Direktlänk till inlägg 5 januari 2021

Intentioner för år 2021

Av Amisa - 5 januari 2021 18:24

Om det är någon som saknat mig och som undrat om jag gått och dött av Coronan, så är det inte fallet. Jag har bara haft mycket funderingar över vad jag vill göra med det nya året.


Jag brukar sällan avge några nyårslöften, det känns alldeles för kravfyllt och kvävande. Däremot brukar jag just tänka på vad det är jag helst vill göra under det kommande året. Ännu har jag inte tänkt färdigt, men några saker vet jag säkert att jag vill göra. Jag vill lära mig forspaddling och jag vill köpa en husbil.





Kanske blir det något liknande den här?

 




Jag har redan köpt en 2-dagarskurs i forspaddling, bara inte bokat in något exakt datum ännu. Jag vet inte riktigt hur jag ska tänka där? I början av sommaren kan det tänkas bli inställt om Coronan ännu inte gett med sig, samtidigt är det tråkigt att vänta ända till slutet av sommaren för jag vill ju sedan kunna använda mig av mina nya kunskaper och ge mig ut på fler forsfärder under sommaren.


Husbil är något jag funderat på i några månader, men jag tror att jag håller på att ombestämma mig lite med hur jag tänker om det. Förut tänkte jag att jag i så fall skulle sälja min bostad och bo permanent i en husbil och att jag därför skulle välja en rätt stor husbil – 7 meter lång. Den långa gråa tråkiga hösten har fått mig på andra tankar. Hur kul är det att leva i en husbil när mörkret faller redan kl 14-15 på eftermiddagen och kanske det blir väldigt kallt och svårt att fricampa då solbrist gör det nödvändigt att stå på en campingplats med elstolpar? Kanske är det klokare att behålla min lilla bostadsrättslägenhet och istället köpa en mindre och äldre husbil som jag använder huvudsakligen från mars till oktober?


Förvisso måste jag då punga ut med hyran, men den är bara 27 000 kr om året (inklusive el och Internet) och på sikt förlorar jag nog inte på att behålla den, då värdeökningen sannolikt gör att det går jämnt ut eller kanske till och med blir en vinst. Jag kan då tillbringa vintern i min varma, ljusa lägenhet där jag kan använda symaskin eller andra elmaskiner utan att behöva tänka på elförbrukningen som man hela tiden behöver tänka på om man fricampar i en husbil. Eller också kan jag hoppa in i husbilen och dra söderut på vintern. Jag har då friheten att välja hur jag vill göra varje vinter!


En liten, äldre husbil kostar ca hälften av vad husbilen jag först hade i åtanke kostar i inköp. Kanske drar den lite mer bränsle än en nyare, men å andra sidan är färje-, bro- och vägavgifter under utlandsresor billigare än för större bilar. Det känns också galet med tanke på miljön att satsa mycket pengar på ett fordon som går på diesel. Dieselmotorer är dom som ger dom allra farligaste avgaserna och min åsikt är att dom borde fasas ut inom en mycket snar framtid. Problemet är bara att det endast finns husbilar med dieselmotorer på marknaden och det är märkligt att ingen förändring sker! Vi har ju stora bussar som går på biogas eller el, induktionsvägar byggs för att även expressbussar och lastbilar ska kunna gå på el så varför händer ingenting med tekniken för nya husbilar?


En liten bil har också fördelen att jag lättare kan ta mig ut på småvägar och ta mig runt och vända utan att behöva tillgång till någon vändplan eller vägkorsning för att klara av det. Jag tror jag skulle vara mycket mer försiktig med vilka småvägar jag vågar ge mig ut på i en längre bil. Det är en rätt viktig synpunkt för mig tror jag, då anledningen till att jag vill ha en husbil är just att kunna komma ut mer i naturen och att ha den mitt utanför dörren redan då jag vaknar. Nackdelen med en liten bil är att det oftast saknas en bädd ”där nere” som kan stå bäddad och klar. Istället blir det då en takbädd som man måste klättra upp till eller att dinetten (sofforna och bordet) måste ändras om till säng varje kväll innan man kan gå och lägga sig och det känns lite knökigt. Men som sagt var – jag har inte riktigt bestämt mig ännu på den här punkten.





Här följer en video om hur man kan tänka om att skapa intentioner för sitt liv.


Awaken Insight, ”SETTING INTENTIONS | New Year's Message”; (https://youtu.be/NSM67zvGMJ8):


#skapaintentioner2021

 
 
wiper

wiper

6 januari 2021 08:53

Jag drömmer också om en husbil. Vi har haft två husvagnar men husbil passar bättre för våra behov. Den på bilden ser jättefin ut och jag hoppas din dröm uppfylls. Härligt att du har detta med paddlingen också och det är ju bra för både kropp och själ. Hoppas du kan gå i kursen så världsläget blir bättre

Ser att dina tankar flödar och du kommer fram till det som passar dig bäst. Finns det ingen liten husbil där man kan fälla ut en dubbelbädd?. Jag gillar inte såna där man ligger uppe under taket.

Ha en skön onsdag
kram

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

6 januari 2021 18:03

Det finns ett fåtal små husbilar som har en bädd där nere, men då blir det istället väldigt trångt vid kök och soffa.

Jag har sett på videor från husbilsmässor i andra länder att det finns småbilar som har en nedfällbar takbädd, men dom verkar inte vara vanliga i Sverige. Men kanske finns det ett fåtal sådana bilar som importerats hit och som kan tänkas dyka upp på marknaden rätt vad det är?

Jag skulle nog föredra en sådan bil, för då blir det lättare att klättra upp i sängen. Man blir inte yngre och vigare med tiden och jag tänker att jag vill satsa på en bil som inte bara fungerar för mig just nu, utan också i 15-20 framåt.

 
Skogsälvan

Skogsälvan

6 januari 2021 10:51

Jag skulle rekommendera att behålla bostaden och ha en billigare husbil som du själv skrev. Kan tänka mig att det inte är alltför roligt att bo i under den värsta vinerperioden, om man inte har en stor och lyxig variant. Men annars så gillar jag idén. Har tänkt den själv också ibland.

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

Amisa

6 januari 2021 21:24

Ja, jag tilltalas av att vara närmare naturen och att leva enkelt, utan så många prylar. Jag tänker att ju färre prylar jag har att hålla reda på och underhålla, desto mindre måsten finns och desto mer tid frigörs till att användas till det jag verkligen gillar att göra. Jag trivs mycket bättre i naturen än vad jag gör i stan och jag behöver den för att känna mig harmonisk.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22 23 24
25
26
27
28
29
30 31
<<< Januari 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards