Alla inlägg under februari 2021

Av Amisa - 23 februari 2021 10:00

Bergkvara har fått en egen Karlsson på taket – eller i alla fall en egen Karlsson som flyger runt i luften. Han gillar skärmflyg men eftersom det inte finns några berg att starta ifrån där han bor så har han nu byggt en paramotor att ha på ryggen.





Bergkvaras Karlsson på taket.

 





Se mer på Svt:
Här flyger Bergkvaras egna Karlsson på taket


#karlssonpåtaket

Av Amisa - 22 februari 2021 21:05

Den här låten dök upp i mitt YT-flöde och jag kunde inte värja mig mot känslan av frimodighet och glädje. Det är Pink och hennes dotter som sjunger och skuttar runt på bilderna och jag blir jätteglad av att se det här!





Pink och hennes dotter med full livsglädje.

     





Pink, Willow Sage Hart, ”Cover Me In Sunshine”; (https://youtu.be/vGZhMIXH62M):






Vi behöver alla lite extra solsken och glädje i livet just nu, för att lätta upp mörkret som råder i världen!

      


#pink

Av Amisa - 22 februari 2021 20:00

Idag har jag gjort thaigryta till middag. Den är busenkel att fixa och går rätt fort.



Här är ingredienserna som behövs:
Quornbitar, 1-2 lökar, 1 paprika, kokosmjölk, sweet-chilisås, rapsolja och svampbuljong. Till det kan man äta ris med kokosflingor och en grönsallad.





Om du vill ha kokt ris till grytan så är det klokt att nu också sätta på det eftersom det tar 25 minuter att koka. Jag brukar använda klibbigt Jasmine-ris, men det är väl en smaksak.


Hacka paprikan och löken.





Fräs grönsakerna i grytan.





Fräs Quornbitarna och krydda dom lite med salt och vitpeppar.





Blanda i Quornbitarna i grytan tillsammans med löken och paprikan. Tillsätt kokosmjölken, 1 dl sweet-chilisås och 1 tärning svampbuljong och låt det stå och puttra ca 5-10 minuter. Smaka eventuellt av med lite salt och vitpeppar, det brukar inte behövas mycket eftersom chilisåsen och svampbuljongen ger mycket smak. Grytan är nu färdig att äta.





Rosta 1 dl kokosflingor i stekpannan.





Blanda kokosflingorna i det kokta riset.





Så här ser det ut när det är färdigt. Servera med en god sallad till.





Om man inte vill använda sig av halvfabrikatprodukter som Quorn, kan man istället ta lite rotfrukter som morötter, palsternacka, kålrot och svamp som man fräser i stekpannan innan det läggs i grytan. Gott blir det också med blomkålsbuketter, bönor och purjolök som kan läggas direkt i grytan.

Vill man istället göra den här som en kötträtt så byter man ut Quornbitarna mot kycklingfilé som man skär i småbitar och fräser i stekpannan.




Smaklig måltid!

  


#vegetariskthaigryta

Av Amisa - 22 februari 2021 16:00

Nu har våren kommit hit på allvar och vi har gått från -10 grader till +8 på bara några dagar. Så här såg det ut idag när jag gick på promenad.




Den lilla snön som fanns kvar försvinner nu snabbt i en urban vårflod.


 




Klarblå himmel och vårsol nere vid Strömparken.





Spången.





Här är det gamla huset, från slutet av 1800-talet, där Frälsningsarmén håller till. Nu för tiden är det helt inbyggt mellan modernare hus.



Min mamma brukade berätta om ett skämt om Frälsningsarmén som var vanligt förr och då sa hon:

"Den som är stor och stark får gå till Folkets park, men den som är liten och klen får gå till Fjälsningsjamén (Frälsningsarmén)!"

 





I Folkets park är det översvämning lite här och där. Marken är nog fortfarande lite frusen och har inte kunnat suga upp vattnet.





Härlig vårsol vid Djurkyrkogården.





Och lika härligt vid Norra kyrkogården, där fåglarna kvittrar så glatt i träden och buskarna.





Nu hoppas jag att vårvärmen håller i sig för jag skulle vilja åka och titta på en intressant husbil som jag sett på Internet. Den finns rätt långt bort från där jag bor och den har sannolikt sommardäck på, så om det blir ett köp så behöver det vara torra halkfria vägar när jag ska köra hem den. Så långt som prognoserna sträcker sig så ser det ut som att värmen och solen ska fortsätta också in i nästa vecka.





Jag hoppas på det bästa, för nu är jag sugen på att kunna ge mig ut!

  

Av Amisa - 20 februari 2021 14:33

I en psykologistudie nyligen fick 1500 vuxna personer jobba målinriktat med att förändra sin personlighet med hjälp av en app. Appen utgår från dom fem personlighetsdragen som kallas ”The big five” och verktygen dom använde är traditionella KBT-verktyg.





The big five, en teori om indelning av personlighetsdrag.

 




Bland folk i allmänhet så tror man att ens personlighet är konstant, vilket inte är sant. Det man kom fram till i studien och som forskare redan tidigare hävdat är att personlighet inte är huggen i sten utan förändringsbar och för många ändras under ett liv. Till skillnad mot temperament som brukar vara konstant under ett helt liv, så är personlighetsdragen mer en fråga om hur mycket man tränat sig i dessa förmågor och vill man förändra ett personlighetsdrag så kan man göra det.






Appen PEACH som coachar människor i en förändringsprocess.

 




Personerna fick använda appen i tre månader och dom satte upp mål som dom sedan jobbade mot. Dom flesta ville bli mer samvetsgranna och extroverta och mindre neurotiska. Det gick väldigt bra för personerna i försöket, medan en kontrollgrupp inte gjorde samma framsteg.





Se inslaget på Svt:
Ny forskning - det går att förändra sina personlighetsdrag





Jag hoppas den här appen kommer att finnas för allmänheten snart, så att vi kan hjälpa oss själva med sådant som vi upplever som ett problem för oss! Då behöver det inte heller ta ett helt liv att komma dit, utan kan ske i yngre ålder.

 

#förändrapersonlighet

Av Amisa - 19 februari 2021 17:17

Idag har julgranen till slut plockats bort från vår gård, antar att det betyder att julen är slut nu? Adjöss för den här gången!

 

  




Snart är det vår - julgranen är borta!

 

Av Amisa - 18 februari 2021 21:43

Idag på Fotens dag vill jag visa tacksamhet mot mina fötter som kånkat runt på min kropp i snart sextio år!

I min släkt har vi problematiska fötter och det har visat sig i flera generationer. Dom flesta har haft problem med hallux-valgus, det vill säga att stortån viker sig. För att undvika det har jag varit jättenoga med vilka skor jag sätter på mig, särskilt under dom senaste tjugo åren sedan mina fötter börjat värka dagligen. Ännu så länge har inget hänt med stortån, men på min högra fot har alla småtårna roterat ur läge och är böjda. Det har gjort att foten blivit väldigt bred nere vid tårnas fästen och nu får jag lätt skoskav där, trots att jag inte haft sådana problem tidigare. Ni kanske ser att höger fot är bredare än vänster, där tårna bara har roterat lite ännu.

Det är tråkigt att ständigt ha ont i fötterna, men jag har vant mig att leva med det och tänker att jag är glad att jag inte har några allvarligare hälsoproblem att kämpa med. Lite ont kan man stå ut med.

Mina fötter blir gladaste då dom får strosa på mjuk, sviktande mark ute i skogen, men tycker väldigt illa om hård asfalt och betong!


Tack snälla fötter för lång och trogen tjänst!
:) :) :)

Av Amisa - 18 februari 2021 20:30

Nu har det blivit dags att skaffa nya glasögon, så idag har jag varit iväg till optikern. Jag passade också på att göra en ögonhälsoundersökning för det är väldigt länge sedan jag senast kollat tryck i ögonen, ögonbottenfotografering och kontroll för att se om det fanns några tecken på problem med gula fläcken. Vid vissa ögonproblem måste man söka hjälp snabbt annars kan man få nedsatt synförmåga under resten av sitt liv. Det var tyvärr min mamma med om när hon fick problem med gula fläcken och inte sökte hjälp i tid och den niten tänkte jag försöka undvika.


Allt såg bra ut och det verkar inte finnas något jag behöver oroa mig för just nu, men bilder och prov ska sedan också granskas av en ögonläkare innan allt är klart.




Mina gamla glasögon som snart ersätts av ett par nya rödbruna bågar.

 




Nu börjar graderna närma sig nollan men jag hoppas för barnens skull att snön stannar också över nästa vecka då skolorna har sportlov.

   




Vattenvirvlar i Strömmen.

   




Laxtrappan i laxbäcken har frusit till en isinstallation.

 




Strömparken.

 




Hedvigs kyrka vid Rådhustorget.

 




Dom gamla husen vid Tre prinsars gränd.

 




Ett konstverk utanför kyrkan påminner oss om att inte ta något för givet. Jag tänker att det senaste året är det mycket som tagits ifrån oss , saker som vi tidigare tagit för givet. Jag känner tacksamhet för många saker i mitt liv: mina barn, mitt barnbarn, att jag fått möjligheten att läka min själ, mat på bordet, att jag har tak över huvudet och en trygg säng att krypa ner i när det är kväll och att jag har frihet att göra vad jag själv väljer i mitt liv. Ingenting bör man ta för givet, allt har getts oss i nåd, men det kan snabbt försvinna också!

 




På vägen hem träffade jag en kompis och vi blev båda jätteglada av att ses, inte heller det har varit en självklarhet sedan Coronan bröt ut, så vi hade lappsjuka båda två och pratade rätt länge. Vi lärde känna varandra på högskolan för ca tjugo år sedan. Ibland pluggade vi ihop, gjorde labbar tillsammans och slutligen gjorde vi också exjobbet tillsammans. Därefter började vi jobba på samma företag, fast på olika avdelningar, men nu visade det sig att inte heller min vän jobbar kvar där, också hon hade bytt arbetsplats. Det var trevligt att få höra lite hur hon har det nu för tiden och vad hon har för planer och förhoppningar om framtiden!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards