Alla inlägg den 16 september 2020

Av Amisa - 16 september 2020 21:56

Jag tycker alltid att det är spännande att höra om andra människors liv, tankar och liverfarenheter, jag känner att jag har saker att lära mig genom att få se någonting ur en annan människas perspektiv. Därför blev jag väldigt nyfiken då jag hittade en dokumentär med titeln ”Bekännelsen” om prästen Leif. Det första jag kom att tänka på är förstås alla dessa skandaler inom främst katolska kyrkan med präster som begått sexuella övergrepp på barn eller ungdomar, men här visade det sig handla om någonting helt annat. Det handlade inte om att begå något brott i lagens mening, utan att följa sin inre röst och göra det som känns rätt även då man vet att det kommer uppröra dom flesta i ens omgivning.


Vad var det då som Leif gjorde som var så förbjudet i andras ögon? Jo, han flyttade från Sverige till Marocko och det fick många av församlingsborna att höja på ögonbrynen. Något år senare vågade han slutligen också bekänna att han även hade valt att konvertera till islam.


När han kom i kontakt med islam, så kände han att där fanns något som han hade känt saknades i svenska kyrkan och det verkar framförallt ha varit att andligheten fick en mycket mer framträdande roll i hans liv. En god muslim ber sex gånger om dagen och i Marocko tar man detta på ett mycket stort allvar. När jag själv har varit där har jag sett människor som rullar upp sin bönematta på trottoaren eller på sin arbetsplats i mataffären när det är dags för en av dagens bönestunder. Få kristna är så hängivna till andligheten, det är nog mest bara munkar och nunnor som följer sådana böneritualer inom kristendomen.




Prästen Leif flyttade till Marocko......

 



....och blev en hängiven muslim, vilket skapade mycket rabalder i hans tidigare församling.

 




Jag tycker att det är intressant att Leif vid något tillfälle säger att ”det finns bara en Gud”. Det är den upplevelsen också jag har haft när jag mötte den högre makten. Religioner är konstruerade av människor för att vi behöver sätta ord på våra andliga upplevelser i våra försök att förstå vad vi varit med om och för att kunna förklara för andra vad det handlar om. Dom flesta monoteistiska religioner är mycket lika varandra och har uppstått parallellt på flera platser. Men upplevelsen av den högre makten är väldigt lika – det är en kärleksfull och ljus kraft som försöker få oss att bli goda medmänniskor mot andra, samtidigt som vi inte får låta oss utnyttjas av dom onda krafter som också finns i vår omgivning! En sund etik och moral kort och gott!




Se dokumentären på SvtPlay:
Bekännelsen


Av Amisa - 16 september 2020 20:41

Igår när jag tittade igenom mina senaste paddlingsbilder råkade jag se två ganska lika, men ändå olika bilder brevid varandra. Bilder med en klippa, lite vattenyta från en sjö och lite skog. Så lika och ändå så olika. Den ena sjön är en näringsfattig skogssjö med lite brunt, men klart vatten. Man kan tydligt se stenar, klippor, omkullfallna träd och fiskar som finns i vattnet. Den andra sjön är en näringsrik sjö med mycket plankton, med lite gulgrönt möljigt vatten med dåligt siktdjup. Här kan man dundra rakt på en sten utan att se den förrän man nästan gått på grund. Med bilderna brevid varandra syns det så tydligt. Vatten och vatten är inte riktigt samma sak på alla ställen.




Skogssjön Stora Skiren med sitt bruna klara vatten.

 




Den näringsrika sjön Ken (eller Tjen) med sitt gulgröna möljiga vatten. Färgen på himmelen kanske också bidrar till att skillnaden blir ännu tydligare.

 




Tänk att vatten kan se så olika ut trots att miljön runt omkring ser så lika ut, det vill säga omges av skogsmark!

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4
5
6
7 8 9 10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30
<<< September 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards