Alla inlägg under januari 2021

Av Amisa - 7 januari 2021 18:24

Väldigt ofta har vi förutbestämda förväntningar på hur en viss typ av relation ska vara och när vi träffar någon så försöker vi trycka in den personen i den lilla kakformen och undrar sedan varför relationen inte blir som vi hade tänkt oss.




Awaken Insigt på YouTube.

 




En bättre idé är att låta relationen få ta tid att utvecklas och att få växa förutsättningslöst och fritt. Det är viktigare att den blir bra, snarare än att den händer fort. Kanske blir det helt annorlunda än man hade tänkt sig från början, men ändå en helt fantastisk relation av en unik sort? Till exempel kanske det man trodde skulle bli en bra parrelation istället utvecklas till en livslång vänskap? Om detta handlar den här videon……




Awaken Insight, ”Let the Relationship Define Itself”; (https://youtu.be/ANa_zvBZrSI):


#låtrelationenväxa

Av Amisa - 7 januari 2021 17:56

Idag har jag varit och hämtat en bok jag beställt på bibban för flera månader sedan. Det är boken "Too much and never enough" som handlar om hur Donald Trump blivit den person han är idag. Boken är skriven av hans brorsdotter som också råkar vara psykolog, så det ska bli mycket intressant att se vad hon har att avslöja om hans bakgrund och uppväxt.


Fler personer än jag var uppenbarligen intresserad av att ta del av denna historia, så det var en jättekö med reservationer innan det äntligen blev min tur att få låna boken. Det finns tydligen också en kortare bok som sammanfattar det viktigaste som står i den här boken.




Boken om Trump.

 




Här är baksidestexten, det är lite svårt att urskilja texten då kontrasten inte är så bra, men kanske ser ni att läsa en del i alla fall?

 




Så här står det i Adlibris information om boken:

 

“Mary Trump spent much of her childhood in her grandparents' large, imposing house in New York, where Donald and his four siblings grew up. She describes a nightmare of traumas, destructive relationships and a tragic combination of neglect and abuse. She explains how specific events and general family patterns created the damaged man who currently occupies the Oval Office, including the strange and harmful relationship between Fred Trump and his two oldest sons, Fred Jr. and Donald.


A first-hand witness, Mary brings an incisive wit and unexpected humour to sometimes grim, often confounding family events. She recounts in unsparing detail everything from her uncle Donald's place in the family spotlight and Ivana's penchant for regifting to her grandmother's frequent injuries and illnesses and the appalling way Donald, Fred Trump's favourite son, dismissed and derided him when he began to succumb to Alzheimer's.


Numerous pundits, armchair psychologists and journalists have sought to explain Donald Trump's lethal flaws. Mary Trump has the education, insight and intimate familiarity needed to reveal what makes Donald, and the rest of her clan, tick. She alone can recount this fascinating, unnerving saga, not just because of her insider's perspective but also because she is the only Trump willing to tell the truth about one of the world's most powerful and dysfunctional families. “

 

#trumpologi #toomuchandneverenough

Av Amisa - 7 januari 2021 06:00

Om vi trodde att vi redan sett allt fulspel som kan förekomma i amerikansk politik, så trodde vi fel!


Ikväll stormade ett stort antal Trump-anhängare in i Kapitolium för att störa debatten om elektorsrösterna som pågick där. I kaoset som uppstod då Trump-supportrarna drabbade samman med polisen så har en person dödats och flera skadats. Debatten som pågick fick avbrytas och Kapitolium utrymmas. När inkräktarna tagit sig in gick dom sedan runt i möteslokalen och in på olika senatorers rum och rotade runt bland dokument som dom också fotade av.


Joe Biden har uppmanat Trump att bete sig ansvarsfullt och att uppmana människorna att lugna ner sig. Han har fått medhåll av George W Bush som också kritiserar Trumps beteende. Trumps Twitterkonto har stängts ner och en film han lagt ut på Facebook har också tagits bort eftersom den anses öka risken för våld. Nationalgardet har kallats till platsen och läget är kaotiskt!





Trump-anhängare drabbar samman med polis.

 




Inkräktare som lyckades ta sig in.

 




Mötet fick avbrytas och Kapitolium utrymmas av säkerhetsskäl.

 




Situationen är mycket hotfull.

 




Mötets deltagare får ta på sig gasmask eftersom polisen i försvar skjuter tårgas i huset.

 




Här har ett antal inkräktare tagit sig in i salen och dom går och rotar runt och fotograferar dokument som lämnats i all hast.

 




En del tar sig också in på kontor och rotar runt där.

 




Se mer om händelserna på Svt:

Här drabbar polis och demonstranter samman

Här tar sig demonstranterna in i Kapitolium – polisen står handfallna

Biden – det är en attack på demokratin





Vad får vi se härnäst? En stadskupp av beväpnade människor?

 


#kaosikapitolium


Av Amisa - 6 januari 2021 18:00

Den här tarot-läsningen är för Vattumannen, men när jag såg den så kände jag att den snarare är en kollektiv läsning för alla oss som är spirituellt vakna. Det här är en väldigt skicklig tarotläsare, eller det hon säger brukar i alla fall stämma in på mitt liv. Jag känner att man behöver ha samma energi som dom tarot-läsare som man följer och lite då och då när min egen energi ökar så får jag överge en läsare och istället hitta en annan som stämmer bättre för mig. Dom läsare som funkar bäst för mig verkar vara dom som har samma ”utvecklingstakt” som jag själv har, då växer vi tillsammans och dom kan jag följa i flera år.


Många läsningar för Vattumannen har under dom senaste veckorna känts väldigt kollektiva och kanske har det att göra med att vi nu gått in i Vattumannens tidsålder och är dessutom snart är i Vattumannens stjärntecken och att det påverkar oss alla på ett liknande sätt?




Här några väldigt intressanta kort från tarot-läsningen.

   





San pratar här om nödvändigheten att fortsätta hålla en hög energinivå även då vår verklighet inte överensstämmer med hur många ”icke-vakna” ser verkligheten.


San Tarot, ”Aquarius - Visionary trapped in the ordinary”; (https://youtu.be/k3uzzKmGJMY):


#ageofaquarius

Av Amisa - 6 januari 2021 17:46

När Greta Thunberg nyligen fyllde år så blev hon hyllad av bland annat Patti Smith som läste sin dikt ”The Cup” som hon skrivit och dedikerat till Greta.


Dikten handlar om vår sjuka planet och kampen för att rädda den från undergång. Den kunde ses på stora skärmar på Picadilly Circus i London och finns också på Patti Smiths Instagramkonto.





Patti Smith på storbildsskärm läsande sin dikt "The Cup".

 




Hör Patti Smith läsa sin dikt på Svt:
Hör Patti Smiths födelsedagshyllning till Greta Thunberg


#pattismith

Av Amisa - 6 januari 2021 17:14

Det är inte bara politiker som har svårt för att följa myndigheternas rekommendationer. Även en sjukhuschef hade det dåliga omdömet att resa utomlands under julhelgen trots att allmänheten uppmanats att stanna hemma, inte resa någonstans och inte umgås med andra än dom man bor ihop med.


Nog kan man tycka att en sjukhuschef som ser personalen på sitt sjukhus gå på knäna, borde förstå att vi verkligen måste undvika att fler smittas så att IVA-personalens jobb inte blir ännu tyngre och omöjligare än vad det redan är?





Personalen på IVA sliter med långt fler patienter än vad dom är dimensionerade för att ta hand om, samtidigt som deras chef reser på en semesterresa till Spanien.

 




Vi måste alla dra vårt strå till stacken och skärpa oss! Det gäller politiker, makthavare och alla oss vanliga också. Viruset tar inte hänsyn till om just DU känner dig extra sliten och i behov av avkoppling under rekreationsresor eller i behov av sällskap av släkt och vänner. Det smittar och drabbar oavsett det motiv DU har för att inte följa rekommendationerna!






Kanske vore det bättre om vi hade förbud, så slipper vi alla dessa klavertramp som uppstår när folk själva ska bedömma lämpligheten av sina handlingar? Uppenbarligen är det många som har svårt för det!




Se inslaget på Svt:

Sjukhuschefen åkte utomlands under pandemin – så motiverar hon Spanienresan – den var nödvändig


Av Amisa - 5 januari 2021 18:24

Om det är någon som saknat mig och som undrat om jag gått och dött av Coronan, så är det inte fallet. Jag har bara haft mycket funderingar över vad jag vill göra med det nya året.


Jag brukar sällan avge några nyårslöften, det känns alldeles för kravfyllt och kvävande. Däremot brukar jag just tänka på vad det är jag helst vill göra under det kommande året. Ännu har jag inte tänkt färdigt, men några saker vet jag säkert att jag vill göra. Jag vill lära mig forspaddling och jag vill köpa en husbil.





Kanske blir det något liknande den här?

 




Jag har redan köpt en 2-dagarskurs i forspaddling, bara inte bokat in något exakt datum ännu. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka där? I början av sommaren kan det tänkas bli inställt om Coronan ännu inte gett med sig, samtidigt är det tråkigt att vänta ända till slutet av sommaren för jag vill ju sedan kunna använda mig av mina nya kunskaper och ge mig ut på fler forsfärder under sommaren.


Husbil är något jag funderat på i några månader, men jag tror att jag håller på att ombestämma mig lite med hur jag tänker om det. Förut tänkte jag att jag i så fall skulle sälja min bostad och bo permanent i en husbil och att jag därför skulle välja en rätt stor husbil – 7 meter lång. Den långa gråa tråkiga hösten har fått mig på andra tankar. Hur kul är det att leva i en husbil när mörkret faller redan kl 14-15 på eftermiddagen och kanske det blir väldigt kallt och svårt att fricampa då solbrist gör det nödvändigt att stå på en campingplats med elstolpar? Kanske är det klokare att behålla min lilla bostadsrättslägenhet och istället köpa en mindre och äldre husbil som jag använder huvudsakligen från mars till oktober?


Förvisso måste jag då punga ut med hyran, men den är bara 27 000 kr om året (inklusive el och Internet) och på sikt förlorar jag nog inte på att behålla den, då värdeökningen sannolikt gör att det går jämnt ut eller kanske till och med blir en vinst. Jag kan då tillbringa vintern i min varma, ljusa lägenhet där jag kan använda symaskin eller andra elmaskiner utan att behöva tänka på elförbrukningen som man hela tiden behöver tänka på om man fricampar i en husbil. Eller också kan jag hoppa in i husbilen och dra söderut på vintern. Jag har då friheten att välja hur jag vill göra varje vinter!


En liten, äldre husbil kostar ca hälften av vad husbilen jag först hade i åtanke kostar i inköp. Kanske drar den lite mer bränsle än en nyare, men å andra sidan är färje-, bro- och vägavgifter under utlandsresor billigare än för större bilar. Det känns också galet med tanke på miljön att satsa mycket pengar på ett fordon som går på diesel. Dieselmotorer är dom som ger dom allra farligaste avgaserna och min åsikt är att dom borde fasas ut inom en mycket snar framtid. Problemet är bara att det endast finns husbilar med dieselmotorer på marknaden och det är märkligt att ingen förändring sker! Vi har ju stora bussar som går på biogas eller el, induktionsvägar byggs för att även expressbussar och lastbilar ska kunna gå på el så varför händer ingenting med tekniken för nya husbilar?


En liten bil har också fördelen att jag lättare kan ta mig ut på småvägar och ta mig runt och vända utan att behöva tillgång till någon vändplan eller vägkorsning för att klara av det. Jag tror jag skulle vara mycket mer försiktig med vilka småvägar jag vågar ge mig ut på i en längre bil. Det är en rätt viktig synpunkt för mig tror jag, då anledningen till att jag vill ha en husbil är just att kunna komma ut mer i naturen och att ha den mitt utanför dörren redan då jag vaknar. Nackdelen med en liten bil är att det oftast saknas en bädd ”där nere” som kan stå bäddad och klar. Istället blir det då en takbädd som man måste klättra upp till eller att dinetten (sofforna och bordet) måste ändras om till säng varje kväll innan man kan gå och lägga sig och det känns lite knökigt. Men som sagt var – jag har inte riktigt bestämt mig ännu på den här punkten.





Här följer en video om hur man kan tänka om att skapa intentioner för sitt liv.


Awaken Insight, ”SETTING INTENTIONS | New Year's Message”; (https://youtu.be/NSM67zvGMJ8):


#skapaintentioner2021

Av Amisa - 5 januari 2021 17:05

Redan som barn lärde sig Amina av sin mamma att virka. Det var bara det att hennes mamma inte tyckte att det blev så bra. För några år sedan återupptog hon virkandet som en hobby, för att ha något kul att göra och nu virkar hon allt från kläder, filtar och väskor.


När hon delade med sig av bilder på Internet fick hon mycket uppmärksamhet och uppskattning från andra som gillade det hon gör och efter succén på nätet funderar hon nu på att kanske öppna en butik där hon kan sälja sina alster.





Amina i den klänning hon skapat med en klänning från Oscar de la Renta som förlaga.

 





Här är ett gäng fina väskor hon gjort.

 





Se mer av hennes alster på TV4:
Aminas virkning gör succé på nätet


#virkglädje

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards