Alla inlägg under oktober 2020

Av Amisa - 25 oktober 2020 22:22

Dagens Livsstegenmöte hade temat Tacksamhet.




 



Vad känner jag tacksamhet för?

Hur kan jag leva livet mer medvetet och ansvarsfullt?

Och hur kan jag ta till vara på mitt liv på ett bättre sätt?

 

 

 

 

Av Amisa - 25 oktober 2020 22:17

 




Sonen har släppt en ny låt nyligen, den låter så här:




DenDärTim, ”26” genom Peking”; (https://youtu.be/m5C2UMUqPb0):

Av Amisa - 25 oktober 2020 22:13

 




”En person blir inte till vid födelsen, utan när den förstår att den inte är sin kropp och inte den som den anpassats till att vara av andra människor.”


Mooji





Dessa ord är Moojis, när han pratar om hur man kan hitta sitt sanna jag.




Moojiji, “Morning Spiritual Exercise ~ How to Live as Presence”; (https://youtu.be/8UkPEUj3HKE):


Av Amisa - 24 oktober 2020 20:03

Den här låten dök upp i mitt YT-flöde och jag gillar starkt deras sound, så jag kommer säkert hålla utkik efter mer musikvideor med dom.



  






Wiz Khalifa feat. Charlie Puth (Boyce Avenue feat. Bea Miller), “See You Again”; (https://youtu.be/HcQJzFzZfVI):




Av Amisa - 24 oktober 2020 20:00

 




Vi kan försöka gömma oss bakom en glad fasad, men inuti blir vi tomma och levande döda om vi inte vågar vara ärliga och öppna mot andra utan bara går runt och låtsas.





Passenger, “A Song For The Drunk And Broken Hearted”; (https://youtu.be/nYOXq5uKqXM):

Av Amisa - 23 oktober 2020 21:07

Höstmörkret sveper sig snabbt runt oss, som en tjock filt, och jag undrar "När kan jag börja paddla igen?". Jag antar att det borde gå bra att börja igen i maj, men herregud det är ett halvår dit! Hur ska jag överleva vintermörker och Corona ända tills dess?




Här en bild från en paddlingsdag i slutet på september. Hur ska jag stå ut med att vänta på detta i ytterligare ett halvt år? Jag har redan väntat i nästan en månad och det känns som en månad för mycket!

 




Jag börjar fundera på vad jag behöver om jag skulle vilja börja paddla lite tidigare på våren, kanske under senare halvan av mars eller i april när dagsljuset vänder åter. Det finns tydligen folk som paddlar också mitt i vintern och då behöver man torrdräkt, kajakstövlar och kajakhandskar som skyddar mot vätan och kylan.



Torrdräkt. Urdyrt och svårt att få tag på om man är en kurvig kvinna i sina bästa år! Små fetknoppar förväntas inte vara sportiga eller att gilla uteliv och specialkläder finns sällan i stor storlek.



Kajakstövlar. Det går nog lättare att införskaffa!


   



Och kajakhandskar. Ja, dom är nog inte heller något problem att införskaffa!

 

Jag får fundera vidare på det och så se hur det känns när vårsolen åter börjar skina, tills dess får jag leva ett tag på mina minnen!

Av Amisa - 23 oktober 2020 20:56

igår var jag på återbesök för mitt lipödem på Lasarettet i Motala. Det går väldigt smidigt att ta sig dit för vi har ett pendeltåg som går dit flera gånger i timmen. Jag föredrar pendel mot att själv åka bil dit. Det är miljövänligare och jag kan utnyttja restiden till att läsa en bok, lösa korsord eller träna Duolingo (språkappen jag använder).


Vid besöket fick jag ett par nya kompressionsbyxor, i rätt storlek den här gången. Vid förra besöket hade dom inte rätt storlek hemma utan jag fick med mig en byxa som var en storlek större än vad jag borde ha. Byxorna jag fick med mig nu komprimerar alltså betydligt mer än dom gamla. Ja, jag får testa och se hur det går med dom.




 

Av Amisa - 21 oktober 2020 20:22

Orden kommer från en historia Nattikho hört berättas för sig och den handlar om hur förgängligt allting i livet är: Ena stunden har du massa saker, men i nästa kan allt försvinna i en eldsvåda eller en översvämning. Du kan ha någon som står dig otroligt nära, men rätt vad det är kan den personen dö från dig. Du kan vara i god vigör och hälsa, men helt plötsligt drabbas du av en dödlig sjukdom. Ingenting varar för evigt och en av livets svåraste lärdomar är att lära sig släppa taget om saker, människor, hälsan och till sist om livet självt - det måste vi alla klara av att göra en dag. Acceptans är ett viktigt nyckelord, livet blir så mycket jobbigare när vi kämpar emot vårt öde som ändå inte går att undgå.




 





I den här videon delar Nattikho med sig av klokskap och förhållningssätt han lärde sig under sitt munkliv och som kan hjälpa oss på vår guppiga väg genom livet.




Björn Nattikho Lindeblad, “Långa versionen av Jenny Strömstedts intervju med mig den 3 okt 2020”; (https://youtu.be/C5iGDx8Wiwc):





Jag fick också för mig att lyssna på Nattikhos Sommarprogram, jag hade tidigare bara hört delar av hans sista sommarprat. Här nedan finns länkarna till dom om också du är nyfiken.



Sommar 2012 med Björn Nattikho Lindeblad där han pratar om hur det kom sig att han blev buddistmunk, lärdomar han fick där och varför han senare lämnade det livet:
https://sverigesradio.se/avsnitt/116697



Sommar 2020 med Björn Nattikho Lindeblad där han pratar om hur han använder sig av sina tidigare kunskaper om hur man kan förhålla sig till livet, nu när han lever med ALS-sjukdomen:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1518766



 


Var glad och tacksam för det du har i livet idag, men var medveten om att det kanske inte finns kvar där imorgon! Acceptera förändringar istället för att kämpa emot dom!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards