Direktlänk till inlägg 1 oktober 2020

När livet inte blir som vi har tänkt oss

Av Amisa - 1 oktober 2020 21:00

Ibland blir inte livet som vi tänkt oss det tror jag är en lärdom som många av oss gjort, inte minst under Coronan som ingen av oss kan påverka hur mycket vi än vill. Det ända vi kan göra är att acceptera det som sker och ha tillit till att det snart kommer en bättre dag........





Det här är en väldigt fin sång framförd av Irma Schultz Keller, texten är skriven av Ylva Eggehorn.


  



När livet inte blir som vi har tänkt oss

 

När livet inte blir som vi har tänkt oss
vad gör vi med vår bitterhet o skam
Om hoppets Gud får bära oss igenom
kan trots allt nåt nytt få växa fram


Vi ska springa fram mot nya möten
och bli lurade minst en gång till
Men tilliten som Kristus vunnit åt oss
är större än all makt och ondska vill


På blodig jord ska träden lövas åter
utan försyn för våldets grymma grin
Men när tyrannerna sitt slut begråter
står skogen kvar i höstens guld och vin


Vi ska springa fram mot nya möten
och bli lurade minst en gång till
Men tilliten som Kristus vunnit åt oss
är större än all makt och ondska vill


Det finns ett hopp som aldrig ska gå över
trots alla ärr av bitterhet och sorg
Ett hopp som ej de mäktiga behöver
men barnen hemma på sitt eget torg


De ska springa fram mot nya möten
och bli lurade minst en gång till
Men tilliten som Gud har skapat i dem
är större än all makt och ondska vill


Text: Y. Eggehorn



      



Irma Schultz Keller, “När livet inte blir som vi har tänkt oss”; (https://youtu.be/0QlU4pg5t-Q):


 
 
wiolettan

wiolettan

2 oktober 2020 10:31

Vacker sång.
Ylva Eggehorn har skrivit många fina och tänkvärda texter. Den här säger så mycket. Det känns bra att ha en Gud att lita på och tro på, hur det än ser ut i världen.
Trevlig fredag önskar jag dig.
Kram!

http://wiolettan.bloggplatsen.se

Amisa

3 oktober 2020 15:56

Ja, det är en jättefin text! Jag hade aldrig hört den här sången förut, men den riktigt talade till mig!

Jag tänker också på det att det är så mycket lättare att genomleva en kris som t ex Coronan när man har tron och har en tillit till att det kommer att gå bra och att också en del bra saker kommer komma med Coronan.

Jag tycker synd om dom som inte har Gud att luta sig emot i dessa svåra tider, men samtidigt är det varje människas val och det är valet dom gör själva varje dag och det blir konsekvensen och upplevelsen av deras egna tankar.

 
wiper

wiper

3 oktober 2020 13:20

Jag tror inte på nån gud men jag gillar melodin och Irma Schultz. Man har tagit mycket för givet så det blir ett uppvaknande när sånt här händer. Jag lutar mig hellre mot mitt mediala jag och tar kraft från avslappning och att vara ute och promenera, fota mm så det är inte synd om mig.

Han en fin dag
Hälsning Malin

http://wiper.bloggplatsen.se

Amisa

3 oktober 2020 16:05

Jag tror att det är bra för människor att ha en tro på något och det är också vad psykologiforskning visar - att troende människor har lättare att ta sig igenom dom motgångar som finns i ett liv. I en välfärdsstat som Sverige så finns istället tilliten till att staten, regionen eller kommunen ska fixa allting, men det finns saker som stater inte rår över så bra, som Coronan t ex. Det vi ser nu är också hur mycket frustration och besvikelse människor upplever över myndigheternas svårigheter med att hantera Corona-situationen i samhället.

Man kan tro på en högre makt, men man kan också tro på sin egen inre styrka. Den dag man är väldigt försvagad på något sätt, t ex av sjukdom, ålderdom eller då man mist någon närstående så kan det bli så att tron på sin egen inre styrka inte riktigt räcker till.

Jag hoppas alltid att människor ska komma till någon slags tro. Inte för att jag har behov av att bevisa för någon att just min tro är rätt, utan för att jag vet vilken styrka det blivit för mig att ha min tro. Den styrkan, att känna sig buren önskar jag att alla människor ska få uppleva. För deras egen skull....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6 7 8
9
10
11
12
13 14 15 16 17 18
19
20 21
22
23 24 25
26 27
28
29 30
31
<<< Oktober 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards