Alla inlägg under augusti 2020

Av Amisa - 28 augusti 2020 12:10

Har vaknat upp till ännu en fin sommardag, 20 grader, solsken och blå himmel. Det gäller att njuta av det goda så länge det är här. Undrar om päronen på trädet där nere börjar mogna snart?

Det bästa i livet är fortfarande gratis! Som vackert väder och gratis frukt......



Men jag tror gräsmattan där nere kommer att bli glad när det blir höst och lite fuktigare ute, den ser fortfarande lite torr och eländig ut efter denna torra och varma sommar.

 


Ha en fin dag!

Av Amisa - 27 augusti 2020 21:39

Idag har jag varit och paddlat i sjön Stora Skiren straxt utanför Finspång. Den har en liten ovanlig form, den är varken avlång eller cirkelformad. Istället går den runt runt som en kanelbulle och det är första gången jag paddlar i en sjö med den här märkliga formen!


Här finns en fin badplats som jag valde som startpunkt.



 



Utmed hela norra sidan av sjön finns många fina badklippor.

 



Och så lite mer branta klippor.

 



Här är den norra viken där sjön tar slut i denna riktning.

 




Men sjön gör en U-sväng och går sedan i den rakt motsatta riktningen.

 




En kul ö med stora klippblock.

 




Och så lite näckrosor. Det är fint med vattenväxter då det finns lite lagom mycket av dom (till skillnad mot den igenväxta sjön som jag besökte vid förra paddelturen).

 



Här tar sjön slut och här finns också en bra badklippa så jag bestämde mig för att det var dags att gå iland ett tag.

   



Sedan blev det både ett och två bad och här mitt uti skogen där det varken fanns hus, vägar, folk eller andra båtar passade jag på att näcka. Då känner jag mig riktigt fri!

     



Det enda hus som fanns vid sjön var det här fritidshuset, men nu var där tomt.





Fyra storlommar simmar en bit bort. Vanligtvis ser jag bara enstaka individer, men här är det ett helt gäng. Här hörs också deras karakteristiska varningsläte, dom är antagligen lite på sin vakt på grund av min närvaro.


   



Här en av sjöns 180-graderskurvor.

 



Innan jag paddlade tillbaka till badplatsen tog jag sedan en tur i den andra riktningen och utforskade också viken söder om badplatsen. Och gissa vad jag fann där? Mer stora stenblock!

  

 



Sedan hann jag med ytterligare ett bad i det ljumma vattnet innan jag återvände hem.


Sommaren är definitivt inte slut ännu!

Av Amisa - 27 augusti 2020 16:09

Ännu ett tag tänker jag vägra att tycka att det är höst. Det är 20 grader varmt, soligt och skönt och ett fantastiskt bad- och paddel väder.






Om jag gör en riktigt ful min kanske jag kan skrämma bort hösten i ytterligare några veckor?

Av Amisa - 26 augusti 2020 17:46

I oändligt många år, minst trettio, har det diskuterats om att lösa problemet med korsningen mellan E22:an och Göta Kanal i Söderköping men utan att något någonsin händer mer än en massa prat. På tapeten har varit otaliga förslag till exempel en högbro, en akvedukt eller en båtlyft för att undvika den nuvarande situationen med milslånga köer under rusningstrafik sommartid. Trafiksituationen har också en negativ miljöpåverkan på dom som är boende i Söderköping.


Nu har kommunerna Söderköping, Norrköping, Valdemarsvik, Västervik och Oskarshamn gått samman för att kräva att Trafikverket måste göra något åt situationen. Ett möte med Trafikverket hölls, men fortfarande gavs inga konkreta besked. Trafikverket skyller nu på hasselsnoken, en art som är rödlistad men som enligt SLU finns i relativt starka populationer längs med ostkusten (från östra Skåne upp till Mälardalen, samt Öland och Gotland) och ifrån norra Halland och upp till Oslofjorden.





Här hasselsnoken, den lilla godbiten som det handlar om.

 
  



Rödlistade arter i all ära, men hur länge ska det få ha så stor inverkan på infrastrukturen att en Europaväg ska vara så här dysfunktionell år ut och år in utan att något görs för att lösa problemet? Borde man inte kunna bygga bron och sedan släppa ut ett antal hasselsnokar på platsen då bygget är klart? Jag menar att problemet är väl framförallt miljön under själva byggtiden, efteråt är det ju en betydligt lugnare trafiksituation nere på marken runt staden än det är innan bygget genomförs? Det borde väl på lite sikt gagna hasselsnoken?

Av Amisa - 26 augusti 2020 17:14

Igår kollade jag på en tarotläsning som avslutades med några orakelkort, The Mystery och Movement. Jag känner att dom båda är ett tydligt JA för den idén som dykt upp i mitt huvud under dom senaste veckorna, nämligen att bosätta mig permanent i en husbil.


The Mystery visar en pil rakt in i skogen och en Omega-symbol. Ja, det var ju just det jag hade tänkt mig – att bo ute i naturen och ägna mer tid till att vara utomhus: vandra, cykla, paddla. När jag googlade vad Omega står för så är det ett ”väldigt gott slut” eller en ”betydelsefull utveckling”. Ett avslut följs alltid av att man istället gör plats för nya och bättre saker i sitt liv, så detta är en fas in till något nytt i mitt liv. Så himla spännande, jag älskar när jag söker vägledning i mitt liv och det plötsligt bara BOOM finns där!


 





Det andra kortet Movement visar en sjö med stora stenblock, väldigt likt den jag visade kort på för några dagar sedan och skrev ”Här skulle jag kunna ställa min husbil!”. Kan det bli tydligare?



 




Jag nämnde också mina funderingar för min bror och min son. Min bror sa ”Varför inte, det låter spännande!” och min son sa ”Bara gört!”. Det är skönt att omges av positiva människor!


Jag ska fundera över det här och om jag gör det blir det nog till våren så att jag hinner bo in mig lite och bli van vid camperlivet innan det blir vinter. Det kan ju t ex vara bra att ha koll på hur och att värmesystemet fungerar innan vinterkylan kommer.




Är det någon av er läsare som har erfarenhet av att bo i husbil vintertid och som kan komma med lite goda råd? Jag antar att en bra början är att välja en bra husbil?

Av Amisa - 25 augusti 2020 22:49

När jag åkte till min paddlingssjö passerade jag den här sjön som jag inte visste fanns här. En titt på naturkartan berättar att den här sjön är större och flikigare än vad den ser ut att vara när man ser den från vägen, så kanske den blir min nästa paddlingssjö? På hemvägen bestämde jag mig för att stanna till och kolla lite hur det såg ut här.




Det är en fin liten badplats och så många klippor som man kan sitta och sola sig på.

 



Kvällssol - Jag älskar det för jag är kvällsmänniska!

 



Det är så andlöst vackert!

   



Och här den lilla sandstranden.

 




Här skulle jag definitivt kunna tänka mig att bo ibland om jag bodde permanent i en husbil!
Jag är visst inte ensam om den tanken för här bor visst redan någon?

  

 

Av Amisa - 25 augusti 2020 22:15

Idag har jag varit och paddlat i Björkesjön norr om Finspång och det blev en väldigt annorlunda paddling mot vad jag hade tänkt mig.


Jag tänkte utgå från en badplats som fanns där och där var jättefint: stora gräsytor, sandstrand, badbrygga och flotte. So far so good......




Planen var sedan att paddla ur den här ganska djupa viken och ut i den större delen av sjön och sedan in i Börgölsån. Det var ganska byigt idag med vindar upp till 11-12 m/s så därför tänkte jag att lite å-paddling skulle vara skönt och avkopplande.

   



När jag kom ur viken upptäckte jag att det var alldeles gult av vattenväxter i änden av sjön. "Vad vackert tänkte jag!", men sedan tittade jag åt det hållet jag skulle paddla åt och upptäckte att hela sjön var täckt med dessa gula vattenväxter. Då var det inte riktigt lika trevligt längre!


Jag tänkte på vad jag hört när jag besökte Azorerna för ett antal år sedan. I många av deras vackra vulkansjöar hade det börjat växa väldigt mycket vattenväxter och det hade visat sig vara farligt för människor som fått för sig att bada i sjöarna. Flera människor hade fastnat i vattenväxterna och drunknat och därför var det nu förbud mot att bada där. Ja nu satt ju jag i en kanot, men skulle den kapsejsa eller om jag skulle fastna i växterna och inte komma loss så kan det vara farligt.

 



Jag googlade när jag kom hem och växten verkar vara sjögull, en invasiv vattenväxt.

 



Det fanns också ganska mycket vass i denna del av sjön. Jag bestämde mig för att vända innan jag kommit bort till platsen där inloppet till ån skulle vara.

 



Här hade varit trevligt att stanna om bara inte sjön varit igenväxt.

 



Istället valde jag att paddla runt hela viken där badplatsen ligger. Sedan blev det ett par dopp i sjön som fortfarande var varm och skön, trots att temperaturen i luften nu gått ner till 18-19 grader. Vid badplatsen skulle jag också kunna tänka mig att fricampa med husbil. Det är en lugn och fin plats men det är klart att det vore roligare om man också kunde paddla längre än bara runt den här viken då. Här kommer lite bilder från badplatsen.

       



På hemvägen svängde jag in mot Börgöl för att se hur ån som jag inte lyckades paddla i idag ser ut. Här kommer den rinnande från Björkesjön som jag just varit i.

 



Och här passerar den en liten fors innan den flyter vidare ner mot sjöarna Flaten och Ormlången där jag var och paddlade tidigare i somras. Det är jättemånga sjöar här som hänger ihop i ett stort sjösystem som går ända ner till Norrköping och hela vägen upp till Katrineholm.

 



Jag letade lite information om sjögull och hittade följande info hos Länsstyrelsen i Jönköpings län:


"Kan likna näckros

Sjögull är en vattenväxt med flytande, runda blad och gula blommor. Den kan likna näckros, men de gröna bladen är betydligt mindre och har vågiga kanter och de gula blommorna sticker upp någon decimeter ovanför ytan lyser på långt håll under blomningstiden i juli-augusti. Växten sprider sig med både växtdelar och frön och kan snabbt täcka stora delar av sjöars grundområden.

När växten breder ut sig blir den så tät att den skuggar liv under ytan som gör att arter dör vilket medför att hela sjöns ekosystem förändras.

Om du upptäcker sjögull

Hittar du misstänkt sjögull så kan du ta en tydlig bild på blad och blomma och rapportera fyndplatsen direkt till Länsstyrelsen. Det går även att rapportera fyndplats med bild och plats via hemsidan www.invasivaarter.nu.

Undvik att åka båt, paddla, fiska och bada vid sjögullsbestånd. Risken är stor att du sliter loss växtdelar och oavsiktligt sprider växten. I täta bestånd kan man dessutom fastna och det kan bli farligt. Kontakta Länsstyrelsen för råd innan du själv försöker ta bort sjögull.

Bästa utrotningsmetoden

Den bästa utrotningsmetoden är att täcka över hela beståndet så att ljuset stängs ute. Fotosyntesen hindras då och växten svälter ihjäl. Täckning behöver ske så snart som möjligt efter att isen gått upp och hålla på hela växtsäsongen."



Det verkar alltså väldigt svårt att bli av med växten och inget som lokalbefolkningen kan klara av själva. Jag ska kolla om även Östergötlands län har någon mejladress dit man kan anmäla förekomst av invasiva arter, för det här borde anmälas om det inte redan är gjort!



Uppdatering!

Rapportering av invasiva arter ska ske på denna sida hos SLU:

https://artfakta.se/rapportera/invasiva-arter/skapa

Av Amisa - 24 augusti 2020 19:59

Om man ibland upplever att man blir delaktig i konflikter där parterna gräver ner sig i skyttegravar och inte lyckas lösa konflikterna på ett konstruktivt sätt, kan man få lite goda råd i den här videon.




 




The Holistic Psychologist, ”Relationship Conflict: How to Deal With Conflicts in Relationship”; (https://youtu.be/J4sAcbsA7QQ):

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards