Direktlänk till inlägg 25 mars 2021

Hittade mer grejor!

Av Amisa - 25 mars 2021 22:50

Rensade vidare i min pappershög och hittade dom här korten från mitt vuxendop hösten 2019. Jo jag döptes redan som barn på BB, för det var så man gjorde på 60-talet.

Sedan växte jag upp i en familj där religion inte fanns annat än som ett avskräckande exempel och kyrkobesök var något som bara skedde vid ett fåtal tillfällen som vid något barndop, någon konfirmation eller något bröllop. Så fort jag blev myndig så gick jag ur Svenska kyrkan eftersom det kändes som ett hyckleri att vara med i ett trossamfund vars tro man inte delar utan blivit medlem i som bebis och utan att ha valt det själv. Det betyder inte att jag kände någon ovilja mot religiösa människor, utan jag kände en del religiösa människor som jag tyckte mycket bra om och jag kände mycket respekt för dom och deras tro. Det var bara det att jag själv aldrig hade haft någon upplevelse av Guds närvaro i mitt liv.

När sedan Gud oväntat uppenbarade sig i mitt liv för 4 år sedan fick jag min tro, men förstod fortfarande inte vitsen med att tillhöra en kyrka. Gud och jag hade ju så fin relation ändå!
:)

Men våren 2019 under en meditation, blev jag vägledd av Gud att kontakta en kyrka och ett halvt dygn senare knackade jag på dörren hos Centrumkyrkan i Norrköping där det precis skulle börja en Alpha-kurs (en kurs där man diskuterar runt sin tro). Jag kände att jag hamnat helt rätt, så ett halvår senare bad jag om att få bli vuxendöpt där. Kyrkan tillhör numer Equmenia, men var förr en baptistförsamling så där finns en bassäng för dop, en dopgrav. För mig känns det helt rätt att man går in i ett samfund av eget val och när man är vuxen nog att förstå vad det handlar om och av egen vilja.

Det kändes alldeles fantastiskt att inför en församling få vittna om min starka tro och att jag hädanefter alltid kommer att vilja följa Guds och Jesus vägledning. Gud känner mig bättre än jag känner mig själv och vet bättre än jag vad jag verkligen behöver!




Vad jag hittade! Mitt dopbevis från denna fantastiska glädjedag!

Och så texten inuti kortet.

Här ett kort av en nykläckt kyckling, som jag fick av min son, hans flickvän och deras barn.

Och min dotter hade skrivit en fin text till mig. Hon är så bra på att uttrycka sig med ord, min kloka dotter!

Och av min pappa som först varit väldigt skeptisk när han hörde att jag tänkte döpa mig, så fick jag hans konfirmationsbibel. Ja jag antar att jag hade mer nytta av en bibel än han.
:)

Och när han några månader senare hade insett att jag var samma person som tidigare, bara med tillägget av en stark tro, så fick han också en mer avslappnad attityd gällande min tro.

#jagvillkännatro

 
 
skogsnuvan

skogsnuvan

26 mars 2021 14:24

Så det kan bli. Jag är visserligen döpt men inte konfirmerad. Min farmor var väldigt troende men hon trodde också på vättar och hade god kontakt med hustomten. Jag går i kyrkan bara vid begravning och bröllop och så på julaftonsnatten mest bara för att det är så stämningsfullt och fridfullt efter allt julstök. Jag känner också några som är troende och som är fina människor men också några som säger sig vara troende och som är väldigt dåliga människor.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Amisa

26 mars 2021 16:50

Jag tror inte man blir en god människa bara för att man kallar sig religiös och att man kan vara en lika god människa utan att vara religiös. Jag tänker att det handlar om att ha en god och sund relation till sig själv och till andra, att känna empati i sitt hjärta för andra. Att bry sig mer om relationer än om fysiska ting.

Kärleken är oändlig i både tid och rum, medan våra grejor bara finns här och spelar en mindre roll i våra liv och att dom enkelt kan tas ifrån oss t ex av en brand. Kärleken till en medmänniska lever kvar även efter att personen inte längre finns kvar i vårt fysiska liv och vi kan känna kärlek och empati för en människa vi just träffat t ex när vi ser och känner igen en annan persons lidande.

Ha en härlig helg!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards