Alla inlägg den 12 mars 2021

Av Amisa - 12 mars 2021 14:00

För några dagar sedan dök det upp en video som jag blev nyfiken på, i mitt YT-flöde. Det är en amerikansk snubbe, boende i Sverige. Han jobbar vanligtvis som komiker, men nu under Coronan när det arbetet ligger nere så har han börjat spela in videor där han lyssnar på svenska låtar och kommenterar dom. Det är kul att se hans reaktioner och hur någon med andra kulturella glasögon ser på vår svenska musik. Här nedan följer en video där han har väldigt kul åt Peps Perssons märkliga dialekt. Kolla in honom, han är fett kul!





Jonathan Rollins - Amerikanen reacts to Svenska Klassiker.

 





Jag behöver väl knappast nämna att jag genast tryckte på Prenumerera-knappen, för vem vill inte få humöret lyft av denna glada och trevliga kille? Hans garv är lika smittsamt som Coronan, men betydligt hälsosammare!


  





Jonathan Rollins, ”Amerikanen reacts to Svenska Klassiker: Peps Persson - Oh Boy”; (https://youtu.be/p58mGh8AX4o):


#amerikanenreacts

Av Amisa - 12 mars 2021 12:00

””Jag vill komma närmare Gud.” Det är naturligtvis omöjligt – han är redan närmare mig än jag kan komma. Vad det handlar om är att en större del av mig vänds mot Gud.

 

Därför är det också omöjligt att lära känna Gud bättre utan att samtidigt lära känna mig själv bättre. Att öppna nya fördolda rum för Gud kommer att medföra att också jag själv måste se vad som finns därinne. Jag går in tillsammans med Gud.”

  




 





”Det är genom ödmjukhet du går framåt. Missmodet får dig att vända tillbaka, högmodet lockar dig ut på sidospår.”



Citat från Under mandelträdet – anteckningar om det inre livet av Magnus Malm

Av Amisa - 12 mars 2021 10:15

Lammets varma andedräkt tinar upp människans stelfrusna vilja. Den återfår alltmer av sin känsel, blir mer böjlig och formbar, växer sig allt starkare. Så väcker Lammet människans förmåga att älska, och upprättar därmed grunden för att hon ska kunna fatta riktiga beslut. Att följa Lammet sker alltid inför möjligheten att inte göra det. Att säga ja till Guds vilja är att pröva sin egen vilja och i frihet rikta den som Gud vill. Denna vilja är också lyhörd för andras råd och förmaningar, i en ständig beredskap till korrigering och omprövning.


Så gestaltar sig den goda vägen i en öppen rymd av Guds initiativ och människans fria gensvar. Dragningen från Guds ande kan vara oerhört stark, men aldrig så att den förblindar, binder eller tvingar människan. Ödmjukhet är den förlösta viljan, inte den krossade viljan. Så andas till slut Gud själv genom denna människa: vårvind.”

  



Citat från Under mandelträdet – anteckningar om det inre livet av Magnus Malm





 

Av Amisa - 12 mars 2021 10:00

”Drakens isande andedräkt fryser ner människans vilja. Den blir allt hårdare, okänsligare, alltmer förlamad för att till sist helt utplånas. Den Ondes inflytande ter sig som en blind inre logik, där det ena steget måste ge det andra och där de beslut människan från början fattade driver henne in i ett liv där besluten mer och mer fattar sig själva, i en oemotståndlig dragning mot fördärvet. Hon blir alltmer döv för alternativen, som ses som otänkbara ”kompromisser” och till slut inte alls uppfattas. Omgivningens råd och varningar avfärdas mekaniskt: ”de förstår inte min unika väg”.


Genom att hennes vilja så utplånas, alltmedan hon tror sig mer viljestark än någonsin, berövas människan förmågan att älska. Genom att hennes inre på det viset rensas från kärlek, återstår till slut bara den iskalla obönhörlighet som är djävulens eget väsen.”
  



Citat från Under mandelträdet – anteckningar om det inre livet av Magnus Malm





 

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards