Direktlänk till inlägg 13 oktober 2020

Kortis vid Marmorbruket

Av Amisa - 13 oktober 2020 22:51

Nu spurtar jag lite med Klosterleden för att hinna med så mycket som möjligt av den innan höstmörkret faller över oss om sådär två veckor. Idag vandrade jag en liten kortis på ca 9 km från Kolmårdens djurpark via Marmorbrukets Naturreservat till Krokek.




Jag startade här vid Vildmarkshotellet som ligger väldigt fint på en klippa med utsikt över Bråviken.

 




Farleden till Norrköpings hamn går här utanför så det är en strid ström av båtar som passerar revy.

 




Vid hotellet finns en tipspromenad uppsatt.

 




Jag antar att den är för barnfamiljer. Jag tror svaret ska vara Omslag vad tror ni?

  

 




Här går det ganska brant nedåt.

 




Berget ser så konstigt ut här, som om någon skurit i den med en kniv. Undrar om det är naturen som format det så, eller människors verktyg?

 




Jag ser mycket konstiga former idag. Här en trädrot som ser ut som en sittande fågel uppifrån.

   




En liten bäck strilar nerför bergskanten.

 




Ihåliga trädrötter har formats till vattenbehållare.

   



Och en spännande utväxt på ett träd.

 



Prickiga löv.

 



Och växter som blivit rosalila av nattkylan.

   




En märklig sten med räfflor.

 




Ruinen av en byggnad, som får mig att tänka på förr i tiden. I dom oändliga Kolmårdsskogarna var det gott om rövare och tjuvar, och det var förenat med fara att färdas genom dessa trakter. Ändå var detta en vanlig färdväg då man skulle till Stockholm från södra Sverige.

 




Jag ser några märkliga växter som växer på en fuktig plats. Jag tänker att det kanske är ängsull, men det visar sig vara skavfräken, en växt som inte är så vanlig.

 



Skavfräken.

 



Här är ett av dom gamla marmorbrotten där man förr bröt Kolmårdsmarmor.

 




Nypon.

 




Och nu går jag på en promenadväg precis brevid vattnet.

 




Höströda buskar.

    




Ett block av marmor - man kan se den fina ådringen trots att det här bara är ett oslipat block.

 




Sedan hittar jag två kalkugnar.

   





Som jag förstår det så bröts kalken direkt från berget här på sidan av.





Jag kom fram till en gammal vacker gård.

 




Här har dom en gammal Grålle-traktor. Jag älskar Grållar!

 

   




Om det hade varit sommar och varmt hade jag kunnat ta ett bad här på den lilla stranden.

 




En flugsvamp.

 




Jag går igenom en kohage. Så vackert det blir när djuren får gå och beta och forma landskapet!

 




Sedan kommer jag fram till en båtklubb och marina som jag inte kände till sedan tidigare.

   




Vid husen finns återigen någon omtänksam person som lagt fram äpplen som man får ta av.

 




Jag passerar över en liten bäck som heter Kolmårdsbäcken. Här går fiskar uppströms för att leka på vårarna.

   




Här finns slånbärsbuskar, men dom är ganska tomma på bär och dom som finns kvar är helt skrumpna.

 




Därefter kommer jag fram till Sandvikens Campingplats och deras badstrand.

 




Jag har bara sett campingen på avstånd från vägen förut, men nu får jag se den på nära håll. Det finns mycket småstugor att hyra här, antar att det är lönsamt med tanke på närheten till Kolmårdens djurpark.

 




Sedan ligger det ytterligare en småbåtshamn.

 




På andra sidan vägen börjar nedre delen av Krokek.

    




Här uppe på höjden ligger många gamla fina hus.

 




Och dom har vacker utsikt över viken och båttrafiken där.

   




Ovanför backen ligger Krokeks kyrka och där tar jag en matpaus. Jag tänkte det skulle vara lugn och ro här, men en man i en minitraktor kör runt, runt och klipper gräset med stor frenesi. Jo, jag fattar! Han gör bara sitt jobb, men det hade varit trevligt med lite matro. Jag får sällskap av två ekorrar, men trots idoga försök att fånga dom på bild, så syns bara träden på mina bilder.

   




Vacker plantering med mycket inslag av olika grässorter.

   




Nu är det bara en liten bit kvar att gå och jag passerar Hans och Gretas hus, ja i allafall ser det nästan ut som det!

 




Dom har tamfåglar i trädgården och jag tror att det är myskänder (sådana som äter spanska skogssniglar).

 




Jag kommer förbi ytterligare ett vattendrag, det är Svintunaån. Lite längre ner längs med ån finns en gammal kvarn vid ån.

 




Nu är jag snart vid slutet av min vandring och här passerar jag Råsslaskolan.

 




Och snart är jag uppe vid Kolmårdens busstation och har tur och behöver bara vänta i tio minuter innan det dyker upp en buss som kan ta mig tillbaka in till Norrköping igen.

 

 
 
wiolettan

wiolettan

14 oktober 2020 11:26

Klart att det ska vara omslag. Något fick vi i alla fall lära oss i småskolan, eller hur?
Så vackra bilder. Jag har suttit en lång stund och njutit.
Det var en lång promenad som du gjorde, men jag förstår att den var härlig. Trevligt att få vara med på ett hörn.
Den ena bilden vackrare än den andra.
Ha det bra.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

14 oktober 2020 18:58

Kram på dig också!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards