Alla inlägg den 13 mars 2021

Av Amisa - 13 mars 2021 20:00

Snart börjar ett nytt kapitel för mig, för idag har jag köpt en husbil! Mitt nya liv ska bli på vackra platser ute i skogen där jag tänker vandra och paddla kanot till långt in på kvällen för sedan krypa in i min bil och sova och invänta nästa härliga dag.


Nu undrar ni kanske hur det här gick till, för den här bilen hade så låg lastvikt att jag först tänkte att den var fullständigt omöjlig för mig. Men det var kärlek vid första ögonkastet och då kunde jag inte bara ge upp så lätt utan att tänka och kolla lite extra på problemet. Jag upptäckte då att en annan husbil av samma märke och modell hade många hundra kilo mer i lastvikt, trots att inga större skillnader i utrustningen fanns som motiverade den stora skillnaden. För den här bilen var det dags för besiktning och därför frågade jag säljaren om dom inte också kunde beställa en kontrollvägning av bilen samtidigt och han sa att jo det kunde dom göra.


Igår eftermiddag fick jag svar på den frågan, bilen hade blivit besiktad och vägd. Det visade sig då att lastvikten var 600 kg och inte 250 kg som det står i fordonsregistret och att detta alltså inget längre var ett problem. Jag fick också veta att företaget skulle börja med kampanjdagar i dag, att det är en väldans stor efterfråga just nu och "först-till-kvarn" som gäller. Jag hade egentligen haft andra planer för den här dagen, men bestämde mig snabbt för att istället åka iväg och kolla husbilen idag.


Sagt och gjort, tidigt i morse gav syrran och jag oss av för att vara säkra på att hinna dit innan bilen blev såld till någon annan. Vi var först på plan och hängde på låset när dom öppnade och sedan kollade vi in alla dom begagnade bilarna för att jag ville förvissa mig om att detta verkligen var bilen jag ville ha och självklart var det  så! Jag sa väl att det var kärlek vid första ögonkastet?

  



Så nu är jag snart med bil, för det tar ungefär en månad innan dom kan leverera ut bilen - den ska servas och rekondas först och jag beställde också montering av en solpanel, för jag vill ut och fricampa och inte behöva vara bunden vid någon elstolpe på någon campingplats.





Och här är mitt underverk - en Hobby-bil.

 




Den har lite fränt utseende, för mitt bland alla vita bilar som ser nästan likadana ut så sticker den här ut med sin ljusblåa färg och svängda bakdel.

 




Förarhytten är en Ford (dom flesta husbilar har annars en Fiat därframme) och jag är glad över att det finns en backkamera. Förhoppningsvis ska jag då kunna undvika att köra över någon!

 




Och här är min älskling - en riktig pärla, som just därför fått namnet Pärlan. Annars hade jag tänkt att Rulle var ett bra namn på en husbil, men så snart jag kände bilens atmosfär så visste jag att den ska heta Pärlan och inget annat. Pärlan är liten, men bijou (en juvel), har det mesta jag behöver men på en väldigt liten yta. Den ser större ut på bilderna än i verkligheten, men jag gillar att inte ha mer än jag behöver så jag tror den blir perfekt till just mig!

 




Jag älskar dom vackra träytorna, den bulliga formen på snickerierna och den blå klädseln. Vinkelköket gör att layouten känns luftig trots att detta är en liten kort bil, endast 6,4 meter lång. Sofforna och bordet kan göras om till en sängplats för en person och bilen är registrerad för chauffören och två passagerare.

 




Pärlan har kyl och en separat frys - det var något som stod på min önskelista.

 




Här är den franska bädden, en mindre dubbelsäng. Jag har provlegat och konstaterat att får jag sällskap här av någon längre person så får jag nog plocka bort kuddarna i fotänden, själv går jag plats. På längden är jag petite precis som bilen.

  

 





Det finns en separat duschkabin - också det var ett önskemål som ofta saknas i små bilar. Jag tycker att Pärlan blev en bra kompromiss mellan mina önskemål gällande layouten och estetiken och att hon samtidigt inte skulle vara för lång och klumpig. Pärlan känns som ett riktigt hem för mig!

 




Den som väntar på något gott väntar aldrig för länge!

  



#pärlan #kärlekvidförstaögonkastet

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards