Alla inlägg den 6 februari 2021

Av Amisa - 6 februari 2021 20:03

Lidls jättegoda finska lakrits, mums!



Återstår att se om Mellon är intressant eller om det blir en film istället?


Vad ni än gör, så ha en trevlig kväll allesammans!

Av Amisa - 6 februari 2021 19:45

Det är något mysko med kvarterets julgran i år. Först sattes den inte upp förrän till 2:e advent, sedan släcktes den redan vid nyår istället för vid tjugondagknut som traditionen är. Därefter har den stått kvar trots att vi snart är i mitten på februari. För min del får den gärna stå kvar ett tag till, det gör inte så mycket. Det finns ju inte så mycket annat grönt att titta på nu när hela innergården är snötäckt.




Kvar till midsommar i år?

 





Full lördagsrulle i kälkbacken vid Himmelstalund idag!

 




Promenerade förbi Kneippen som är ett villasamhälle.

 




Det här tycker jag är ett problem i min stad. Vart jag än går så begränsas jag av stora trafikleder eller gator som man måste passera på speciella ställen, vilket gör att man alltid hamnar på samma gångstråk. (Nästa bro på bilden ligger egentligen längre bort än vad det ser ut på bilden, för jag har zoomat mycket här.) Det gör promenerande i stan tråkigt och jag får svårt att motivera mig att motionera i den här miljön. Det är en viktig anledning till att jag bestämt mig för att till våren köpa en husbil och fricampa ute i skogen så ofta jag kan.

 




Men det är ändå bra vackert idag, även inne i stán!

 




Jag fick syn på en hare straxt brevid mig, men medan jag plockade fram mobilen så hoppade den in i buskarna och gömde sig. Det gjorde den så väl att man knappt kan se den. Den sitter aningen till vänster om mitten av bilden.

 




Det här är en gammal ruin av ett vattentorn, där det förr ibland hölls konserter. Det har man inte längre och jag tror det har med brandskydd att göra.

 




Här ligger också SMHI och granne med det ligger Lidl där man kan köpa väldigt god finsk lakrits (tips om ni gillar lakrits).

   




Och så ytterligare en stor väg som bara kan passeras vid ett fåtal platser, gamla Riksettan som vi gamlingar säger. Så hette E4:an innan det fanns ett vägnät med europavägar. Nu för tiden går E4:an runt staden, men här är fortfarande mycket trafik då många tar den här bilvägen mellan hemmet, jobbet och olika affärcentrum i stadens utkant. Jag tycker att stadsplaneringen var klokare förr då man istället satsade mer på lokala småcentrum i dom olika stadsdelarna. Nu sitter folk och åker till den andra änden av stán för att handla. Själv väljer jag att handla i en affär i mitt närområde som jag har promenad- och cykelavstånd till. Det blir nog lite dyrare, men det tycker jag att det är värt för att få ha kvar min lokala matbutik.

 




Vid Himmelstalund fanns förr ett motell, men nu håller istället en gymnasieskola och ett alternativcentrum till här.

 




Det gamla motellet används nu istället som elevbostäder för gymnasieskolan.

 




Skolan har utbildningar inom djurvård, trädgårdsutbildningar, landskapsarkitektur och för florister.

   





Här i mässhallarna som används för idrott kommer massvaccineringen att hålla till. Det är bra för dom som har bil eller vi som bor på promenadavstånd. Jag hoppas att det också kommer att vara möjligt att ta vaccinationen på mer centrala platser i stán för dom som inte är bilburna, till exempel vid kongresscentret i centrala delen av staden.

 





Skateparken ligger i vinterdvala under snötäcket.

 





Sedan började solen att gå ner och det blev så otroligt vackra färger på himlen, nästan så jag önskade att jag kunde måla av det (men det överskrider tyvärr min förmåga).

 

 





Ödets ironi att en luftförorening från en industrilokal kan bli så vacker på himlen!

   




Himlen glöder av orange i väster. Vilken färgkavalkad!

   





Och i öster är den istället lila-rosa. Straxt hemma igen!

 

Av Amisa - 6 februari 2021 14:15

Nu är alla äldre i Norrköping som bor på äldreboenden vaccinerade och det har gått tre och en halv vecka sedan min mamma fick sin andra dos. Det innebär att dom nu bör ha ett fullgott immunförsvar mot Coronan. Jag har också hört att dom anställda på boendet som velat vaccinera sig också har fått göra det. Ändå så fick vi häromdagen mejl om att vi som anhöriga uppmanas att även i fortsättningen hålla oss borta och inte hälsa på. Som anledning angavs att "vaccineringen förändrar inget än".





Här ett besök hos min mamma i somras.

 





Märkligt, så lät det inte i höstas! Då sa man att vi skulle hålla oss undan tills gamlingarna fått sitt vaccin och att man sedan skulle släppa på besöksrestriktionerna. En av anledningarna som anges är att det är oklart hur länge skyddet består (???). Det måste väl ändå bestå i tre veckor, annars vore det ju ingen vits med att ta det. Dessutom är väl just det en anledning till att hälsa på nu eftersom skyddet avtar med tiden? Den punkten känns verkligen inte relevant för dessa restriktioner.


Jag tycker att man måste väga risken för att få Corona mot risken för att den psykiska hälsan påverkas jättenegativt av att inte få något besök under lång tid, det kan lätt ta bort lusten och motivationen att leva vidare.


Sån tur är så är det här bara en rekommendation och man har ingen laglig rätt att stoppa människor från att få ta emot besök i sitt eget boende. Därför tänker jag även i fortsättningen att hälsa på min mamma, givetvis utan några sjukdomssymptom, med lämpligt Corona-avstånd och med nytvättade och nyspritade händer! Samtidigt gör restriktionerna att jag inte hälsar på så ofta som jag skulle vilja, eftersom budskapet man möts av är att man inte borde vara där alls. (Något som många i personalen inte håller med om eftersom dom ser hur mycket besöken betyder för dom gamla.)





 





Nyheter Öst intervjuade häromdagen barn  om det här med Coronan, lyssna här på vad dom hade att säga:

Barn om pandemin - Det är inte så roligt att ha det i världen

  




Dom är så kloka våra små gullungar! Tänk om alla vuxna kunde vara lika smarta och inte riskera sin egen och andras livhank för att gå på uteställen, shoppa och dejta främmande människor! Kanske kan vi låta dessa aktiviteter vänta tills vi alla fått vaccin och smittan klingat av, förhoppningsvis går inte världen under imorgon utan finns kvar också om ett halvår? Och om du varit försiktig så kanske du till och med har turen att fortfarande vara vid liv då.


#restriktioner

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15
16 17 18 19 20
21
22 23 24 25 26 27 28
<<< Februari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards