Alla inlägg under september 2020

Av Amisa - 14 september 2020 23:36

Om jag i augusti ställde mig frågan om vilket steg jag ska ta härnäst i mitt liv, så kom svaret med kristallklar skärpa i september. Det har funnits i mina tankar tidigare, men bara som en vild idé och inte något jag seriöst övervägt. Nu känns det nästan som en självklarhet och frågorna är nog snarare NÄR och HUR, inte OM!

Jag känner att det här är något jag absolut behöver i mitt liv…….



Om någon undrar vart jag tagit vägen under den senaste tiden, så har jag spenderat mycket tid på att fundera över detaljer om vad det är jag vill skapa i mitt liv, hur jag kan nå det målet och när det är rätt tid att göra förändringen. Förändring kräver planering, många små steg i rätt riktning och mod att realisera drömmen.
Det känns så bra att återigen ha något fint att fokusera på som jag verkligen brinner för!




 




Jag hoppas jag har det modet!

  

 

 


Men imorgon ska det bli finväder och jag tänker ta en paus från allt planerande, informationsinhämtning och alla tankar om målet. Imorgon är det paddling som gäller, för jag tänker njuta maximalt av dagen.




Fånga dagen.....och göra det som känns rätt i stunden!

  



Utan att överdriva kan jag nog säga att jag inte vet hur jag skulle ha överlevt den här märkliga Corona-sommaren om det inte hade varit för paddlingen och lugnet i skogen som återigen har gett mig sån harmoni och lugn i själen!



 


Johnny Nash, “I Can See Clearly Now”; (https://youtu.be/FscIgtDJFXg):

 

 

I Can See Clearly Now


I can see clearly now the rain is gone
I can see all obstacles in my way
Gone are the dark clouds that had me blind
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day


Oh, yes I can make it now the pain is gone
All of the bad feelings have disappeared
Here is that rainbow I've been praying for
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day


Look all around, there's nothing but blue skies
Look straight ahead, there's nothing but blue skies


I can see clearly now the rain is gone
I can see all obstacles in my way
Here is that rainbow I've been praying for
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day
Bright (bright) bright (bright)
Bright sunshiny day
It's going to be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day
It's gonna be a bright (bright)
Bright (bright) sunshiny day

Av Amisa - 14 september 2020 23:26

Idag har jag sett djur på ställen där jag inte sett djur förut. Jag skulle ta min cykel som stod straxt utanför porten och såg att det var något "skräp" invid väggen som rörde på sig, det var en igelkott!





Jag har aldrig sett någon igelkott inne på vår gård förut och har tänkt att det skulle kunna finnas, för vi har ganska mycket gräsytor och buskar på innergården mellan kvarterets hus. Det här var faktiskt första gången jag sett en igelkott här trots att jag bott här i åtta år och min dotter i tre år före mig, alltså elva år utan kottar!

  

 



I skyltfönstret på en körskola sitter två hundar. När jag först såg den ljusa hunden trodde jag att det bara var en dekoration, men sen såg jag att den tittade på mig. Jag hoppas dom tar bättre hand om sina hundar än sina blommor (för blommorna ser halvdöda ut)!

 




Hundsover?

 

Av Amisa - 10 september 2020 12:49

Enligt den här videon finns det tre olika typer av kärlek och att det finns speciella anledningar till varför det är så.




 




”We Fall In Love With 3 People In Our Lifetime – Each One for a Specific Reason”; (https://youtu.be/oWqJcrDHhP0):

Av Amisa - 9 september 2020 14:54

Jag är trött på alla fruktpåsar i papper som jag bär hem från affären och som sedan är svåra att återanvända till något vettigt. Jag slänger ibland skräp i dom, men det är inte så idealt eftersom dom inte går att försluta utan skräp kan trilla ut ur dom.

Senast jag var i affären såg jag att dom säljer återanvändningsbara nylonpåsar. Jag köpte ett 2-pack och om dom funkar bra så köper jag nog fler. Är man vegetarian köper man ju av förklarliga anledningar mycket frukt och grönt varje gång man går till affären så då behövs många påsar.

Påsen har också en flärp där man kan sätta prislappen. Har man några gamla nylongardiner hemma kan man sy sina påsar själv och kanske också till mindre händiga vänner och bekanta.

Av Amisa - 8 september 2020 23:28

Det börjar bli mörkt nu om kvällarna, men faktum är att det på vissa platser ser rätt trevligt ut ändå med upplysta fasader och annat som skapar stämning.



   

                     

Av Amisa - 8 september 2020 21:36

För er som gillade radioberättelsen om Anna så kommer här ytterligare en berättelse som hon skrivit tidigare i gymnasieåldern. Den handlar om händelserna som senare ledde fram till anorexin, om utanförskapet och mobbingen i skolan, men också om att det finns ett annat liv som är möjligt.




Anna Nygren, dramatiker och författare.

 



Anna Nygren, ”Osynlig” ur serien Svenska berättelser:
https://sverigesradio.se/avsnitt/836530


Av Amisa - 7 september 2020 23:11

Här kommer lite bilder från dagens paddling i Kanelbullesjön:




Här är gott om fina badklippor.

 



Det var lite molnigt först, men senare klarnade det upp och när blåsten avtog blev det en väldigt blank och fin vattenyta.

 



Här är det enda huset som ligger vid sjön. Jag tror det är ett fritidshus för jag har inte sett några människor här.

 



Jag gjorde ett strandhugg längst inne i kanelbullen och fick för mig att se hur långt det var att gå över landtungan och komma till den del av sjön där badplatsen ligger. Enligt kartan ska det inte vara så långt.

 



Här hittar jag en ordninggjord eldstad, så här finns det tydligen folk som brukar grilla.

 



Det var gott om blåbär, så det fick bli dagens efterrätt!

 



På ett ställe växte det väldigt fin vitmossa.

 




Och efter bara några minuters promenad har jag kommit över på den andra sidan av halvön. Badplatsen ligger straxt bakom udden där, men när jag paddlar dit får jag alltså paddla runt 360 grader för sjön svänger runt. Det är det jag menar med Kanelbullesjön, jag har inte sett det någon annanstans.

 




Appropå detaljer, här finns det tydligen rådjur?

 




Så här ser det ut på min rastplats. Det är så lugnande att höra vågskvalpet!


 




På tillbakavägen vill jag undersöka sjöns norra vik lite mer. Enligt kartan ska det finnas ett vattendrag här som går in i en skogsgöl och sedan vidare ner till en större sjö. Jag undrar om det går att paddla in i gölen, men det är bara en liten bäck som är för smal och grund för att paddla. Den går in här brevid den stora stenen.

 




Och här ligger det en härlig, imponerande stor klippa.

 



Det är för övrigt inte för kallt för att bada ännu - det blev två dopp idag, det sista ett ganska långt!


#vägrahösten

Av Amisa - 7 september 2020 22:41

Idag fick jag sån lust att sjunga lite under min paddling. Det är så härligt att sjunga något som ger en lagom rytm som passar till paddeltagen! Här kommer dom....




 


Och här är texten som den skulle vara   om jag lyckats komma ihåg den. Jag skyller på att det var 35 år sedan jag lärde mig låten, så den har halkat ur minnet lite även om den är enkel. Detta är en låt man sjunger då man paddlar eller ror och om man är flera personer så sjunger man den i kanon.


My Paddle's Keen and Bright

My paddle's keen and bright
Flashing with silver
Follow the wild goose flight
Dip, dip and swing!

Dip, dip and swing her back
Flashing with silver,
Follow the wild goose flight
Dip, dip and swing!





 


Och här kommer den fullständiga texten till den.



Down to the River to Pray

(från filmen “O brother where art thou”, en film som handlar om en märklig händelse några småbusar är med om under USA:s ekonomiska depression på 1930-talet)


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the starry crown
Good Lord, show me the way


O sisters, let's go down
Let's go down, come on down
O sisters, let's go down
Down in the river to pray


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the robe and crown
Good Lord, show me the way


O brothers, let's go down
Let's go down, come on down
Come on, brothers, let's go down
Down in the river to pray


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the starry crown
Good Lord, show me the way


O fathers, let's go down
Let's go down, come on down
O fathers, let's go down
Down in the river to pray


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the robe and crown
Good Lord, show me the way


O mothers, let's go down
Come on down, don't you wanna go down?
Come on, mothers, let's go down
Down in the river to pray


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the starry crown
Good Lord, show me the way


O sinners, let's go down
Let's go down, come on down
O sinners, let's go down
Down in the river to pray


As I went down in the river to pray
Studying about that good ol' way
And who shall wear the robe and crown
Good Lord, show me the way

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards