Alla inlägg under november 2020

Av Amisa - 11 november 2020 19:13

Jag bara älskar den här historien, den är urkul!!!

  


Vet ni att när Donald Trumps advokat, Rudy Giuliani, höll en presskonferens utanför Philadelphia i lördags så hade man av någon anledning råkat boka fel plats. Istället för lyxhotellet ”Four Seasons” i centrala Philadelphia, så hölls presskonferensen utanför ett trädgårdsföretag med ett liknande namn.



Trädgårdsföretaget är beläget på en bakgata i ett industriområde i stadens utkant, med en porrbutik och ett krematorium som närmsta grannar.

 





Jag tror dom har hittat till den plats där dom hör hemma? Bland det förfallna och det som har passerat bäst-före-datumet på en bakgata………

  



What goes around, comes around!
Eller som vi säger på svenska - Som man sår får man skörda!

 





Rudy Guliani gjorde nästan allt rätt, han höll till och med tungan rätt i mun och ändå blev det ett sådant magplask att nu hela USA undrar hur det kunde bli så här. God's intervention?

 






Tilläggas ska att den anställda i porrbutiken var väldigt irriterad över uppståndelsen med poliser, media och avspärrningar utanför butiken för deras kunder kunde inte ta sig in i butiken.

 





Vilken tur! Då lyckades Trumpen & Co ändå göra något gott även om det inte var deras avsikt!

  





Se inslaget på Svt:
Blandade Trump kampanjen ihop lyxhotell med trädgårdsfirma?


#trumpharhittathem


Av Amisa - 11 november 2020 12:12

Så skrev Sven Wollter i en debattartikel i våras. Han hade sett en intervju med en ung kvinna som nu tänkte gå med i facket.  Inte på grund av solidaritetstanken utan för att det skulle gynna hennes egen plånbok.




Många människor nu för tiden förstår sig inte på solidaritetstanken –
Om jag hjälper dig när du har det svårt, så får du hjälpa mig när jag har det kämpigt!

 

 

 


Så här skrev Wollter i artikeln:

 

”Vi har låtit dödgrävarna på högerkanten dominera politiken så länge nu, att grunderna för samhällskontraktet övergått till att enbart handla om pengar.

Om madame Corona kan vända på detta så ska hon ha tack. Om hon kan få upp folks ögon för den sjuka kapitalismen ska hon få en kram och en kyss – i nacken.

Bara hon inte vore så grym.”

 

 

 

 

Ja, han kysste Madame Corona till slut så nu får vi hoppas att hon och vi, infriar sin/vår del av löftet – att bli mer solidariska med varandra och att se och vilja hjälpa varandra, då livet är svårt för någon av oss!




Den här bilden talar nog för sig själv?

 




Läs hela hans debattartikel på Aftonbladet:
Tänk om Corona gör oss solidariska igen


#svenwollter #solidaritet


Av Amisa - 10 november 2020 23:40

Sedan eftermiddagens besked om att Sven Wollter har lämnat jordelivet, så satt jag ikväll och kollade på en dokumentär om hans 65 år på den svenska scenen. Alla vi gamlingar tänker nog på honom som Raskens, om soldaten som sedan blev torpare eller kanske som en polisinspektör i en av Widerbergfilmerna, men han var så mycket mer.





 




När han första gången fick följa med sin pappa till Stadsteatern vid fem års ålder, så blev han helt såld på den spännande världen med en gång. Eller som han själv uttryckte det – det var inte han som valde teatern utan teatern valde honom. Utan att alls ha någon erfarenhet av skåderspeleri så kom han in på elevskolan i Göteborg, men efter utbildningen var det svårt att få jobb och då försörjde han sig istället med ett jobb nere i hamnen.


Sån tur var bestämde han sig för att kämpa för att komma tillbaka till teaterlivet igen och lyckades med det. Efter det jobbade han på ett otal teatrar under dom följande åren och teaterlivet på den tiden var mycket politisk och handlade mycket om solidaritet. (Ja, man undrar ju vart det ordet har tagit vägen nu för tiden?)


Sedan halkade han in i filmbranschen på ett bananskal och plötsligt visste alla svenskar vem han var. Han strävade aldrig efter att bli filmskådis eller kändis, det bara blev så ändå. En av dom största höjdpunkterna i hans karriär tyckte han var Tältprojektet 1977. Det var en dramatisering av Arbetarrörelsens historia och den kraften och glöden han kände tillsammans med dom andra där gjorde ett så stort intryck på Sven att han förblev KPML-r trogen i hela sitt liv, medan många av hans samtida medmänniskor glömde bort innebörden av ordet solidaritet vartefter deras egna plånböcker blev tjockare.


Han berättade också om när tältprojektet kom till Stockholm. Natten efter att dom satte upp tältet så blev det ett fruktansvärt väder, tältet hade rasat och gått sönder lite här och där och skådespelarna var förtvivlade och undrade hur dom nu skulle kunna genomföra sina föreställningar. Men när stockholmarna fick reda på vad som hänt så strömmade människor till platsen för att hjälpa till med att laga och få upp tältet igen och föreställningarna kunde sedan spelas som tänkt. Han tyckte att det var ett riktigt under att allt fixade sig så bra till slut!






Tältprojektet, ”Vi äro tusenden (Live)”; (https://youtu.be/j5O7fTKIrp8):






Våren 2014 gjorde han ett kortare gästspel på Norrköpings Stadsteater som Swedenhielm och då fick vi också se vad solidaritet innebar för honom. Jag kommer ihåg att han då organiserade en kabaret till förmån för stadens uteliggare. För honom handlade det inte bara om att samla ihop pengar, utan att det var minst lika viktigt att få folk att uppmärksamma problemet och att fundera på vad man göra åt det.


En av hans senaste filmer som jag tycker väldigt mycket om är ”Våga älska” där han spelar mot fantastiska Ghita Nörby. Dom spelar två vilsna gamlingar som hittar fram till varandra på ålderdomshemmet och där det utvecklas en väldigt fin relation med mycket kärlek och ömhet mellan dom. Man får också se hur dom anhöriga reagerar, att bli kär på seniorboendet anses tydligen inte helt anständigt?


Det fanns många kvinnor och barn i Sven Wollters liv. Han hann med tre fruar, två sambos och fick fem barn. Han verkar ha ett stort hjärta, men han berättar också att svårigheterna att tygla sin sexuella lust ibland ställt till det för honom i relationer. Han har också upplevt hur det är att mista nära och kära, då han förlorat en dotter som dog av anorexi och hans sambo, Viveka Seldahl, som dog ganska plötsligt i en cancersjukdom.


Sven Wollter skrev för några år sedan en bok som heter Hon, han och döden. Den handlar om kärleken och närheten till döden. Så här formulerade sig Sven om sina tankar:



”Kärlek och gemenskap kan pågå ända till det sista andetaget. Håll min hand! Så länge det är någon som vill hålla min hand, då kan jag dö. Jag vill bli sedd! Kärleken, erotiken, sensualismen är inte åldersbunden. Det är vad jag tror på.”





Kära Sven!

Jag tror att jag pratar för många när jag säger att du är både sedd och älskad av så många människor, så det kan du aldrig tro! Vi var inte där och höll din hand när du dog, men i våra tankar gör vi det nu!





Se dokumentären om Sven Wollter på SvtPlay:
Sven Wollter 65 år på scenen


#svenwollter #hållminhand

Av Amisa - 10 november 2020 14:50

Igår när jag letade efter låtar som Lena Nyman sjungit in råkade jag snubbla över en låt med en text som genast väckte min nyfikenhet. Wow, vem uttrycker sig så här med en sådan stark och självklar integritet och klarhet om den anpassning som någon försökte tvinga på henne och som denne någon bara kunde glömma? Det här var helt klart en kvinna som inte skulle låta någon annan få bestämma vem hon skulle få vara.





 Vem är denna spännande person?    
   




En googling berättade för mig att texten var skriven av Edith Södergran, en person vars namn jag hört en massa gånger men utan att alls ha lyckats snappa upp vad hon var för en person, när hon levde eller vad hon skrivit. På svenskan i skolan pratades det mest bara om en massa gubbar: Strindberg, Ferlin, Fröding, Engström, Moberg och så vidare. Kanske inte så konstigt med tanke på att det är männen som haft alla viktiga positioner i samhället och därmed också dom som bestämt hur historiebeskrivningen ska se ut och vad eftervärlden ska få veta.




 





”Jag skapar inte poesi, jag skapar mig själv
för mina dikter är en del av mig”

 

Edith Södergran




 






Här följer två videor där det berättas om Edith Södergrans liv och hennes texter:

Ur Play, ” Edith Södergran förklarad | SVENSKA | Gymnasienivå” (9 min); (https://youtu.be/4bfMMDEVuWg):







Ebba-Witt Brattström, ”Om Edith Södergran” (10 min); (https://youtu.be/fWklUduNaYQ):






Läs mer om Edith på Wikipedia:
Edith Södergran





 


Så här inleder Edith sin diktsamling Septemberlyran, utgiven 1918:



”Att min diktning är poesi kan ingen förneka, att det är vers vill jag inte påstå. Jag har försökt bringa vissa motsträviga dikter under en rytm och därvid kommit underfund med att jag besitter ordets och bildens makt endast under full frihet, d.v.s på rytmens bekostnad. Mina dikter äro att taga som vårdslösa handteckningar. Vad innehållet vidkommer, låter jag min insikt bygga upp vad mitt intellekt i avvaktande hållning åser. Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.”

 

 

 

 

#edithsödergran #dennyakvinnan

Av Amisa - 10 november 2020 08:46

Dom flesta republikanska senatorer i USA ligger lågt just nu och säger inte så mycket om den nuvarande situationen. Några få modiga har vågat gratulera Joe Biden till hans nya ämbete medan gruppledaren för republikanerna i senaten, Mitch McConnell, nu går ut och försvarar Trumps rätt att få anklagelserna om fusk utredda och att vem som ska ha presidentposten inte är klart förrän det är utrett.





Mitch McConnell, gruppledare för republikanerna i senaten uttalar nu sitt stöd för Trump som fortfarande vägrar att erkänna sig besegrad i det amerikanska presidentvalet.

 





Trump själv sitter inte sysslolös utan han har via twitter meddelat att han ger försvarsministern Mark Esper  sparken med omedelbar verkan. Detta sker troligtvis eftersom han är missnöjd med Esper som i somras gick emot Trumps vilja att sätta in försvaret mot demonstrerande människor under sommarens oroligheter och upplopp.





Mark Esper, sparkad som försvarsminister två månader innan hans uppdrag ändå skulle ta slut.

 





Ny försvarsminister blir Christopher Miller, för nuvarande chef för USA:s antiterrorist-center. Vad som är syftet med bytet av försvarsminister är oklart. Det kan handla om att visa att det fortfarande han som har makten, men det skulle också kunna vara att han vill sätta in armén mot demonstrerande medborgare.




Jag hoppas att Christopher Miller är en person som har tillräckligt med civilkurage och förstånd att motstå eventuella order från Trump att sätta in armén mot sina egna medborgare!

Av Amisa - 9 november 2020 22:30

Älskade Lena Nyman!


  


Blev Lena Nyman-inspirerad av Malin Wipers blogg, så här kommer lite sånger och en sketch med henne:





Jag tror att dom flesta generationer associerar till Lovis, Ronjas mamma, då man tänker på Lena Nyman.


Lena Nyman, ”Vargsången” (3 min); (https://youtu.be/cd0T0u8ac1E):





Vi gamlingar tänker också på roliga sketcher hon varit med i, som här då hon är en Stockholmsböna som för första gången kommer ut till den vilda och farliga landsbygden och blir bländad av en stor konstig lampa.


Lena Nyman, ”Stadslollan” (7 min); (https://youtu.be/jSfwU6We3PE):






Och här lite kärleksvisor från 70-talet.


Lena Nyman, ”Kärleksvisor (1975)” (12 min); (https://youtu.be/4lVwPUCVBMI):




Om du lyssnade på sången ovan så hörde du strofen:



”Du sökte en blomma och fann en frukt.
Du sökte en källa och fann ett hav.
Du sökte en kvinna och fann en själ –
du är besviken.”



  


Dikten är skriven av poeten Edith Södergran, här på ett självporträtt för hon var också en ivrig fotograf.

 




Hm, jag undrar så vad som ligger bakom den sista raden? Borde man inte bli glad om man hittar något större än det man letade efter? Eller kanske blir man överväldigad eller hotad istället, för det här var en person som tog sig själv på stort allvar och som inte lät sig förminskas av andra, så som män var vana att behandla (unga) kvinnor i början på 1900-talet?



Hon väckte mitt intresse nu!
Hur kunde hon vara så långt före sin tid, kvinnor hade inte ens rösträtt då?



Lite eftersökningar säger att hon föddes i tsarens S:t Petersburg år 1892 och sedan flyttade till finlandssvenska Österbotten. Hon fick TBC redan som 16-åring och var endast 31 år gammal vid sin död år 1923 och på slutet vägrade hon att låta sig vårdas på ett sjukhus.


Under sitt liv hann hon inte uppleva hur uppskattad hon senare skulle bli av sina läsare utan hon var en underdog som utgjorde ett hot mot det patriarkala samhället. Hennes skrivande gick igenom några olika faser: ungdomsdikterna, som är romantiska, den första diktsamlingen, som är mer symbolisk och med en känsla av undergång och moraliskt förfall, nästa tre diktsamlingar, vilka är expressionistiska, och slutårens religiösa och nedtonade dikter med naturmotiv. Under sitt liv upplevde hon krig, såväl den ryska Oktoberrevolutionen som Finska inbördeskriget och mycket runt hennes liv var kaos. 1920 skrev hon Framtidens skugga där hon talade om den förnyade världen som skulle uppstå efter dom krig och katastrofer som härjat på jorden.




Hon är en otroligt spännande person och jag blir
sugen på att läsa mer om och av henne!


#lenanyman #edithsödergran

Av Amisa - 9 november 2020 19:18

För er som är intresserade av det här med tvillingsjälar och som tror er ha en tvilling så är kanske den här videon av intresse? Den här personen gör också väldigt bra tarotläsningar, som är mycket inriktade mot att växa som person, framför allt i relationer med andra människor.





 






Queen Of Cups Tarot, “Q & A - WHAT IS A TWIN FLAME REALLY?”; (https://youtu.be/6VDj5r_adj0):






Min egen upplevelse av min tvillingsjäl är inte heller särskilt romantisk eller pluttenuttig, däremot väldigt kärleksfull på ett djupare plan. Vi är varandras skuggor och skrämmer varandra och gör varandra illa, oftast utan intentionen att göra det. Samtidigt som det sker så ser jag var mina egna själsliga sår finns och jag får möjlighet att läka dom, det är som en dold gåva. Jag förstod inte det först, men nu när jag vet det så tar jag tacksamt emot all smärta som bubblar upp från min själs inre och ger det läkning. Jag har sett min tvillings rädsla och tvivel och förstår varifrån den kommer och jag känner mycket stark kärlek för honom. Vi bär samma typ av sår, men har reagerat så olika. Delvis beror det kanske på olika personligheter, men ännu mer tror jag det beror på dom könsstereotyper som tvingats på oss sedan barnsben av kulturen och miljön vi växt upp i. Alltså anpassningar till den omgivning och dom förväntningar vi möttes av under vår uppväxt.


Min tvilling finns inte längre i mitt liv och om vi kommer att träffas igen beror nog på om vi båda har en vilja till det och om vi båda lyckats läka oss tillräckligt mycket för att inte gå runt som tidsinställda bomber som kan smälla av när som helst.



 


Just nu funderar jag inte så mycket alls på min tvilling, jag hoppas bara att han har det bra och mitt fokus ligger nu på helt andra frågor som känns viktiga för mig:



Hur vill jag leva mitt liv i fortsättningen?

Hur kan jag ge mitt liv en djupare mening?

Var vill jag leva?

Hur kan jag skapa bra relationer också med människor som är ”besvärliga” och svåra att ha att göra med?

Hur kan jag bli bättre på att kommunicera ärligt och tydligt, men samtidigt på ett sätt så att den andra inte känner att jag kommer farligt nära (många har svårt för ärlighet och känner sig hotade av det)?

Av Amisa - 9 november 2020 17:09

 




Ibland behöver man öppet och ärligt prata ut om någonting svårt, då är det bra att veta hur man gör för att inte framkalla en försvarsreaktion hos den andre, utan att istället lyckas få den personen att lyssna. Här kommer lite tips på hur man kan börja konversationen för att få den andra att känna sig bekväm och trygg i samtalet.






The Holistic Psychologist, ”Are you disappointed?”; (https://youtu.be/nZrILX0hj14):

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards