Direktlänk till inlägg 27 augusti 2020

Badväder och kanelbulle!

Av Amisa - 27 augusti 2020 21:39

Idag har jag varit och paddlat i sjön Stora Skiren straxt utanför Finspång. Den har en liten ovanlig form, den är varken avlång eller cirkelformad. Istället går den runt runt som en kanelbulle och det är första gången jag paddlar i en sjö med den här märkliga formen!


Här finns en fin badplats som jag valde som startpunkt.



 



Utmed hela norra sidan av sjön finns många fina badklippor.

 



Och så lite mer branta klippor.

 



Här är den norra viken där sjön tar slut i denna riktning.

 




Men sjön gör en U-sväng och går sedan i den rakt motsatta riktningen.

 




En kul ö med stora klippblock.

 




Och så lite näckrosor. Det är fint med vattenväxter då det finns lite lagom mycket av dom (till skillnad mot den igenväxta sjön som jag besökte vid förra paddelturen).

 



Här tar sjön slut och här finns också en bra badklippa så jag bestämde mig för att det var dags att gå iland ett tag.

   



Sedan blev det både ett och två bad och här mitt uti skogen där det varken fanns hus, vägar, folk eller andra båtar passade jag på att näcka. Då känner jag mig riktigt fri!

     



Det enda hus som fanns vid sjön var det här fritidshuset, men nu var där tomt.





Fyra storlommar simmar en bit bort. Vanligtvis ser jag bara enstaka individer, men här är det ett helt gäng. Här hörs också deras karakteristiska varningsläte, dom är antagligen lite på sin vakt på grund av min närvaro.


   



Här en av sjöns 180-graderskurvor.

 



Innan jag paddlade tillbaka till badplatsen tog jag sedan en tur i den andra riktningen och utforskade också viken söder om badplatsen. Och gissa vad jag fann där? Mer stora stenblock!

  

 



Sedan hann jag med ytterligare ett bad i det ljumma vattnet innan jag återvände hem.


Sommaren är definitivt inte slut ännu!

 
 
Skogsälvan

Skogsälvan

28 augusti 2020 08:52

Åh vilken underbar dag du ser ut att ha haft. Härligt! Påminner mycket om min favoritsjö hör, fast idag är det regn och mycket höstkänsla.

http://skogsalvan.bloggplatsen.se

Amisa

28 augusti 2020 10:15

Det är fint att vara ute i naturen! Jag blir så harmonisk och glad av det, det är därför jag funderar på att bosätta mig i en husbil och fricampa. Massor av frisk luft och naturen in på knuten, kan det bli bättre?

 
Kicki F

Kicki F

28 augusti 2020 13:14

Vilken härlig sjö, med vacker omgivning!

http://travarenskennel.bloggplatsen.se

Amisa

28 augusti 2020 19:39

Ja det var både en väldigt fin badplats och en trevlig sjö att paddla i med många fina badklippor där man kan vara helt för sig själv.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Amisa - 3 juni 2023 15:43


I mitt YouTube-flöde denna morgon dök det upp en video med zenbuddisten Thich Nhat Hanh där han pratar om hur man kan läka, inte bara det som är här och nu utan också det som hänt för länge sedan, ja kanske till och med för flera generationer sedan. ...

Av Amisa - 11 maj 2023 14:50

Nu har naturen fullkomligt exploderat och buskar, träd och växter prunkar av vackra och doftande blommor. Jag tog in några kvistar av hägg och dom luktar så underbart gott. Termometern visar idag på ca 25 grader, men så var den också ...

Av Amisa - 17 april 2023 15:08


Den här båten ser inte ut som dom båtar som vanligtvis syns här i viken, den är rätt liten och grå, varken en fiskebåt eller ett stort lastfartyg. Kanske är det Kustartelleriets båt? Från idag pågår nämligen en militärövning i länen vid Östersjökuste...

Av Amisa - 17 april 2023 14:44

När vårsolen tittar fram längtar jag ut till Kvarsebo och Bråvikens norra strand. Här doftar lite svagt av salt hav och det bästa med Kvarsebo är kanske tystnaden. Här hör man oftare ljudet av en båt än ljudet av en bil. Frid för sinnet! Det...

Av Amisa - 14 april 2023 23:58


Vill du hjälpa mig att be, skänka en kärleksfull tanke och kanske tända ett ljus för en mamma och bebisen hon bär? Mamman mår inte bra just nu och risk finns att bebisen kan komma till världen redan nu, endast 22 veckor gammal. Det är en liten po...

Presentation

Omröstning

Tror du att elpriserna kommer återgå till det "normala" snart?
 Ja, nu är det ju sommar!
 Kanske?
 Nej, inte förrän kriget är slut!
 Nej!
 Nej, det här är det nya "normala"?

Fråga mig

6 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Augusti 2020 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards