Alla inlägg under september 2020

Av Amisa - 7 september 2020 21:38

I den här videon berättas om hur vi kan avskärma oss från jobbiga känslor och dom kroppsförnimmelser som vi associerar till känslomässiga trauman.




Christina Lopes.

 




Hur vet man att man har det här problemet? Ja om man ofta känner sig levande död, att man inte upplever några känslor alls eller känner sig deprimerad utan att riktigt förstå varför så kan det vara tecken på att så är fallet. Här får man också tips på hur man kan självläka dessa sår.




Christina Lopes, “What Is DISSOCIATION: An Eye-Opening Spiritual Perspective [HOW TO HEAL!]”; (https://youtu.be/Or4X68Cw8Qs) ca 50 min:

Av Amisa - 7 september 2020 21:21

På förmiddagen hörde jag ett program på radion som jag tyckte så mycket om. Det var en tjej som pratade om hur hon alltid känt sig annorlunda, väldigt ensam och utanför i skolmiljön och hur det sedan ledde fram till att hon blev anorektiker och också hur det är att leva ett vuxenliv i skuggan av anorexin.


Efteråt kollade jag på SR för att jag ville lägga upp länken här i min blogg. Då upptäckte jag att det här är en tjej jag känner till lite grann och har träffat. Det var nämligen så att för ungefär tio år sedan så var jag med ett år i en amatörteatergrupp och vi spelade då en nyskriven pjäs som hette ”Kliniken” och som var gjord av den här tjejen. ”Kliniken handlade just om en tjej som var anorektiker, så det var nog mycket av hennes egen livshistoria som kom till uttryck där. Då var hon ungefär i gymnasieåldern och hon skrev väldigt många pjäser som teaterföreningen tacksamt tog emot och satte upp. Nu som vuxen jobbar hon både som dramatiker och författare.




Anna Nygren, dramatiker och författare.

 


Jag är väldigt tacksam för att jag fick vara med i hennes pjäs, det betydde väldigt mycket för mig. Jag har växt upp som lillasyster till en anorektiker och när jag nu fick spela mammans roll så startade det väldigt många tankar och känslor i mig som jag tidigare försökt begrava utan att riktigt ha bearbetat det traumat det innebar att ha en syster som riskerade att dö när som helst. Jag tror det var startskottet i min läkningsprocess och jag förundras över dom vägar Gud stakar ut för oss. Visst är det märkligt att den enda pjäs jag någonsin medverkat i kom att handla om något som just jag behövde bearbeta och läka? Det var ingenting jag visste när jag gick med i gruppen utan det bestämdes under terminen och vad jag minns hade jag hellre spelat något som var lättsamt och oproblematiskt för mig.



Men Gud ger oss inte det vi vill ha, utan det vi behöver!

 

 


Här kommer den fina berättelsen.

 

Anna Nygren, ”Svält och pelargoner” ur serien Svenska berättelser på SR (29 min):
Svält och pelargoner




Ett tidigare inlägg jag skrivit om uppsättningen av den här pjäsen:
Gud vet vad vi behöver

Av Amisa - 7 september 2020 16:07

Här sitter jag på en klipphäll och filosoferar över livet. Jag fick sällskap av någon sorts liten gräshoppa.

Tänk att mat smakar så mycket bättre ute i skogen. Idag blir det fesljummen fisk med tomatsås och den smakar helt underbart!

Av Amisa - 7 september 2020 14:17

Idag skippade jag linedancen för att istället ta till vara på det fina vädret. Vem vet, kanske det här blir årets sista? Jag bestämde mig för att åka till en sjö som jag tycker väldigt mycket om, Stora Skiren nära Finspång.








Precis brevid parkeringen hittade jag dom här fina blomkålssvamparna. Jag tänkte plocka dessa innan jag åkte hem men glömde tyvärr bort att göra det!

Av Amisa - 6 september 2020 00:59

 

 

 

"Vi måste alla hitta en egen nyckel till förändring. Visst kan någon visa oss vägen men vi måste vandra den själva."


Citat ur boken Livsstegen - 12 steg till inre hälsa av Olle och Fotiní Carlsson





Av Amisa - 6 september 2020 00:49

 

"Vi vågar sällan visa varandra hur små, otillräckliga och hopplösa vi egentligen känner oss utan försöker ge intrycket av att vi har perfekt kontroll över våra liv."

  

Citat ur boken Livsstegen - 12 steg till inre hälsa av Olle och Fotiní Carlsson





Någon som känner igen sig? Det gör i allafall jag!

Av Amisa - 4 september 2020 19:44

Om ni undrar hur man kommer till himlen så är svaret att porten dit finns på Götgatan 78.
:)

Tänk att det skulle ta nästan 60 år att hitta dit!

Sofia kyrka, just runt hörnet från där vi är.

Och Allahelgonakyrkan som Livsstegen har sitt ursprung från. Det hela började som en gemenskap mellan människor på livets skuggsida som började träffas regelbundet och dela sina erfarenheter om livet, för att ge varandra kärlek och stöd när livet är jobbigt.

Av Amisa - 3 september 2020 22:27

Idag har kompisen och jag åkt till Stockholm för en Livsstegen-kurs vi ska delta i från fredag till lördag.



Här kommer lite bilder härfrån :

Bron över till Riksdagshuset

Gamla stan

Valven in mot Riksdagen.

En liten gata på Söderns höjder.

En bild ner mot byggarbetet vid Slussen där det pågår mycket arbete runt den nya guldbron.

Och här ligger Katarina kyrka där hela Livsstegen-rörelsen uppstod. Livsstegen är en del av Tolvstegsrörelsen, men avsedd för människor som inte lider av något allvarligare missbruk utan kämpar med sådana livsfrågor som vi alla ställs inför ibland. Den är alltså till för alla oss som har något i livet som skaver och som man gärna skulle vilja prata om. Men mer om det en annan dag.....

Spännande att få se vad som kommer att ske under dom två kommande dagarna!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards