Alla inlägg under mars 2021

Av Amisa - 26 mars 2021 20:00

Om ni har någon stund över under helgen, så kolla då in den här videon där Naprapatjonas och Jonna Jinton övernattar under bar himmel ute på Marsfjället och kollar in norrskenet. Det ser väldigt härligt ut och dom har ett fint samtal.





Här har dom grävt en grop i snön att sova i och nu är det dags att tända en eld och laga lite mat.

 





Naprapatjonas, ”Jagar norrsken med Jonna Jinton i -11°C”, 30 min; (https://youtu.be/Bhc9u6AONWE):


#norrsken #jonnajinton

Av Amisa - 26 mars 2021 18:00

I Vetlanda försöker nu nynazister ifrån NMR, Nordiska Motståndsrörelsen, vinna poäng på händelsen för några veckor sedan då en ung invandrarkille med psykiska problem attackerade flera personer. NMR har nu varit där och hållit flera manifestationer och när en äldre kvinna uttryckte sitt ogillande mot att dom kommer dit så blev hon först filmad och därefter omkullknuffad. En annan äldre dam kom då till hennes räddning och talade om för NMR-medlemmarna att hon ansåg att dom är ena fega kräk som ger sig på gamla människor.





En blåslagen Inger efter attacken av några NMR-medlemmar i Vetlanda.     

 






Hur skulle världen se ut om vi inte hade dessa modiga damer!

Kanske vi kan bli lite fler damer som blir så modiga tillsammans?

  





Se mer om detta på Svt:
Inger,66, ville stoppa nazisterna i Vetlanda blev omkullknuffad



#stoppanazismennu

Av Amisa - 26 mars 2021 17:15

Har fortsatt att rensa, men nu bland gamla mejl. Jag hittade då det här mejlet som jag skickat till mig själv och senare glömt bort. På den tiden hade jag 1 timmes bussresa på väg till jobbet och jag började använda den timmen till att meditera. En dag kom den här synen till mig under meditationen och tydligen så skickade jag det här mejlet till mig själv för att efteråt komma ihåg min syn, för så fort man påbörjar dagens stress och jäkt så bleknar minnet snabbt bort och detta var något väldigt speciellt som jag ville komma ihåg. Så här skrev jag:




"Helt galen meditation idag på vägen hit!

 

Jag mediterade en hel del över vad jag vill förändra till det bättre på jorden.

Ja det var inte så svårt att hitta på något………

   

 

Fick sedan en vision av att allt var ljust och varmt och att det var stjärnfall och att jag fick önska mig någonting. Då önskade jag mig att min livsstilsförändring ska bli lyckad, att jag ska hitta ett sätt att leva som ger mig det jag behöver i livet och att jag lyckas skaffa en försörjning av det.


När jag öppnade ögonen var det helt dimmigt ute och jag associerade genast till Avalons Dimmor, dit bara prästinnor kan ta sig. Jag kände tydligt att jag har kraften att ta mig dit om jag vill."

  




Någon vecka efter jag skrev det här tog jag steget att hoppa ur ekorrhjulet och våga ha tillit till min förmåga att överleva utan det och hittills har jag inte ångrat mig en enda dag.





Vi har en enorm kraft att vara kreativa och skapa vår egen verklighet, men våra tankar och rädslor för att misslyckas kan ofta begränsa oss från att ens våga pröva det.

 




Till skillnad mot buddister som tänker att vi människor skapar allt på egen hand, så tror jag att jag skapar tillsammans med den högre makten. Jag har en fri vilja och Gud kan hjälpa mig med att ge mig tillfällen att få användning av den viljan. Gud lyfter också min självkänsla och mitt självförtroende, så att jag vågar tro på mina drömmar och idéer.

 





Sedan är det dags att våga ta skuttet in i nästa kapitel i livet.

 




Jag älskar dessa skutt som kommer efter en massa funderande och sedan när jag är redo tänker jag:




Bara gör't!!!

  



#skuttatillnästakapitel

Av Amisa - 25 mars 2021 22:50

Rensade vidare i min pappershög och hittade dom här korten från mitt vuxendop hösten 2019. Jo jag döptes redan som barn på BB, för det var så man gjorde på 60-talet.

Sedan växte jag upp i en familj där religion inte fanns annat än som ett avskräckande exempel och kyrkobesök var något som bara skedde vid ett fåtal tillfällen som vid något barndop, någon konfirmation eller något bröllop. Så fort jag blev myndig så gick jag ur Svenska kyrkan eftersom det kändes som ett hyckleri att vara med i ett trossamfund vars tro man inte delar utan blivit medlem i som bebis och utan att ha valt det själv. Det betyder inte att jag kände någon ovilja mot religiösa människor, utan jag kände en del religiösa människor som jag tyckte mycket bra om och jag kände mycket respekt för dom och deras tro. Det var bara det att jag själv aldrig hade haft någon upplevelse av Guds närvaro i mitt liv.

När sedan Gud oväntat uppenbarade sig i mitt liv för 4 år sedan fick jag min tro, men förstod fortfarande inte vitsen med att tillhöra en kyrka. Gud och jag hade ju så fin relation ändå!
:)

Men våren 2019 under en meditation, blev jag vägledd av Gud att kontakta en kyrka och ett halvt dygn senare knackade jag på dörren hos Centrumkyrkan i Norrköping där det precis skulle börja en Alpha-kurs (en kurs där man diskuterar runt sin tro). Jag kände att jag hamnat helt rätt, så ett halvår senare bad jag om att få bli vuxendöpt där. Kyrkan tillhör numer Equmenia, men var förr en baptistförsamling så där finns en bassäng för dop, en dopgrav. För mig känns det helt rätt att man går in i ett samfund av eget val och när man är vuxen nog att förstå vad det handlar om och av egen vilja.

Det kändes alldeles fantastiskt att inför en församling få vittna om min starka tro och att jag hädanefter alltid kommer att vilja följa Guds och Jesus vägledning. Gud känner mig bättre än jag känner mig själv och vet bättre än jag vad jag verkligen behöver!




Vad jag hittade! Mitt dopbevis från denna fantastiska glädjedag!

Och så texten inuti kortet.

Här ett kort av en nykläckt kyckling, som jag fick av min son, hans flickvän och deras barn.

Och min dotter hade skrivit en fin text till mig. Hon är så bra på att uttrycka sig med ord, min kloka dotter!

Och av min pappa som först varit väldigt skeptisk när han hörde att jag tänkte döpa mig, så fick jag hans konfirmationsbibel. Ja jag antar att jag hade mer nytta av en bibel än han.
:)

Och när han några månader senare hade insett att jag var samma person som tidigare, bara med tillägget av en stark tro, så fick han också en mer avslappnad attityd gällande min tro.

#jagvillkännatro

Av Amisa - 25 mars 2021 21:31

Jag håller på att rensa ibland post och hemarkiv och hittade då det här som jag helt glömt bort att jag hade.



Det är ett pilgrimscertifikat från Vadstena som jag fick förra våren då jag pilgrimsvandrat från Söderköping till Vadstena. Framåt hösten fyllde jag också på med sträckan Kvarsebo till Söderköping, så nu har jag vandrat igenom hela Östergötland - från Sörmlands gränsen i öst till Vadstena vid Vättern i väst.

Nu när det är så fint vårväder kommer lusten tillbaka att ge mig ut och gå för jag mår så bra när jag gör det. Både kroppen och själen gillar utmaningen och nu är mina vandringskängor ordentligt ingångna, så förhoppningsvis kan jag klara mig utan att få skavsår.

Jag tänker att jag ska gå i naturreservat, men kanske också pilgrimsvandrat i något annat län. Kanske i Västra Götaland? Jag vet att det finns pilgrimsleder också där, men vet inte var målet ligger. Javisst ja, det är vägen som gör resan värd!
:)

Av Amisa - 25 mars 2021 18:00

Upptäckte just att Galenskaparna gjort lite nya avsnitt om husvagnsemester, nu när det blivit så populärt med hemester igen. Här köper dom en bättre begagnad husvagn, det blir spännande att se vad dom ska hitta på härnäst.





Lite retrofeeling i deras nya husvagn.

 





Vem vet, kanske jag också åker till dom här platserna snart? Kristianstad, Jokkmokk, High Chapparal och Södra Näs Camping - jag får nog googla det där sista, har ingen aning om var det ligger men det är säkert trevligt där.

 





Kanske jag också borde skaffa en sån där blå träningsoverall och en solhatt så att jag smälter in sedan när jag ska flytta in i husbilen om några veckor?

  





Galenskaparna och After Shave, ”Paus i pandemin, avsnitt 6 med Per och Kerstin”; (https://youtu.be/I6F7EmDI4Xg):


#galenskaparna #detskavahusvagn

Av Amisa - 24 mars 2021 21:00

Sann kärlek är nog något som alla människor önskar sig, men hur känner man igen den? Här förklarar Thich Nhat Hanh dom fyra elementen som måste finnas i en relation om det ska kunna finnas äkta kärlek. Det gäller inte bara i parrelationer utan också för andra djupa relationer med familjemedlemmar och vänner.





Thich Nhat Hanh

 





Jag tänker att en bra relation börjar med att man jobbar med sig själv och hur man ser på sig själv och andra. Lär dig att vara en person som du själv skulle vilja möta! Det betyder inte att man ska göra allt för den andra om inte den andra också ger tillbaka i samma utsträckning. Det betyder att man behöver skapa en balanserad relation, där man inte tar varandra för givet utan gör sig förtjänt av varandras sällskap. Där man lyfter varandra - istället för att trampa ner varandra, där man frågar sig själv vad man kan ge den andra – istället för att fråga vad man vill ha av den andra, där man kan se varandras goda och dåliga sidor och acceptera och förstå varför dom finns (istället för att leva med en illusion av hur man önskar att den andra ska vara).

  



I den första videon kommer en lite kortare förklaring, i den andra videon förklaras begreppen på ett grundligare sätt så du kan välja video efter hur ingående förklaring du önskar.






Thich Nhat Hanh, ” Does Buddhism support romantic love?”; (https://youtu.be/_FCIIDmN_Po):







Thich Nhat Hanh, ” Four Elements of True Love”; (https://youtu.be/PKWIeQXCKvU):






Många har problem i relationen med någon av sina föräldrar. Här följer en artikel om hur man kan jobba fram en bättre relation och lära sig att förstå sin förälder bättre. Stycket handlar om en pappa, men det kan givetvis lika gärna handla om en mamma eller vilken medmänniska som helst.





Läs artikeln:
Understanding our father



Ta del av mer klokskap på Plum Village:

https://plumvillage.org/


#sannkärlek #förstådinförälder

Av Amisa - 23 mars 2021 17:15

Idag är det en helt ljuvlig dag här i Norrköpingstrakten, 13 grader varmt och sol. Därför tänkte jag att det kunde vara läge att testa min torrdräkt i vattnet ute, för jag vill inte ut och paddla utan att veta att dräkten verkligen håller mig torr och varm.

Sagt och gjort, jag åkte norrut upp till Kolmården och en sjö där jag ibland paddlar. På vägen dit var alla sjöar jag passerade is på, så jag var osäker på om jag skulle kunna göra det här experimentet idag, men jag tänkte ändå att den här platsen ligger på norra sidan av sjön och solen gassar här från tidig morgon och tills den går ner så kanske isen borde ha smält där i alla fall?





Mycket riktigt så är här ingen is så långt ögat kan nå.






Så då blev det dags för operation Påklädning - torrdräkt och våtstövlar.






Vantar och mössa, sedan var jag redo för doppet.







Det kändes märkligt! Varmt inuti dräkten, men ändå kunde jag förnimma det kalla vattnet utanför. Det som blev kallast var våthandskarna som blir blöta, men inte värre kalla än att jag stod ut med det.

Överraskningen var att det var så mycket luft inne i dräkten att jag flöt som en kork. Jag låg på rygg och paddlade mig runt i vattnet och det var jättekul! Behöver man egentligen en kanot? Kanske kan man lika gärna dra på sig dräkten och paddla runt i den?

   



Det som var lite oväntat svårt var att ta mig upp. Jag flöt ju som en kork och hur får man då ner fötterna till botten? Jag fick paddla mig in till riktigt grunt vatten innan jag kunde få ner fötterna och ställa mig upp.

Det passerade lite bilar dom undrade nog vad galningen höll på med. Jag önskade att jag hade kunnat ta en bild på badet, men tyvärr hade jag ingen vattentålig kamera med mig.






Här är jag i alla fall efter badet - torr, varm och behaglig till mods.






Vattnet liksom bara rann av dräkten, det är bara våthandskarna och våtstövlarna som är blöta.





Mission completed!

  

 

#missioncompleted

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards