Alla inlägg den 26 oktober 2020

Av Amisa - 26 oktober 2020 19:16

"Vad vill vi efter Coronan?" frågar mannen på berget.



  





Moojiji, ”We Are Being Offered a Higher Path”; (https://youtu.be/-FIS2B8Jwoo):




Vilken väg vill DU välja?


Av Amisa - 26 oktober 2020 19:07

Om det är någon som undrar varför det börjar komma mycket muskvideor på min blogg nu så är det bara att ta en koll i almanackan. Fullmåne om några dagar!


Jag styrs mycket av månen och vid tiden för varje fullmåne och dagarna innan, tenderar jag att bli väldigt känslosam och grubblande och då kommer alltid mycket musik upp i min hjärna.





“It’s just the way it is. Some things do never change!”

 

 

 

 

 

 


I dag kom den här låten upp i min hjärna, eller var det kanske i mitt hjärta den dök upp först?
Jag gillar vemodet och jag hoppas det snart blir vår igen och att det blir dags att blåsa liv i det som vissnat över vintern!

 

 

 


Kasper Dagerman, “COVER Vissna Blommor” av Stefan Sundström; (https://youtu.be/3E_VbVhLDH0):

Av Amisa - 26 oktober 2020 18:43

Just nu går det en dokumentär på SvtPlay om den mycket omtyckta konstnären Banksy. Banksy gör mycket underfundiga bilder, ofta som inlagor i samhällsdebatten. Hen får människor att reflektera och fundera över vilken typ av samhälle vi har och vad det är vi skulle vilja ha. Samtidigt som hen får mycket uppmärksamhet är det få människor som vet vilken person som egentligen döljer sig bakom detta konstnärsalias. I dokumentären får man se många av Banksys häftiga målningar och höra en del av spekulationerna runt vem Banksy skulle kunna vara. En del av dom är kändisar, medan andra är doldisar.





Här är några av hans bilder. Militärer som liksom andra också passar på att plundra butiker i New Orleans efter stormen Kathrina.

 




Hur vi nutidsmänniskor ofta är så fokuserade på att kommunicera med människor i våra mobiler och våra datorer att vi faktiskt missar dom riktiga mötena i våra liv då vi väljer att inte vara närvarande i stunden.

 





Själv tänker jag att det kanske  var en enskild person som låg bakom konsten i början, men att det nu nog snarare är ett nätverk av konstnärer som samarbetar, för Banksys bilder dyker upp över hela världen och hen kan ju inte gärna vara överallt samtidigt? Banksys bilder är oftast skapat med schabloner, så kanske skapar hen schablonerna och får sedan hjälp med att måla dom på väggar av sina medhjälpare. Man kan också tänka sig att lokala personer kanske ger hen uppslag om aktuella lokala frågor som hen kan illustrera med en lämplig bild.



Hur som helst, spännande är det!!!

 

 


Se dokumentären på SvtPlay (55 min):
Mysteriet med Banksy



#banksy

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards