling av nya Corona-mutationer som nu sker och då främst i fattigare länder.


Greta påpekar också att det är i vår animaliska livsmedelsproduktion som dessa farliga virus hela tiden uppstår och att vi borde dra lärdomar av det.




 






Greta Thunberg, “Call for Vaccine Equity: WHO Briefing (19 April 2021); (https://youtu.be/LIPgeq3T238):


#jämlikvaccinfördelning #greta

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards