Alla inlägg den 2 april 2021

Av Amisa - 2 april 2021 20:25

Thich Nhat Hanh är en 94-årig vietnamesisk zenbuddhistisk munk, lärare och fredsaktivist. Under sitt liv har han bland annat upplevt Vietnamkriget och han startade en rörelse för en socialt engagerad buddhism.





"Det äkta miraklet är inte att gå på vatten eller i luften, utan att vandra på jorden"


Thich Nhat Hanh

  





 





2014 drabbades han av en hjärnblödning som gjorde honom oförmögen att tala och undervisa andra. Det måste vara väldigt svårt för en person som i hela sitt liv haft kommunikation som sitt främsta verktyg, att inte längre kunna tala obehindrat, att ha tankar i huvudet men sakna medlen för att uttrycka det till andra. Jag hoppas att han fortfarande kan uttrycka sig i skrift!


2018 återvände han till Vietnam för att tillbringa sina återstående dagar i samma tempel där han en gång bott som ung munk.






Här följer en video om hur man kan gå från att känna förtvivlan eller ilska och istället omvandla den energin till förståelse och kärlek och använda den på ett konstruktivt sätt.



Thich Nhat Hanh, “How to transform despair into compassion and peace?”; (https://youtu.be/lknQHg6pqWQ):


#mirakel

Av Amisa - 2 april 2021 14:46

Jag har drabbats av påskblues och känner mig riktigt tungsint just nu. Vad som helst får mig att gråta och det hjälper inte ens att solen strålar och att det är ett helt underbart vårväder ute, men i mitt sinne är det bara regn!


För mig blir dom bibliska berättelserna inte bara en intellektuell berättelse, utan händelserna som det berättas om kryper verkligen ner under huden på mig och känns i hela min kropp som en stor ångest. Bibelberättelserna handlar om abrupta farväl, förräderi av dom man borde kunna lita på, ondska, tortyr, rädsla och djup skräck och en känsla av att vara övergiven. Anledningen till att jag känner det så starkt tror jag är för att jag själv upplevt den typen av händelser och att det därför visar sig i denna starka medkänsla som nästan slår omkull mig.


För några år sedan var det första gången i mitt liv som jag var i kyrkan på en långfredag och hörde berättelsen om hur Jesus hänger på korset, känner sig rädd och ensam och säger orden:




”Min Gud, min Gud, varför har du övergivit mig?”

      




Då blev jag så starkt berörd av dessa ord, för fram till dess hade jag nog tänkt att den där Jesus var som någon slags Superman som ingen kunde komma åt, för han hade ju superkrafter och hade säkert ett skyddande skal runt sig så att han var osårbar. Då jag hörde dessa ord slog det mig att ja han kunde utföra under, men han var samtidigt också djupt mänsklig precis som du och jag. Också han fick ont i hjärtat av att bemötas av illvilja, svek och förtal och också han var rädd för smärta och i sina mörkaste stunder också rädd för att bli övergiven. Precis som du och jag………


Dom här senaste två dagarna har mycket handlat om kampen mellan dom mörka krafterna som finns i oss alla, brevid ljuset som också finns i oss alla. Mörkret matas av rädsla, ambition av makt och av att vi älskar ägodelar högre än människorna runt omkring oss.




Vad älskar du mest?

 

 

 

Mörkrets makt

     





Det är någonting som speglas väldigt väl i den här låten av Leonard Cohen. Om ni sett TV-dokumentären om honom så vet ni nog att han har haft mycket mörker i sitt liv: en mycket märklig relation till sin mamma, missbruk av alkohol och droger och en oförmåga att vara lojal mot dom som stod honom nära som bland annat visade sig genom att han ofta var otrogen mot dom kvinnor han levde med. Jag hoppas han fick ordning på sitt liv innan han gick bort och att han lyckades försonas med andra och med sig själv!





Leonard Cohen, ”You Want It Darker”; (https://youtu.be/XQOpeJ8YHrE):






Vårt samvete och ljuset i oss kommer alltid, förr eller senare ikapp oss, och käre Leonard har också skrivit den här låten som verkar antyda att även han senare ifrågasatt sina tidigare livsval?







Leonard Cohen, ”It Seemed the Better Way”; (https://youtu.be/SGCvhARqyMQ):






Men snart återvänder hoppet och ljuset – ljuset vinner alltid för det bor i oss alla – oavsett om vi tror det eller inte!

  


#snartkommerljusetåter

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24
25
26
27 28 29 30
<<< April 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards