Alla inlägg den 10 april 2021

Av Amisa - 10 april 2021 15:13

Jag tänker att man kan bli såväl fysiskt som verbalt attackerad, men i videon fokuseras framför allt på en fysisk attack.


Underbara Thich Nhat Hanh försöker här förklara hur man då ska bemöta attacken med medkänsla, kärlek och klokskap. Han berättar också om hur det var när munkklostret i Vietnam där han bodde attackerades av soldater och en en uppeldad pöbel. Det krävs mycket kärlek för att hantera en attack på så sätt och jag tvivlar på att jag skulle kunna ha haft den starka tron på att detta är rätt sätt att agera i en sån situation.





Jag önskar att också jag skulle klara av att ha den storsintheten och tilliten till det goda i alla människor jag möter!

  





Den kloka och kärleksfulla Thich Nhat Hanh.

 





Thich Nhat Hanh, ”What should we do when a person attacks us physically?”; (https://youtu.be/o-pv9-suY50):


#attack

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards