Direktlänk till inlägg 17 november 2020

Jag är sugen på äventyr!

Av Amisa - 17 november 2020 21:00

Jag är sugen på äventyr och drömmer om allt kul jag skulle kunna göra när det blir vår eller när den dj-a Coronan viker hädan. Alla dessa drömmar gör att jag kollar väldigt mycket videor med vandringar och paddlingar i vacker natur.




The Eagle Creek Trail i Oregon som är ca 4 mil lång.

 




Här passerar man i en tunnel bakom vattenfallet. Coolt va? Dock ser det här lite farligt ut om man liksom jag är utrustad med en slingerfot som ibland viker sig. Det är många meter ner till botten av ravinen!

 





Här är en otroligt vacker video från Eagel Creek Trail i Oregon.


ReviewOutdoorGear, “Eagle Creek Trail - Oregon USA | Stunning Footage”; (https://youtu.be/T5DzGrDp5Xw):




Något jag funderat på och kollat på kartor är om man skulle kunna färdas en del av vägen på El Camino Frances med en packraft på floderna, man passerar en hel del floder och ibland går man brevid dom under rätt långa sträckor. Ja, hela vägen går definitivt inte, men delar av den verkar fullt möjlig.


En sträcka som nog skulle gå bra är från Zubiri och till Puente la Reina i Navarra. Det är en paddling på ca. två dagar.




Rio Arga som passerar den lilla mysiga staden Zubiri.........

 




....för att sedan rinna vidare genom Pamplona och till staden Puente La Reina.

 




Efter Puente la Reina viker floden av söderut och går sedan ihop med Ebro. Uppströms går Ebro till Logrono där också Caminon passerar, men det kanske är för jobbigt att paddla uppströms? Nerströms går den istället åt sydost genom staden Zaragoza och sedan ut till Medelhavet där man kommer ut ca 12 mil söder om Barcelona.




Kartbild över Rio Ebro som är Spaniens mest vattenrika flod. Frågan är väl också hur smutsig den är? När jag såg den i Logrono tänkte jag att vattnet var ganska brunt och lerigt och kanske är det också rätt smutsigt efter att ha passerat många städer, stora som små? Rio Arga däremot är en kristallklar bergsflod - åtminstonde innan den passerar Pamplona.

 




Här passerar Rio Ebro genom storstaden Zaragoza innan den fortsätter sin väg ut mot Medelhavet.

 



Det låter som ett spännande äventyr tycker jag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards