Direktlänk till inlägg 9 november 2020

Lena Nyman fattas mig!!!

Av Amisa - 9 november 2020 22:30

Älskade Lena Nyman!


  


Blev Lena Nyman-inspirerad av Malin Wipers blogg, så här kommer lite sånger och en sketch med henne:





Jag tror att dom flesta generationer associerar till Lovis, Ronjas mamma, då man tänker på Lena Nyman.


Lena Nyman, ”Vargsången” (3 min); (https://youtu.be/cd0T0u8ac1E):





Vi gamlingar tänker också på roliga sketcher hon varit med i, som här då hon är en Stockholmsböna som för första gången kommer ut till den vilda och farliga landsbygden och blir bländad av en stor konstig lampa.


Lena Nyman, ”Stadslollan” (7 min); (https://youtu.be/jSfwU6We3PE):






Och här lite kärleksvisor från 70-talet.


Lena Nyman, ”Kärleksvisor (1975)” (12 min); (https://youtu.be/4lVwPUCVBMI):




Om du lyssnade på sången ovan så hörde du strofen:



”Du sökte en blomma och fann en frukt.
Du sökte en källa och fann ett hav.
Du sökte en kvinna och fann en själ –
du är besviken.”



  


Dikten är skriven av poeten Edith Södergran, här på ett självporträtt för hon var också en ivrig fotograf.

 




Hm, jag undrar så vad som ligger bakom den sista raden? Borde man inte bli glad om man hittar något större än det man letade efter? Eller kanske blir man överväldigad eller hotad istället, för det här var en person som tog sig själv på stort allvar och som inte lät sig förminskas av andra, så som män var vana att behandla (unga) kvinnor i början på 1900-talet?



Hon väckte mitt intresse nu!
Hur kunde hon vara så långt före sin tid, kvinnor hade inte ens rösträtt då?



Lite eftersökningar säger att hon föddes i tsarens S:t Petersburg år 1892 och sedan flyttade till finlandssvenska Österbotten. Hon fick TBC redan som 16-åring och var endast 31 år gammal vid sin död år 1923 och på slutet vägrade hon att låta sig vårdas på ett sjukhus.


Under sitt liv hann hon inte uppleva hur uppskattad hon senare skulle bli av sina läsare utan hon var en underdog som utgjorde ett hot mot det patriarkala samhället. Hennes skrivande gick igenom några olika faser: ungdomsdikterna, som är romantiska, den första diktsamlingen, som är mer symbolisk och med en känsla av undergång och moraliskt förfall, nästa tre diktsamlingar, vilka är expressionistiska, och slutårens religiösa och nedtonade dikter med naturmotiv. Under sitt liv upplevde hon krig, såväl den ryska Oktoberrevolutionen som Finska inbördeskriget och mycket runt hennes liv var kaos. 1920 skrev hon Framtidens skugga där hon talade om den förnyade världen som skulle uppstå efter dom krig och katastrofer som härjat på jorden.




Hon är en otroligt spännande person och jag blir
sugen på att läsa mer om och av henne!


#lenanyman #edithsödergran

 
 
wiper

wiper

10 november 2020 08:04

Vad kul att få inspirera dig ;) och vad roligt att du också gillade henne. Hon var ju väldigt mångsidig och vad mycket bra du letat upp med henne. Strofen gillar jag också.

Dom hade det verkligen inte lätt kvinnor på den tiden och jag undrade också över detta med besviken efter en sån fin strof. Undrar om det inte började bra och sen blev en besvikelse. Nu blev jag också sugen på att läsa mer om henne. Du väckte mitt intresse.

Vi kämpar ju lite fortfarande med att få samma lön som männen för samma jobb så det är en bit kvar att gå.

Ha nu en skön tisdag
kram från Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

10 november 2020 08:13

Ha en bra dag du också!

 
Ingen bild

Gunilla

10 november 2020 11:17

Så fint av Amisa att ta fram och visa för visst var Lena Nyman
en härlig speciell skådespelare och person.
Kram!

Amisa

10 november 2020 15:33

Hon var en fantastisk person, så sprudlande och med så mycket livslust!

Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4
5
6
7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19
20
21 22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<< November 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards