Alla inlägg under november 2020

Av Amisa - 3 november 2020 20:56

I söndags var dottern och jag på promenad, först till den lilla närbelägna skogen, sedan förbi ett villaområde och Östra Eneby kyrka. Här kommer lite bilder:




När vi gick genom skogen fick jag nästan känslan av att återigen gå igenom skogsområdena från Galicien förra hösten. Även där var hösten på intågande och överallt såg jag samma svampar och liknande äpplen som här och när jag gick där kändes det som om jag lika gärna kunde ha befunnit mig i skogen hemma. Nästan som att gå igenom en tidsportal!

     




Jag har undrat så mycket om det funnits några pilgrimer som i år vågade trotsa Coronan och ge sig ut på den långa vandringen? Här kommer en hyllning till dom i så fall!






Vi fortsatte vår väg genom villaområdet.

   




Här har det visst varit påhälsning av spöken under helgen?

       




Överallt höstfärger!

 




Och så tog vi en sväng förbi kyrkogården och minneslunden i Östra Eneby kyrka.

   





Det känns så makabert med den här bilden på gravstenen ihop med texten "Omkom i Leningrad"! Spelar han bara teater med oss och kommer tillbaka när som helst igen? Eller var han en som visste hur man roade sig och fortsatte göra det ända ner i graven?

 




Askgravplatsen där dottern och jag satte oss på en bänk och mediterade en liten stund. Hon hade hostat natten igenom och tyckte det var skönt att gå ner i varv en stund.

 




Och minneslunden med stenar och rinnande vatten.

 




Den här graven drog till sig mina blickar. Den tillhör en ung man i samma ålder som min egen son. Jag är tacksam för att mina barn är i livet och mår bra och fortfarande har större delen av livet framför sig!

 




Parken i stadsdelen Eneby.

 



Hoppas vi alla får några fina höstdagar till innan alla löven faller av!

Av Amisa - 2 november 2020 19:11

En kväll förra veckan var det så fint månsken och höststämning då jag var ute och spatserade. Här kommer lite bilder från det tillfället:




                    

Av Amisa - 2 november 2020 18:57

Skam kan vara något bra för det hör ihop med att vi har en moralisk kompass och känner av vårat samvete då vi samverkar med andra, men många gånger känner vi också skam för saker vi inte borde känna skam över.
  







The Holistic Psychologist, ”How to Release Shame”; (https://youtu.be/-bSiw72WGDc):




Då vi håller på med vår personliga utveckling och lär oss nya, mer funktionella beteenden kommer vi ibland att av misstag slira in i dom gamla hjulspåren. Då är det lätt att känna skam över misslyckandet, "Jag borde ju veta bättre!". Men det är mänskligt att fela och så slå inte på dig själv, utan tänk på att nästa gång kommer det att gå lite bättre.


Jag tänker att det är sunt att också kunna lära sig att ta ansvar för sin del i en eventuell konflikt och att lära sig förklara att det här är något man för tillfället kämpar med att lära sig.

Av Amisa - 2 november 2020 18:49

Här kommer lite tips på saker som skänker oss mer glädje och lycka i livet.



En av dom saker som gör oss mest lyckliga är då vi kan hjälpa någon annan på något sätt!

  




CheapRVliving, "Happiness is a by-product of an effort to make someone else happy"; (https://youtu.be/5cEpmGp_d30):




 




Psych2Go, “6 Scientific Tricks To Make You Happy”; (https://youtu.be/FPBmVnsZaN8):

Av Amisa - 1 november 2020 12:59

Allahelgonahelg och jag har besök av dottern som annars bor i en annan ände av Sverige. Tyvärr kom hon inte ensam utan tog också med sig Krastakropulus och hon började hosta rätt mycket dagen efter att hon kom. Det var tänkt att vi också skulle träffa sonen och barnbarnet, men nu fick vi hålla oss för oss själva. Istället har vi roat oss med att spela kort (hon lärde mig spansk skitgubbe), kolla film och det blev också en kortare promenad till den närmaste kyrkogården. Det är så stämningsfullt och härligt att befinna sig på kyrkogården den här kvällen då så många ljus lyser upp i höstmörkret. Här kommer lite foton därifrån:




   




Kapellet var öppet för besök, så jag passade på att besöka den här byggnaden som jag tidigare aldrig varit inne i.

   




Det är så sorgligt när det är en väldigt ung person som dött!

         




Vi tände ljus på ett extrabord som satts ut lite på sidan om den egentliga minneslunden. Vi undvek andra människor eftersom dottern inte var helt frisk. Det var bara vi vid det här ljusbordet.

     




Sedan hittade vi ytterligare en minneslund på kyrkogården brevid.

   




Och vi kollade också på syrrans kompis grav och skickade kortet till henne.

 

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards