Alla inlägg den 13 april 2021

Av Amisa - 13 april 2021 16:00

Runt omkring oss finns magi!

Har du hjärtat och ögonen öppna så att du kan se den?

  




 


 





Rumi, “Where all is music”; (https://youtu.be/NJXcrM3B4zI):


#rumi

Av Amisa - 13 april 2021 14:39

Ibland känner vi oss ensamma och övergivna eller som om ingen i hela världen kan förstå just oss, men det är bara en känsla som grundar sig i vår egen rädsla och osäkerhet. Om vi bara klarar av att visa oss för andra så att dom förstår vem vi är och vad vi behöver så finns det alltid någon som är beredd att vilja lyssna och förstå.




Du är aldrig ensam, även om det ibland känns så!

  

 

 

 

Vem kan motstå den här fina duon? I alla fall inte jag och inte heller dom andra 34 miljonerna som kollat denna video. Eller kanske är det jag som kollat den 34 miljoner gånger?

  

 





Om det handlar den här låten.



The Crosbys, “You've Got a Friend In Me”; (https://youtu.be/ukD8zj6ngVY):


#vänskap

Av Amisa - 13 april 2021 11:00

Mitt fejkade surdegsbröd blev nyss färdiggräddat, så nu är det dags för provsmakning.







Inte så dumt alls! Det är grovt, lite syrligt och gott och väldigt mycket mer spännande än alla svampiga industribakade bröd man kan köpa i snabbköpet.




Mums blir gott med lite ost och rädisor på!





Grovt hembakat bröd för med sig minnen från förr, från tiden på en folkhögskola jag gick på som ung. Där bodde vi i kollektiv och skötte allt praktiskt själva. Någon vecka då och då hade man ansvar för klassens matlagning och ibland för frukosten och dessutom hade man ett städområde. Frukosttjänsten innebar också att man skulle baka brödet till den måltiden, så där fanns hembakat bröd varje morgon.


Sedan hade vi också ett ansvarsområde som sträckte sig över en hel termin och den första terminen hade jag tillsammans med en annan person ansvar för att beställa hem matvaror, böcker och annat, boka och betala resor och räkningar och att sköta bokföringen. Den andra terminen var ansvaret att sköta planering och bokningar för en teaterturné vi sedan gjorde på olika skolor under den terminen.


Vad lärde jag mig av min kollektivupplevelse då? Tja, den viktigaste lärdomen var att aldrig någonsin mer gå med på att beslut ska fattas med hjälp av consensus. Det var nämligen så att dom som genomdrev det beslutet aldrig gav sig förrän dom fick sin vilja igenom, trots att dom vanligtvis var i minoritet i dom flesta frågor. Det ledde till ändlösa diskussioner som oftast vanns av minoriteten och det är ju inte särskilt demokratiskt, eller hur? Jag lärde mig också att det var rätt trevligt att höra en bok om Mumintrollet innan man skulle sova, för killen som jag delade rum med tyckte att jag hade missat något viktigt under min uppväxt som jag borde ta igen så han hade högläsning för mig lite då och då. Det var tider det!

  



En av alla stormöten med klassen.

 




Jag på solidaritetsarbete i Centralamerika.

 




En äkta peon? Nej faktiskt inte, men visst ser min kompis El Babbero precis ut som en tvättäkta latinamerikansk lantarbetare?

 




Här kommer maten! Ris, svarta bönor och en majsdryck två gånger varje dag förutom söndagar då det kunde serveras en soppa på grönsaker, mjuk seg komage eller köttben från häst.

 





Kvällssnack på enda stället där det fanns elektriskt ljus. Här är klassen, lokala arbetare och andra volontärer från USA, Kanada och Norge.  


#kollektivliv #mumintrolle

Av Amisa - 13 april 2021 10:00

Här kommer en till video om livet i Taizé!

 





Limago, “Taizé - short movie from the village”; (https://youtu.be/ElqXwBciy3A):


#taize

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards