Direktlänk till inlägg 30 mars 2021

Why not take the leap of faith?

Av Amisa - 30 mars 2021 10:15

I det senaste avsnittet av Jakten på Gud träffar Morgan Freeman en person som överlevde 9/11 och så även hans fru och som mötte Gud den dagen och därefter en buddist som anser att hans tankekraft är gudomlig och som bevisligen kan styra hans autonoma nervsystem (som annars anses vara icke viljestyrt utan automatiskt).


Han träffar också en fysiker som säger att ju mer han lär sig om vetenskapen och ser Universums invecklade underverk desto säkrare blir han på att Gud existerar – att allt inte bara kan vara en slump. Han anser att vetenskap och tro inte står i ett motsatsförhållande, så som det ofta sägs, utan att dom faktiskt kan samexistera. Förresten hörde jag på vetenskapsradion (om jag inte minns fel) att Big Bang som vi alla tar för en vedertagen sanning, faktiskt inte är bevisad utan bara är en teori. Själv har jag inbillat mig att det var bevisat. Därför ställer jag mig frågan varför många människor anser att tro är humbug, trots att många troende vittnar om liknande upplevelser vid Gudskontakt och nära-döden-upplevelser, medan samma människor inte på samma sätt ifrågasätter teorier inom olika vetenskaper?




Morgan Freeman utforskar tron över hela världen.

 




En fråga som ställs i programmet är:



Why not take the leap of faith?

  



Se programmet på SvtPlay:

Morgan Freeman – Jakten på Gud, säsong 2 avsnitt 3 – Gudsbevis


#gudsbevis

 
 
wiolettan

wiolettan

30 mars 2021 10:43

Intressanta program. Jag är ju troende och att tro på en Gud som har skapat oss och universum känner jag mig mycket trygg med.
På det fantastiska sätt som människokroppen är uppbyggt på, inte kan det vara slumpen, otroligt sinnrikt skapat är det.
Ha en finfin dag.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

30 mars 2021 21:18

Jag tänker på en radiokrönika jag hörde för några år sedan. Det var en kille som var doktor i biomedicin som beskrev uppkomsten av liv på jorden som ett mirakel.

Sannolikheten att det skulle hända var så mikroskopisk liten för det var två olika typer av celler som plötsligt smälte samman istället för att den ena förgjorde den andra, vilket var det normala skeendet.

Jag tänker att det är där Gud kommer in i bilden - han skapar dom fullständigt oväntade miraklerna som gör att utvecklingen plötsligt går vidare, från att ha varit stillastående.

Kram på dig och ha en god påskveckan!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards