Direktlänk till inlägg 5 mars 2021

Bara komma in till land

Av Amisa - 5 mars 2021 21:05

Vad tänker ni när jag säger Nationalteatern? Ett gäng hippies för länge sedan, eller tänker ni liksom jag på ett gäng skådespelare och musiker som ville lära sig att förstå sin samtid och sedan påverka genom att skapa debatt och engagemang runt olika samhällsfrågor. Jag växte upp med deras musik och förortsunge som jag var så var det lätt att känna igen sig i deras texter om den hårda, tuffa miljön och människors behov av det mjuka och vackra i tillvaron.




Gruppen startade bland några studenter i Lund.

 




När gruppen var nyskapad och bestämde sig för att ta namnet Nationalteatern, blev dom uppsökta av Ingmar Bergman som ansåg att dom inte kunde ta det namnet – dom var ju bara en liten kvartersteater på Hissingen i Göteborg. Han fick då svar på tal, att Dramaten där Ingmar för tillfället regisserade inte heller var något annat än en kvartersteater, en kvartersteater för rikingarna på Östermalm.




Senare började dom också att turnera på andra platser än Hissingen och blev sedan kända över hella Sverige.

 




Nationalteatern jobbade från början med barn och ungdomar på Hissingen, men hade avsikten att sedan nå ut till hela landet. Det lyckades dom alldeles fantastiskt bra med, dom blev inte bara kända för oss som var unga då utan har älskats och spelats av flera generationer av människor efter det.




På hemmaplan i Backateatern på Hissingen.

 





Jag tycker att den här musiken fortfarande är väldigt relevant, för vi ha ännu många människor som inte bara har ett enkelt och okomplicerat liv, utan som får kämpa sig fram i tillvaron i socialt utsatta områden.


Just nu går det på SvtPlay en dokumentär i två delar om hur gruppen kom till och hur den senare formades vidare. Intervjuaren beskriver hur dom här personerna fortfarande efter 50 år är så otroligt tajta tillsammans. Dom kan ha häftiga diskussioner där dom tycker väldigt olika, men mellan dom finns det så mycket kärlek och respekt att Gud nåde ta den som ger sig på någon i gruppen! För er som gillar teater, musik och samhällsengagemang vill jag bara säga:





Se den och ta ett ordentligt dopp i nostalgihavet!

  






Se dokumentären på SvtPlay (1 tim):

Vi är barn av vår tid – Avsnitt 1


  


Här kommer också några gamla godinglåtar med dom:



Nationalteatern, ”Barn av vår tid”; (https://youtu.be/WypFTczOLqE):






Nationalteatern, ”Ingelas Sång”; (https://youtu.be/Lw3AIaMzeYg):






Nationalteatern, ”Ut i kylan”; (https://youtu.be/IiFRX4wNMg8):






Nationalteatern, ”Bara om min älskade väntar”; (https://youtu.be/4GEPrBb5VkE):






Nationalteatern, ”Livet är en fest”; (https://youtu.be/Xf0JgXmyGt8):






Oj många låtar blir det, det finns så många favoriter!

Älskade Nationalteatern!

      




#nationalteatern #livetärenfest

 
 
wiper

wiper

6 mars 2021 08:18

Jag gillar verkligen Nationalteatern och har haft många skivor med dom och deras texter säger allt och det kämpades mer på den tiden. Jag har själv bott på Hisingen under några år och var några gånger på Backateatern.

Som du säger så är musiken relevant fortfarande. Jag gillade även Nynningen. Den dokumentären måste jag se. Tack för tipset. Härliga låtar du satt in och dom hade alltid fina melodier på sin musik inte bara bra text.

Jättefint och härligt inlägg som man får nostalgivibbar av och en tid jag saknar.

Ha en jättefin lördag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

6 mars 2021 10:35

Ja, det är fint med lite nostalgi ibland!

Ha det gott i solen! Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16 17 18
19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29 30 31
<<< Mars 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards