Direktlänk till inlägg 31 mars 2021

Vårpromenad i Finspång

Av Amisa - 31 mars 2021 16:15

Här kommer lite vårbilder tagna igår i ett försommarvarmt Finspång där det var +18 grader.





Skutbosjön som i söder mynnar ut i den större sjön Glan och här i norr tar slut inne i Finspång.
 




Här i kanten växer det vitsippor, men det är inte så många som kommit upp ännu.

 




Jag såg också den här färgglada skalbaggen.

 




Slottsparken utanför Finspångs slott. Här rinner det mycket vatten åt alla håll och kanter.

   




Finspångs slott är grundat av Louis De Geer den yngre i slutet av 1600-talet. Louis De Geer var en vallon som var väldigt viktig för järnindustrins utveckling. På den tiden tillverkades här kanoner, nu för tiden ägs slottet av Siemens Energy AB och här tillverkas gasturbiner. Det är där jag jobbade då jag arbetade i Finspång. Siemens håller nu också på med att bygga en vätgasanläggning som förväntas bli färdig i år. Byggnaden på höger sida är ett orageri. Det är min favoritplats vid slottet eftersom det ofta är så härligt att sitta där i lä på någon bänk utanför och bara lapa i sig solen.

 



På baksidan av orangeriet är det just nu mer vatten än vanligt på grund av vårfloden. Den lilla bron som är mitt i bilden har blivit kringskuren av vatten.

 




Här finns stora målningar på väggarna, dom ser inte ut att vara i bästa skick utan skulle må bra av lite restaurering.

 




Jag gillar dom stora portarna mellan orangeriets fram- och baksida, här är så fint med dom stora kolonnerna och broarna av gjutjärn.

 




Här är också fina stengolv, det är så fint med det här gamla.

 




I orangeriet prunkar blommor som snart ska plockas ut och pryda parken utanför.

 




Här finns också gigantiska vinrankor.

 




I slottet håller företagets ledning och finansavdelning rum och där hålls också ofta internutbildningar. Då brukar vi vara i den runda delen av byggnaden, i mitten. Det finns också ett jättefint litet slottskapell här, där det ibland hålls bröllop. På Valborg brukar det hållas Valborgsmässofirande här och då avlossas kanonerna. Jag gissar att det nog är inställt i år.

   




Här är orangeriet på lite avstånd. Jag brukade skämta om att jag tyckte att min avdelning skulle flytta in där i orangeriet. Nu blev det ju tyvärr inte så, men ett tag när det var lokalbrist så var det en avdelning som fick vara där. Det är nog jättehärligt på våren, men sannolikt lite jobbigt på sommaren om det blir 30 graders värme ute. Ett gammalt hus som det här har nog inte så bra ventilation.

 





Här i en av flyglarna finns det ett gästgiveri, som även är öppet för allmänheten. Dom brukar servera väldigt god mat, men den här dagen ser det tyvärr helt dött ut här. Faktum är att hela centrum såg halvdött ut. Väldigt många av Siemens ca 2600 anställda bor i Norrköping och Linköping och pendlar hit dagligen, men nu när dom flesta jobbar hemifrån så märks det verkligen även i centrum. Framförallt måste det vara svårt för dom som driver restauranter att klara sig, dom har nog tappat en väldigt stor andel av sina gäster.

 




Den andra flygeln innehåller rum som man kan hyra eller där företagets gäster får bo.

 




Jag brukar reta min bror, för han säger sig inte ha sett vart slottet ligger trots att han åkt förbi många gånger på vägen här. Att han är färgblind visste jag, men kanske är han halvblind också? Vem missar att se ett helt slott?

  

 




Här forsar vattnet fram.

 

 




Dom här brukshusen kallas Smedernas hus, här fick dom allra duktigaste smederna bo.

 




Husen här är gamla - från 1700-talet.

 




Man kunde önska att ortens centrum var lika fint, men så är tyvärr inte fallet. Det består av tråkiga fyrkantiga tegelkolosser från början av 70-talet, så himla opittoreska så att det inte är sant! Varför byggde dom inte istället nya byggnader i gammal stil och behöll brukskänslan också i det nya?


Jag gick upp till den nybyggda vårdcentralen och kollade hur det blivit, även det hade blivit en stor tråkig fyrkant och gav nästan gatan en klaustrofobisk känsla. Jag hittade i alla fall några blåmesar som såg ut att trivas i buskarna i centrum och som kvittrade så glatt.

 




När jag kom hem igen till Norrköping såg jag att buskarna på vår innergård börjar få blad igen. Våren är kommen på allvar!


#vår

 
 
Ingen bild

wiper

2 april 2021 13:09

Det var en fantastisk promenad du var ute på. Det var många fina bilder att vila ögonen på. Håller med dig om byggnader i modern tid. Det finns en del fina exempel men många riktigt usla. Det går så snabbt att bygga upp och sen har jag hört många gånger att saker inte fungerar så det är som slit och släng

Det är bra om dom underhåller dessa gamla fina anrika byggnader.

Ha en fin långfredag
kram

Amisa

2 april 2021 15:17

Gamla bruksmiljöer kan vara väldigt vackra och det är synd när dom river det gamla istället för att restaurera. Jag tänker att det gamla också bär vår historia och vilka vi är.

Ha en trevlig påsk!

 
Ingen bild

Brummelisa

6 april 2021 09:24

Oj ni verkar ha riktig vår hos er. Så mysigt. Längtar tills det blir lite varmare här uppe oxå

Amisa

7 april 2021 19:08

Vi får hoppas att våren kommer också till er snart! Ha det fint!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards