Alla inlägg den 11 februari 2021

Av Amisa - 11 februari 2021 14:15

Jag har funderat på hur silverapostlarna kan ha sett ut. Dom kallas också Karl den Stores silverapostlar eftersom dom ursprungligen skänktes av honom till ett kloster på 800-talet. Dom är alltså väldigt gamla. Kanske liknade dom någon av dom här, fast helt i silver?




En enkel människa ungefär som den här (Maria och Jesusbarnet från katedralen i Burgos).  

 




Eller en mer prålig som den här avbilden av Sankte Jakob (ständigt denna Jakob!) i katedralen i Santiago de Compostela. Den kallas också kramarnas apostel för enligt tradition så går besökaren av katedralen  upp i en trapp bakom Jakob och kramar om honom och visar sin vördnad.

 



Jag leker också med tanken om vart silverapostlarna tagit vägen. Tänk om dom faktiskt aldrig fördes till Sverige? Kanska dom gömdes undan någonstans i Polen av dom rättmätiga ägarna eller av Jakob Bagge själv. Eller kanske fanns det någon tredje part som passade på att lägga beslag på dom antingen vid tumultet i Kraków eller vid Stegeborg? Det är iallafall konstigt att dom aldrig hittats under dom mer än 400 år som gått sedan dom gömdes.





Det är inte bara jag som tycker att den här historien är fantasieggande, de tycker också Jan Mårtenson som skrivit en thriller där historien kretsar runt silverapostlarna.

 





Jag har inte läst den boken, men kanske borde jag det? Däremot läste jag i min ungdom en bok som min bror hittat om denna legend. Det var "De tolv apostlarna eller Jakob Bagges skatt", en historisk roman från konung Sigismunds och hertig Carls dagar av Carl August Cederborg. Den är skriven i början av 1900-talet och författaren har också skrivit om andra händelser i den svenska historien till exempel om Snapphanarna.

 

#jakobbaggesskatt

Av Amisa - 11 februari 2021 13:00

Jag kom just på att det finns en spännande koppling mellan "Huset Silfvercronas gåta" och orten där min mamma har växt upp. Det är i det lilla samhället Mem där Göta kanal har sitt utlopp i Östersjön. Även där finns ett slott, Mems slott, som fått en skatt nergrävd och undangömd i orostider på 1500-talet.


Det lär vara tolv stycken silverapostlar i samma storlek som 12-åriga barn. Dom hade tagits som krigsbyte  från Krakóws domkyrka i Polen av Jakob Bagge på 1500-talet och ärvdes senare av hans son Erik Bagge. Kung Sigismund av Polen och Litauen, krävde senare att få tillbaka krigsbytet och då grävdes silverapostlarna ner någonstans. Sedan angrep kung Sigismunds skepp Erik Bagge vid slaget vid Stegeborg (inte så långt från Mem) varpå Erik Bagge dog och tog med sig hemligheten om vart silverapostlarna gömts med sig ner i graven och till dags datum har dom aldrig återfunnits.


Jag tänker att det är lite märkligt att dom aldrig hittats för silverapostlarna var ju stora som riktiga människor och Erik Bagge lär knappast ha grävt ner dom själv, utan det var helt säkert undersåtar som gjorde det och det är konstigt att inte någon av dom någonsin yppade hemligheten efter Eriks död. Kanske dog också dessa personer vid slaget vid Stegeborg?





Mems slott där min morfar jobbat som trädgårdsmästare.

 





Under min uppväxt var Mems slott ägt av Centerns ungdomsförbund och dom hade det som en kursgård. Därefter blev det en konferensanläggning och jag har själv varit där på kurs en gång. Sedan 2001 ägs det av en privatperson och används för privat bruk.


Det lär spöka där då "den vita frun" ibland visar sig både inne på slottet och ute i trädgården. Det har jag aldrig hört talas om trots att min släkt bott på platsen under flera generationer och min morfar jobbat vid slottet. Det ska jag fråga min mamma om, hon är väldigt vidskeplig och säkert rädd för spöken, så hon borde nog känna till om det setts spöken där under hennes liv.





Kanske spöket vet var silverapostlarna är gömda? Tänk om dom snart skulle hittas, vilket mirakel det skulle vara efter mer än 400 års bortvaro!!!

  





Här kan du läsa mer om Mems slott och De tolv silverapostlarna:

Mems slott


#detolvsilverapostlarna #memsslott #bagge

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards