Direktlänk till inlägg 10 november 2020

Jag skapar inte poesi, jag skapar mig själv

Av Amisa - 10 november 2020 14:50

Igår när jag letade efter låtar som Lena Nyman sjungit in råkade jag snubbla över en låt med en text som genast väckte min nyfikenhet. Wow, vem uttrycker sig så här med en sådan stark och självklar integritet och klarhet om den anpassning som någon försökte tvinga på henne och som denne någon bara kunde glömma? Det här var helt klart en kvinna som inte skulle låta någon annan få bestämma vem hon skulle få vara.





 Vem är denna spännande person?    
   




En googling berättade för mig att texten var skriven av Edith Södergran, en person vars namn jag hört en massa gånger men utan att alls ha lyckats snappa upp vad hon var för en person, när hon levde eller vad hon skrivit. På svenskan i skolan pratades det mest bara om en massa gubbar: Strindberg, Ferlin, Fröding, Engström, Moberg och så vidare. Kanske inte så konstigt med tanke på att det är männen som haft alla viktiga positioner i samhället och därmed också dom som bestämt hur historiebeskrivningen ska se ut och vad eftervärlden ska få veta.




 





”Jag skapar inte poesi, jag skapar mig själv
för mina dikter är en del av mig”

 

Edith Södergran




 






Här följer två videor där det berättas om Edith Södergrans liv och hennes texter:

Ur Play, ” Edith Södergran förklarad | SVENSKA | Gymnasienivå” (9 min); (https://youtu.be/4bfMMDEVuWg):







Ebba-Witt Brattström, ”Om Edith Södergran” (10 min); (https://youtu.be/fWklUduNaYQ):






Läs mer om Edith på Wikipedia:
Edith Södergran





 


Så här inleder Edith sin diktsamling Septemberlyran, utgiven 1918:



”Att min diktning är poesi kan ingen förneka, att det är vers vill jag inte påstå. Jag har försökt bringa vissa motsträviga dikter under en rytm och därvid kommit underfund med att jag besitter ordets och bildens makt endast under full frihet, d.v.s på rytmens bekostnad. Mina dikter äro att taga som vårdslösa handteckningar. Vad innehållet vidkommer, låter jag min insikt bygga upp vad mitt intellekt i avvaktande hållning åser. Min självsäkerhet beror på att jag har upptäckt mina dimensioner. Det anstår mig icke att göra mig mindre än jag är.”

 

 

 

 

#edithsödergran #dennyakvinnan

 
 
wiper

wiper

10 november 2020 16:43

Nu fick jag lära mig lite mer om Edith Södergran och att hon även fotade visste jag inte. Den tidens kvinnor som hade sån begåvning fick verkligen kämpa. Starkt gjort av henne. Gillar även dikten längst ner som säger mycket. Även den talande texten under hennes bild och hon var före sin tid

Tack för att jag fick lära mig lite mer

Ha en skön kväll
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

10 november 2020 18:00

Hon verkar ha varit något utöver det vanliga.

Ha det bra!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards