Direktlänk till inlägg 18 februari 2021

Tacksam för mina fötter!

Av Amisa - 18 februari 2021 21:43

Idag på Fotens dag vill jag visa tacksamhet mot mina fötter som kånkat runt på min kropp i snart sextio år!

I min släkt har vi problematiska fötter och det har visat sig i flera generationer. Dom flesta har haft problem med hallux-valgus, det vill säga att stortån viker sig. För att undvika det har jag varit jättenoga med vilka skor jag sätter på mig, särskilt under dom senaste tjugo åren sedan mina fötter börjat värka dagligen. Ännu så länge har inget hänt med stortån, men på min högra fot har alla småtårna roterat ur läge och är böjda. Det har gjort att foten blivit väldigt bred nere vid tårnas fästen och nu får jag lätt skoskav där, trots att jag inte haft sådana problem tidigare. Ni kanske ser att höger fot är bredare än vänster, där tårna bara har roterat lite ännu.

Det är tråkigt att ständigt ha ont i fötterna, men jag har vant mig att leva med det och tänker att jag är glad att jag inte har några allvarligare hälsoproblem att kämpa med. Lite ont kan man stå ut med.

Mina fötter blir gladaste då dom får strosa på mjuk, sviktande mark ute i skogen, men tycker väldigt illa om hård asfalt och betong!


Tack snälla fötter för lång och trogen tjänst!
:) :) :)

 
 
wiper

wiper

19 februari 2021 08:16

Visste inte att det var fotens dag i dag ;) det finns en dag för allt nu känns det som ;)

Skor är verkligen viktiga både för fötter och rygg. Bättre att ha några par bra skor än flera billiga dåliga för fötterna

Jobbigt att du har problem med fötterna och när tårna böjer sig så kan dom ju skava på dom andra tårna. Så har min man det. Skönt att du mår bättre i fötterna av att gå i skog och mark. Ja du man får vara glad att man inte har några allvarliga fel i kroppen. Läkare blir förvånad när jag inte har nån medicinlista med mig för det har dom flesta i min ålder.

Härlig hyllning du hade till dina fötter ;)

Ha en fin och gångsäker dag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

19 februari 2021 14:30

Tack, kram på dig också!

 
wiolettan

wiolettan

19 februari 2021 09:09

Jaha, var det fotens dag igår, det visste jag inte. Idag är det knäckebrödets dag.
Håller med dig om att vara tacksam för fötterna, utan dom kom vi inte långt.
Jobbigt för dig med dina tår och värken, det måste kännas jobbigt. Jag har aldrig förr hört talas om att tår kan växa så där, det var något nytt för mig.
Sköt om dig och var rädd om dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

19 februari 2021 14:37

Tårna växer inte snett från början, utan om främre fotvalvet sjunker ner så hoppar tårna ur läge. Antar att det som gör ont är att senor och ligament töjs ut och nerver eventuellt kan hamna i kläm. Men som sagt var - värk är i alla fall inte något allvarligare hälsoproblem och det är jag glad över.

Ha en bra dag!

 
skogsnuvan

skogsnuvan

19 februari 2021 13:05

Nog borde jag också tacka mina fötter. Jag har nästan aldrig gått i obekväma skor så det enda på min kropp som ser likadana ut är mina fötter Jag går ofta barfota på sommaren och på vintern har jag yllesockar som jag tussar omkring inne i så tack mina fina fötter som leder mig överallt och aldrig klagar fast jag ibland missköter er.

http://skogsnuvan.bloggagratis.se

Amisa

19 februari 2021 14:40

Det är nog bra att gå barfota? Då får fötterna automatiskt massage av underlaget och förhårdnader slipas ner.

Ha en trevlig helg!

 
Isabelle

Isabelle

19 februari 2021 18:56

Påminner om mina fötter lite :)

http://nouw.com/fobibella

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards